Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Compass Games On to Paris!

Startat av Strv102r, 14 juli 2023 kl. 09:06:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r



Nu har vi nått till detta som jag speltestade 2012. Jag gjorde en replay på den då också som finns på länken nedan om någon skulle känna sig sugen på den för jämförelsens skull. Grunden är tagen från VGs Civil War, ett suveränt spel, men då då både ytor och tidsintervaller skiljer sig avsevärt så evolverade det till något aningen annorlunda även om mycket känns igen.

http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,3104.0.html
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Komponenterna. Nedan exempel på brickor.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Det här är nog det spel jag börjat läsa reglerna till flest gånger utan att någonsin få upp det på bordet. Men jag har inte gett upp än, endera dagen lossnar det...

Jag kommer att följa med intresse.

Strv102r

#4


Lite av en inzoomning av operationsområdet. Nedan en bild med markeringar för de operativa förbanden.

Förbanden inom det med röd markering avgränsade området är preussiska 1 armén under hjälten från 1866, Steinmetz. Han har två kårer och två kavdiv.

Förbanden inom det med gul markering avgränsade området är preussiska 2 armén under Fredrik Karl i sällskap av den preussiska kungen Willhelm. Han har sex kårer (varav en är den sachsiska) och tre kavdiv.

Förbanden inom det med svart markering avgränsade området är preussiska 3 armén under Karl i sällskap av den preussiska kungen Willhelm. Han har fyra kårer (varav två är bajerska) och en kavdiv.

Förbanden inom det med mörkblå markering avgränsade området är den franska Rhen-armén under Lebeuf i sällskap av kejsaren N3. Han har fyra kårer och två kavdiv. de franska kårerna är större än de preussiska, tre stycken under befäl av marskalkar (som inte fick bli arméchefer), är väsentligt större, då dessa tunga kårer skapades för att trösta dem.

Förbanden inom det med ljusblå markering avgränsade området är den franska Alsace-armén under MacMahon. Han har två kårer och en kavdiv.

I Chalon sur Marne finns 2 kårer under mobilisering, och i Colmar finns en kår. I Nancy finns en Kavdiv. Dessutom lite spridda divisioner.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Citat från: Fredrik H skrivet 17 juli 2023 kl. 23:44:09Det här är nog det spel jag börjat läsa reglerna till flest gånger utan att någonsin få upp det på bordet. Men jag har inte gett upp än, endera dagen lossnar det...

Jag kommer att följa med intresse.
Samma här, CW är ett favorit-spel-genom-tiderna men trots det så kändes det här ogenomträngligt när jag har satt mig och försökte läsa/förstå det.
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r



En inzooming i det initiala stridsområdet. Titta på järnvägsnätet mot väster och Paris. Den tyska blivande primära underhållsvägen. Fort och fästningar längs vägen i massor. Och det går inte att kringgå dem söderut över Luneville och Epinal. Se nedan. 

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Såg att jag blandat i hop färgangivelserna för 1 och 2 arméerna ovan. Tillrättat nu. 1 är röd. 2 är gul. Och 3 är svart.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Preussiska 1 armén anfaller i sydvästlig riktning mot franska IV kåren med sina VII och VIII kårer. Trots kavalleri- och artilleriöverlägsenhet så slås man tillbaka i ett mycket jämnt slag där preussisk överdrivet aggressiv infanteritaktik och anfall över vattendrag blir avgörande faktorer. Fransmännen har is i magen och nöjer sig med att gruppera fram gardeskåren från Metz till Rhen-arm'ens stabsplats. XII går från Chalon sur Marne till Metz.






Preussiska 2 armén rör sig söderut och samlas efterhand. Fransmännen viker lite och låter divisionen i Wissembourg gå västerut till V kåren i Bitche. Detta för att ha en garnison i fortet när V kåren lämnar Bitche som en del av Alsace-armén.


Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Det där med 2 arméns rörelse söderut är intressant. Det var en samordnad aktivering där förbanden rör sig MP för MP samtidigt. En kår behövde bara en M P för att ta sig in i hexen den först skulle till. En annan kår skulle till samma hex, men behövde två MP pga hexside terrängen. Då de gemensamt skulle vidare måste den första kåren nu invänta att den andra kåren spenderar en MP till för att komma till samma hex. Under tiden hinner armén med ytterligare två kårer marschera två hex och också ansluta till samma hex.Nu har alla två MP kvar.

Men varför hålla reda på detta? Är väl bara att flytta ihop dem och så har de lika många MP kvar som den som har minst?

Jo, när man går in i ZOI, inte ZOC, får fi reagera omedelbart. Det gör det viktigt. Hade den första kåren gått direkt till slutdestinationen hade fransmännen fått chans att reagera med två kårer och armén och kunnat förekomma och anfalla den ensamma kåren, ellerdragit ur. Detta gör att exakt hur, i vilken ordning och i vilken terräng man närmar sig fi spelar stor roll.

Kopplat till att ju mer SP som finns i en hex så kostar det mer MP. "Getrennt marschieren, vereint schlagen" ni vet.

Vi hann kanske ett halvt GT på 1,5 h.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



3 armén har rört sig söderut och anfaller den franska V kåren i Bitche med V Preussiska  och II bayerska. Det blir åter ett mycket jämnt slag men det Preussiska artilleriet fäller utslaget och fransoserna förlorar. Battle impact kontrollen ger att fransmännen måste retirera två hex extra, och att preussarna får förfölja två hex extra. Att det blev matchande utfall var en ren slump. Franska V retirerar till Phalsbourg medan 1 SP går in i fortet i Bitche. 3 armén lämnar bajrarna att belägra fortet och resten rör sig in mellan Rhen-armen och Alcase-armén. Dessutom skärs V kåren av från Alcase armén som den är underställd. Detta var en oväntad snabb händelseutveckling. Ska jag nu anfalla västerut mot 3 armén med Alcase-armén, som måste underställas VII kåren från söder, men ända bara har två kårer? Eller ska Rhen-armen anfalla österut vilket öppnar för 1 och 2 arméer att anfalla mot sydväst och avskära Rhen-armen från Paris? För att accentuera dilemmat rör sig 1 armén längs den Luxemburgska gränsen med två kavdiv och driver den kejserliga gardeskavdiv framför sig tills IV franska reagerar och förstärker gardeskavalleristerna. Fransmännen har under tiden tillfört trupp till VI kåren i Chalon sur Marne och börjat mobilisera en ny kavdiv.







Franska VI kåren rör sig till forten vid Luxemburgska gränsen bakom gardeskavalleristerna och IV kåren. Den nya 5 kavdiv till Verdun. VII kåren från Colmar mot Alcase-armén, men når inte riktigt fram. 3 armén manövrerar för att anfalla Alcase-armén med tre kårer varav två rör sig från norr. MacMahon reagerar och faller tillbaka och möter VII kåren.1 armén förstärker sin position med en av sina demoraliserade kårer.

Detta var hur långt vi kom på 1,5 h. Ett halvt GT? Men mycket regelkollande som suger tid.

Det må vara ett detaljerat och ambitiöst spel, men det har blivit spännande väldigt snabbt.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Båda sidor återhämtar demoraliserade kårer. Därefter rör sig 2 armén mot en av Rhen-arméns kårer, men denna reagerar och faller tillbaka till armén itself där också gardeskåren finns så det finns två kårer i alla fall.






Nu händer det mycket även om det nästan bara är 2. armén som har command points kvar. Denna rör sig med fyra kårer mot Rhen-arméns två kårer och med två kårer mot en fransk kår som är underställd Rhen-armén, men befinner sig i en angränsande hex. Det görs dock inte optimalt samordnat och medger att den franska kåren I den angränsande hexen kan reagera och ansluta till Rhen-armén utan att de två preussiska kårerna hinner dit. I det större slaget utanför Metz står alltså fyra preussiska kårer mot tre franska.

Det starka och effektiva preussiska artilleriet med sina anslagsrör briljerar och ger förluster motsv två brigader, +2 på tärningarna för själva huvudstriden och demoraliserar fransmännen. Det lite svagare franska artilleriet med sina dåliga tidrör och ineffektiva taktik åstadkommer ingenting. I huvudstriden lider preussarna av sin överdrivet aggressiva taktik och av sina sämre kårchefer. Armécheferna är båda mycket dugliga. Det blir ömsesidigt stora förluster med demoralisering, men totalt tog fransmännen mer och blev dubbelt demoraliserade. Preussarna vinner och fransoserna retirerar in i fästningen Metz.

N3 kan ha dåligt tålamod med chefer som misslyckas även om de är förstklassiga. Både Lebeuf och MacMahon ligger potentiellt pyrt till för avsättning oavsett att de är just förstklassiga. Lebeuf blev ju historiskt avsatt och Bazaine, kårchef just nu, ersatte honom. Å andra sidan kan en chef som "bekräftas" av N3 misslyckas hur illa som helst utan risk för avsättning. Imperiet kräver stabilitet och lojalitet före meriter! Tärningarna ger att både Lebeuf och MacMahon bekräftas. Härligt! Nu är mina bästa chefer immuna mot avsättning! Men den glädjen var kortvarig. En fransk armé där N3 är närvarande har förlorat med än preussarna i slag och blivit demoraliserade, samt förlorat slaget. Skillnaden i förluster var två SP (motsv två brigader) = 2 chanser av 6 att imperiet faller. Tärningen visar 2...

Aj då! Det var tidigt i spelet. 30 VP till preussarna. N3 försvinner, och med honom alla chefer som är lojala mot honom. Tyvärr inkluderar det både Lebeuf och MacMahon. Och Bazaine. Men inte chefen för gardeskåren Bourbaki?  Canrobert är också kvar. Bourbaki var ingen bra kårchef, men när gardet nu upplöses och manskapet fördelas på övriga kårer så får han ta över Rhen-armén. Han är en bra armechef, om än inte som Lebeuf  eller MacMahon. Alsace-armén tas över av Ducrot som är riktigt bra. Värre med kårcheferna. De republikanska kårcheferna blir tillgängliga först om något GT, imperiet föll ovanligt tidigt, och de många kejserliga anstrukna kårcheferna ersätts av tillfälliga anonyma chefer som inte är några höjdare. Vidare så tackar 90% av mitt kavalleri för sig och rider hem! Tydligt väldigt rojalistiskt! Det går att återupprätta divisionerna med förstärkningar, men det tar tid. Det positiva är att i den republikanska yran och patriotism som nu greppar Frankrike kommer reservinfanteri att flöda in. Sämre kvalitet, men mycket.

För preussarna innebär Steinmetz nederlag att han går att avsätta, men först om två GT. Hjälten från 1866 som slog tre kårer på tre dagar har kontakter i hovet...

Göben och von Mansteins kårer har varit i strid och de är nu tillgängliga för befordran till armechefer.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

David Sunnergren

Man blir sugen på spelet. Hur lång speltid är ett parti (i stora drag)?

Strv102r

Vi spelar hela fälttåget på 17 GT. Hittills spelat 1,5 GT på ca 3 h. Men min erfarenhet från speltestet för 10 år sedan säger att det går betydligt fortare längre in i spelet. Finns många kortare scenarior också. Men det är inte Panzergruppe Guderian liksom... Det är en investering i tid, som ger mycket.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Preussarna för fram allt sitt belägringsartilleri till Bitche. I kåren under Manteuffel, som stått i norra Preussen som vakt mot Danmark, och VI kåren, från Böhmen tilltransporternas med tåg till Saarbrücken. IX och XII kårerna överförs till 1 armén som med fyra kårer rör sig mot IV och VI franska kårerna i Thionville. dessa lämnar fortet åt sitt öde och backar till nästa fort en hex västerut längs järnvägen. V franska kåren lämnar fortet i Phalsbourg och grupperar på järnvägen mot  Luneville och gräver ner sig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.