Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelrapportering - World in Flames - Linköping

Startat av David Sunnergren, 24 september 2022 kl. 20:03:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Kul att se den här rapporteringen växa fram och att ni håller liv i det fram till sommaren -44! Tack för att du tar tid och energi till att skriva om partiet.
Musket and Pike Dual Pack, nu Edgehill.
Winter's Victory från NES

David Sunnergren

Vi spelade vidare i Weathers in flames igår. Sommaren 44 upplevde snö i Ryssland och storm i resten av världen. Utöver det finns inte mycket mer att rapportera än att fronten i USSR rör sig lite fram och tillbaka, japanerna förlorade Batavia till CW och CW förlorade en hex bredvid Nantes till tyskarna.

David Sunnergren

Efter ett förlorat initiativ (som hade kunnat stänga in ca tio riktigt bra tyska kårer i Ukraina) samt ännu ett misslyckat anfall av USA, denna gång i Danmark (slog dock inte så uselt denna gång utan en tvåa som är dubbelt så bra som de flesta andra anfall USA har slagit i Europa) så anser jag att Axis har vunnit.

Därav har jag tappat intresset för partiet. Vi kommer antagligen spela till slutet (vi brukar göra så), men detta blir nog sista uppdateringen då resten är transportsträcka till att byta spel.

J/A-44

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Fredrik H

Stort tack, er grupps förmåga att stånga er igenom monster efter monster imponerar verkligen. Skulle du orka ta några bilder på nästa projekt så är det uppskattat. :up:

jerry

Ja det är bra kämpat.
Jätteintressant att läsa, tack för din ansträngning.

Härnere kolapsade axis psykiskt strax innan vi gick in i 1943

Annars måste jag nog påstå att det är balanserat till axelmakterna, jag tycker de får ett stort försprång och jag har alltid fått beskåda festung sicilien och festung Italien

Samt att ryssen har problem med den tyska arméns försvarsförmåga, vi blev även kastade i havet i frankrike ett flertal ggr vid sista spelet då jag körde allierad.

Men hur kul spel som helst, man släpper det aldrig, inte ens när det INTE ligger på bordet i lokalen
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition

David Sunnergren

Vi spelar classic nästan helt utan optionals, och då anser jag att spelet väger över till axis fördel, å andra sidan krävs inte mycket fluff för att det ska tippa över till allies (off-chit t.ex.)

Delirium

Japp, tack för rapporterna som jag redan skrivit men återigen bra jobbat. Spelsugen blir man definitivt.

Wif-afficianados har tillbringat decennier med att debattera om spelet är pro-allies eller pro-axis om man spelar det med kombination x-y-z av expansioner, kartor och optionals vilket alltid är kul. Jag håller helt med om att classic utan någonting måste anses gynna försvararen vilket i större utsträckning verkar påverka endgame än starten. Er tysk hade ju svårt att komma in i både Frankrike och Sovjet vilket ändå inte verkar ha gjort att hans förmåga att stå emot -44 är påverkad i nämnvärd grad?

David Sunnergren

Det ska sägas att USA har slagit extremt dåligt i uppföljningsslag efter invasioner (högsta slag en 4:a på vet inte hur många invasionsuppföljningar) samt att USA först, sedan britten körde fast i Nantes (minst fem anfall, med 4:a som högsta resultat). USAs uppföljningsslag har garanterat ett snitt under 3. Med det går det inte att göra så mycket utan att lägga sig å rygg och titta på när Axis kastar ut en från stränderna.

Men absolut verkar de regler vi spelar med gynna försvararen då Tyskland varit extremt långsamma genom Frankrike två partier i rad, men ändå vinna.

Å andra sidan vann allies partiet innan så det är inte överdrivet ojämnt.

Fredrik H

Det pågår en konspiration som får mig, i strid med god smak och sunt förnuft, att snegla mot WIF. Den här rapporten och ett närliggande sommarprojekt har fått mig att fundera. Fan. Men vilken av alla utgåvor är roligast? Jag sneglar mot Collectors deluxe. I tråden finns det en bedövande kompetens så därför stjäl jag utrymme, ursäkta för det.

jerry

Delirium har koll på de olika delarna.
Jag vet att vi beställde super duper yahoooo de luxe inklusive allt, det hade inte behövts.
Men definitivt nån ur collectors editionerna.
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet  7 augusti 2023 kl. 12:33:17Det pågår en konspiration som får mig, i strid god smak och sunt förnuft, att snegla mot WIF. Den här rapporten och ett närliggande sommarprojekt har fått mig att fundera. Fan. Men vilken av alla utgåvor är roligast? Jag sneglar mot Collectors deluxe. I tråden finns det en bedövande kompetens så därför stjäl jag utrymme, ursäkta för det.

[Konspiratör infinner sig]

I nuläget hade jag absolut tittat på Collector's i och med att allt är så snyggt/uppdaterat. Däremot hade jag funderat på om jag kanske bara behöver Classic istället för Deluxe. Classic innehåller allt som behövs för att spela vanilla och Deluxe lägger till fyra expansioner (som man också kan köpa separat). Om man bortser från chansen att "spara" pengar genom att köpa allt i ett är det nog bättre att börja på mindre skala och lägga till efter hand.

Det man ska ha i åtanke om WiF är att det i första hand är ett multiplayerspel (enligt mig) när man får med det globala kriget (inklusive konvojleder i Atlanten och sideshows i östafrika).

Detox

Citat från: David Sunnergren skrivet 25 juni 2023 kl. 22:09:30Efter ett förlorat initiativ (som hade kunnat stänga in ca tio riktigt bra tyska kårer i Ukraina) samt ännu ett misslyckat anfall av USA, denna gång i Danmark (slog dock inte så uselt denna gång utan en tvåa som är dubbelt så bra som de flesta andra anfall USA har slagit i Europa) så anser jag att Axis har vunnit.

Därav har jag tappat intresset för partiet. Vi kommer antagligen spela till slutet (vi brukar göra så), men detta blir nog sista uppdateringen då resten är transportsträcka till att byta spel.

J/A-44

Jag tror ni behöver ett chefsbyte, helt omöjligt verkar det inte för de allierade.

David Sunnergren

Citat från: Detox skrivet  7 augusti 2023 kl. 18:23:41
Citat från: David Sunnergren skrivet 25 juni 2023 kl. 22:09:30Efter ett förlorat initiativ (som hade kunnat stänga in ca tio riktigt bra tyska kårer i Ukraina) samt ännu ett misslyckat anfall av USA, denna gång i Danmark (slog dock inte så uselt denna gång utan en tvåa som är dubbelt så bra som de flesta andra anfall USA har slagit i Europa) så anser jag att Axis har vunnit.

J/A-44

Jag tror ni behöver ett chefsbyte, helt omöjligt verkar det inte för de allierade.

Det har inte blivit markant bättre efter det, men efter 1,5 år på helt okej odds lyckades vi slutligen ta Nantes.

David Sunnergren

Citat från: Fredrik H skrivet 25 juni 2023 kl. 23:08:50Stort tack, er grupps förmåga att stånga er igenom monster efter monster imponerar verkligen. Skulle du orka ta några bilder på nästa projekt så är det uppskattat. :up:

Jag skulle absolut spela senaste utgåvan (om du inte är fantast av version 5 vilket endel verkar vara, jag har ej spelat det). Det är ingen större skillnad på denna och den innan, men de har fixat och streamlinat en hel del buggar och skavanker i reglerna.

Jag spelar endast classic då jag anser att den begränsade force poolen är en viktig del i spelet. Vi spelar dessutom med väldigt lite optional rules (tror vi endast har Spotting fleets och fractional odds). Det är nog över tio år sedan vi gick ner till classic och efter det har vi aldrig funderat på att infoga "expansionerna" igen.

Det går verkligen att argumentera för limited supply och köra med ships in flames etc. men jag tycker spelet blir bättre ju renare det är.

Ska du spela själv eller endast med oerfarna Wifare skulle jag absolut sätta upp classic då det är mindre detaljer att hålla reda på.