Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hegemony: Lead your class to victory!

Startat av Delirium, 27 juni 2023 kl. 20:13:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

https://boardgamegeek.com/boardgame/321608/hegemony-lead-your-class-victory

Ett oortodoxt ämne, på min ära, men en sorts konflikt ändå. Och frågar du vissa ideologiskt väl skolade individer är den närmast oundvikliga kampen mellan klasserna självklart värd att utkämpas med vapen i hand. Men revolutionen täcks inte i det här spelet, utan här handlar det om att politiskt och ekonomiskt få just dina intressen att triumfera.

I ett fiktivt land representerar upp till fyra spelare arbetarklassen, medelklassen, kapitalismen och staten. Det är ungefär ett COIN-spel i sin assymetri men ingenting är specifikt utan händelser och aktioner är av generaliserad natur, så därför gillar jag det (efter ett helt parti och två halva).

20230627_130920.jpg

Så här ser det ut upplagt lite hopkrympt på sommarstugebordet.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Fredrik H

Det här har jag missat helt. Nu hade jag föredragit om det varit en historisk setting (jag har sneglat på det nya spelet om Ryssland 1905-17) men jag tycker att politiska spel är intressanta.
Jag blir onekligen lite nyfiken på hur de fyra olika spelarna samverkar med och motverkar varandra. Det verkar vara en "modern" kontext spelet tänker sig?

Delirium

#2
Enkelt beskrivet har spelet fem rundor och varje runda har fem turns. I varje runda har spelarna sju stycken actionkort att tillgå, dragna ur ens egen lek, och när det är din tur spelar du ett kort och följer dess action alternativt sakar ett kort och gör en basic action, detta upprepas i fem varv. Förutom din reguljära action kan du också alltid göra en free action.

Arbetarklassen börjar alltid varje turn. Här ser vi deras player board och några exempel på deras kort.

20230627_131458.jpg

Denna klass vill i första hand öka sin prosperity vilket de gör genom att ha god tillgång till healthcare (bäst), sedan education, sedan luxury. I andra hand vill de starta fackföreningar och i tredje hand ha så många socialist policies i spel som möjligt (mer om policies senare).

Här börjar jag med att spela ut kortet Cooperative Farms som låter mig starta en sådan förutsatt att jag har tre unemployed workers att tillgå. Här är ett viktigt koncept. Arbetarklassen har inte helt oväntat just arbetare i form av meeples som de vill assigna till företag. Det finns olika slags ägandeskap av företag (här ett kollektiv, jippi) och olika slags arbetare (unskilled och skilled i olika inriktningar). Ingen skill behövs för detta jordbruk.

20230627_224001.jpg

Man ser också på kortet att företaget producerar 2 food. Detta är bra eftersom jag i slutet av varje runda faktiskt måste föda min befolkning. Normalt sett måste jag köpa mat av andra spelare men här producerar jag alltså den själv, gratis. Å andra sidan får jag ingen lön. Decisions, decisions.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Delirium

#3
Citat från: Fredrik H skrivet 27 juni 2023 kl. 21:14:48Det här har jag missat helt. Nu hade jag föredragit om det varit en historisk setting (jag har sneglat på det nya spelet om Ryssland 1905-17) men jag tycker att politiska spel är intressanta.
Jag blir onekligen lite nyfiken på hur de fyra olika spelarna samverkar med och motverkar varandra. Det verkar vara en "modern" kontext spelet tänker sig?

Detta är en paketerad Samhällskunskapslektion om samhällets ekonomi och eftersom jag tydligen blir alltmer av samhällslärare så skaffade jag det. Det får in ganska fint hur de olika intressena har gemensamma önskemål ibland och ibland inte alls.

Kan förtjäna att nämnas att spelet är gjort av några glada gossar från Cypern men de har en handfull konsulterade experter som alla har titeln doktor.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Delirium

#4
Nu är det medelklassens tur. Medelklassen, som ju alla vill tillhöra men ingen riktigt gillar, är mycket riktigt ett mellanting av flera saker i spelet. Klassen har också arbetare som även dessa är skilled och unskilled men det är också så att man äger företag (vem gillar inte småföretagare?) i vilka man själv arbetar. Förutom dessa behöver man så klart arbeta i de andra företag som finns, liksom arbetarklassen. Här är medelklassens player board och lite exempel.

20230627_131544.jpg

Denna klass vill också ha så högt prosperity som möjligt (tjänas på samma sätt som arbetarna) men man kan också i viss utsträckning producera resurser i sina företag som man sedan antingen kan använda själva eller sälja till utlandet eller arbetarklassen. På bilden en Convenience store och ett Doctor's office. På det senare ser man att det kan producera 2 health (hjärtat). Man ser också att det kan ha en grå (mindre) meeple anställd, det är en working class meeple som ökar produktionen men som också kostar lön.

Jag spelar kortet Business Opportunity (ej i bild) som låter mig starta ett nytt företag för 8 pengar mindre än vanligt och jag startar då en Local Newspaper. Det behöver en skilled worker i media/lila vilket jag faktiskt har i poolen av unemployed workers och jag får omedelbart assigna denna till min tidning. Denna kommer i sinom tid att producera resursen Influence.

20230627_231518.jpg


Här är poolen Unemployed workers. Notera en liten kortlek märkt Immigration. Den adderar slumpmässiga kategorier arbetare beroende på landets immigration policy.

20230627_231525.jpg
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Delirium

Nu till kapitalisterna. Dessa äger så klart de största företagen och har stora behov av arbetare antingen från arbetarklassen eller medelklassen. Dessa arbetare får lön och producerar olika resurser. Dessa resurser säljer sedan kapitalisterna vidare med så god förtjänst som möjligt. Föga överraskande vill kapitalisterna ha god profit, och en ständigt stigande sådan.

20230627_222754.jpg

I den privata sektorn återfinner vi kapitalisternas företag. Dessa har som synes hög produktion men behöver oftast minst två arbetare, ofta en skilled och en unskilled. Här kan man notera att arbetarna ANTINGEN kan komma från medel- eller arbetarklassen men inte i kombination. Detta kan man fundera över men ska förmodligen snarast ses som en liten design for effect för lite smidigare flyt. Annars är kanske inte total klassenighet det man förknippar med företag i den privata sektorn? Man kan också notera att ett företag alltid har det antal arbetare som behövs och är då operational eller så har de inga arbetare och är då non-operational. Man jobbar inte på halv styrka här. Detta kanske inte heller en exakt simulation.

20230627_231404.jpg

Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Scipio

Jag har haft ett öga på det här men har valt att avakta och lägga det i "try-before-buy-högen".

Intressant visning här Björn men parallellerna till COIN övertygar mig definitivt om att ha det kvar i "try-before-buy-högen".
"Randomization is too important to be left to chance"

Klas Malmström

Jag var med i ett helt parti på senaste LinCon. Det var underhållande. Ett sådant där spel där en sak man gör är bra för en själv och antagligen en/några av övriga spelare, men sämre för någon annan. Som skrevs ovan "Decisions, decisions".  :D
Klas Malmström
Linköping

Delirium

Kapitalistens drag blir att spela kortet Push Agenda för att lägga fram två politiska förslag/motioner (?) = propose bill. Det politiska landskapet illustreras i det här landet av sju olika policy tracks, där varje policy kan vara på A, B eller C och styr olika delar av spelet. Policy 1 heter till exempel Fiscal Policy och handlar i första hand om hur stor den offentliga sektorn ska vara i form av statliga företag. Ju längre till vänster (många A) politiken ligger, desto nöjdare är arbetarklassen och kapitalisterna vill ha C, till höger. Medelklassen vill vara i mitten. Var staten vill vara är styrt av särskilda kort "political agenda" som skiftar från runda till runda. Antagligen ska detta återspegla vad de styrande partierna har gått till val på. Lägg märke till att spelet inte representerar partipolitiken över huvud taget i övrigt.

20230628_132621.jpg

Här ser vi hur kapitalisten lägger fram förslag (med sina blåa cylindrar) att skifta Labor Market policy till C vilket i praktiken sänker minimilönerna för ALLAS företag (här finns dolda intressen för staten, en stor arbetsgivare) och även Welfare State: Healthcare and benefits så att staten ska sluta erbjuda subventionerad sjukvård. När väl någon har lagt fram förslag är möjligheten att påverka den policyn "låst" till slutet av rundan då alla omröstningar sker OM inte spelaren betalar extra influence för att piska igenom omröstningen omedelbart (vilket kan vara både bra och dåligt).
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Delirium

Nu är det statens tur. En viktig del av spelet för den spelaren är att agera gentemot olika former av events som dyker upp varje runda. De kan lösas på olika sätt och det är en basic action för staten att göra detta. De sakar ett kort och väljer att agera på eventet Neighbors at war. Här kan staten spendera upp till sex Healthcare och de får 1 vp per sådan. Det råkar vara så att det ligger just sex Healthcare i härför avsett fält i Public Services, och staten väljer mycket riktigt att spenda dessa och de slängs tillbaka i supply och staten tar en stark ledning.

20230628_132852.jpg

Vid detta hörs en ljudlig suck från både arbetarklassen och medelklassen. Just hälsovården är nämligen en viktig faktor för båda dessa spelare att höja sitt välstånd men nu är den statligt subventionerade vården inte längre tillgänglig på grund av ett krig i grannlandet som svalt alla tillgänliga resurser! Det knorras i medborgarleden om att utlänningar prioriteras över de våra (eller?).

För staten är annars den viktigaste delen av spelet, åtminstone för att tjäna victory points, att hålla de andra tre klasserna på så gott humör som möljigt. De har en Legitimacy track för var och en och tjänar poäng för de två som ligger sämst till i slutet av varje runda. Så det duger inte att smörja bara  en av tre oavsett vad Thåström sjunger.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Delirium

Citat från: Scipio skrivet 28 juni 2023 kl. 11:00:54Jag har haft ett öga på det här men har valt att avakta och lägga det i "try-before-buy-högen".

Intressant visning här Björn men parallellerna till COIN övertygar mig definitivt om att ha det kvar i "try-before-buy-högen".

Säkert en legitim känsla men det vore synd om det man tar med sig härifrån enbart är att det liknar COIN, på gott och ont. Alla (?) vet nog vad jag tycker om COIN (inte) och att jag använder det här är för att det är (i stort sett) det enda assymetriska spelet jag känner till. Två skillnader jag omedelbart kommer att tänka på är att det i det här spelet är betydligt lättare att få koll på vad de andra spelarna gör (och hur de vinner) å ena sidan och som nämnts redan att spelet inte försöker vara något annat än en abstrakt simulation av generell teori. Det är väldigt abstrakt men kugghjulen klickar i varandra och driver systemet så att helheten hänger ihop och man kan få en (förenklad) bild av hur ett samhälles olika intressen kan samverka (och motverka). :)
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Delirium

Citat från: Klas Malmström skrivet 28 juni 2023 kl. 12:43:14Jag var med i ett helt parti på senaste LinCon. Det var underhållande. Ett sådant där spel där en sak man gör är bra för en själv och antagligen en/några av övriga spelare, men sämre för någon annan. Som skrevs ovan "Decisions, decisions".  :D

Japp. Det är inte ofta jag fastnar för den här sortens spel men om inte annat är möjligheten till att spela lite rollspel med sin klass väldigt sympatisk.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 28 juni 2023 kl. 14:52:19Säkert en legitim känsla men det vore synd om det man tar med sig härifrån enbart är att det liknar COIN, på gott och ont. Alla (?) vet nog vad jag tycker om COIN (inte) och att jag använder det här är för att det är (i stort sett) det enda assymetriska spelet jag känner till. Två skillnader jag omedelbart kommer att tänka på är att det i det här spelet är betydligt lättare att få koll på vad de andra spelarna gör (och hur de vinner) å ena sidan och som nämnts redan att spelet inte försöker vara något annat än en abstrakt simulation av generell teori. Det är väldigt abstrakt men kugghjulen klickar i varandra och driver systemet så att helheten hänger ihop och man kan få en (förenklad) bild av hur ett samhälles olika intressen kan samverka (och motverka). :)
Intressanta reflectioner, jag är tillräckligt nyfiken för att testa om tillfälle ges.   :up:

Det var ju en kickstarter, missar man något av vikt om man skaffar retail-utgåvan?
"Randomization is too important to be left to chance"

pelle

Jag hoppade till när en rad ovan slutade "Man ser också att det kan ha en grå (mindre) meeple anställd, det är en " och förväntade mig att den skulle fortsätta "barnarbetare" på nästa rad.  :cry:

Fick en supersnabb introduktion till det där av dig/er på Lincon. Hittade ni en fjärde spelare? Hann inte bilda mig så mycket uppfattning om hur spelet var då, men efter att ha läst den här tråden tycker jag det ser ut att kunna vara värt att prova någongång.

Delirium

Citat från: Scipio skrivet 28 juni 2023 kl. 19:02:24Intressanta reflectioner, jag är tillräckligt nyfiken för att testa om tillfälle ges.   :up:

Det var ju en kickstarter, missar man något av vikt om man skaffar retail-utgåvan?

Detta är retailversionen jag har och spelar. Jag har dessutom köpt till två expansioner: Historical events och Crisis and Conflict (men inte öppnat dem) som tillsammans med ett par andra expansioner tydligen var del av kickstartern.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)