Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GBACW vs GCACW

Startat av David Sunnergren, 17 augusti 2023 kl. 22:31:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Jag tänker att jag utser mig själv till SPELLEDARE och tar på mig att introducera de spelare som behöver hjälp att komma igång.
Spelsystemet funkar definitivt som multiplayer med uppdelning av de båda sidorna men det funkar förstås bäst i kampanjscenarion som är lite mer matiga. De flesta av scenariona oven är ganska små i omfattning så där gäller det 1 vs 1.

Vi får väl se här hur många som är intresserade av att spela kampanj och hur upplägget kring en sådan skall vara.

Har själv ngr bubblare, huvudsakligen för att jag inte spelat dem själv:
  • The Overland Campaign
  • The Peninsula Campaign
  • Atlanta is Ours
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

David Sunnergren

Citat från: tinG skrivet 13 september 2023 kl. 16:15:15Jag tänker att jag utser mig själv till SPELLEDARE och tar på mig att introducera de spelare som behöver hjälp att komma igång.
Spelsystemet funkar definitivt som multiplayer med uppdelning av de båda sidorna men det funkar förstås bäst i kampanjscenarion som är lite mer matiga. De flesta av scenariona oven är ganska små i omfattning så där gäller det 1 vs 1.

Vi får väl se här hur många som är intresserade av att spela kampanj och hur upplägget kring en sådan skall vara.

Har själv ngr bubblare, huvudsakligen för att jag inte spelat dem själv:
  • The Overland Campaign
  • The Peninsula Campaign
  • Atlanta is Ours

För min del är det inget konstigt att hoppa in mitt i och kampanj är ju nästan alltid roligare att spela...

tinG

Och Jocke var intresserad av Grant Takes Command kampanjen, han kommer fredag
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

[quote
Citat från: tinG skrivet 13 september 2023 kl. 16:15:15Har själv ngr bubblare, huvudsakligen för att jag inte spelat dem själv:
  • The Overland Campaign
  • The Peninsula Campaign
  • Atlanta is Ours
Är det någon kampanj som är bra lämpad för 5+ med spelare så tycker jag vi tar den.

Jag har alla spelen i serien om det öppnar upp något mera.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

David Sunnergren

Citat från: Scipio skrivet 13 september 2023 kl. 18:11:28[quote
Citat från: tinG skrivet 13 september 2023 kl. 16:15:15Har själv ngr bubblare, huvudsakligen för att jag inte spelat dem själv:
  • The Overland Campaign
  • The Peninsula Campaign
  • Atlanta is Ours
Är det någon kampanj som är bra lämpad för 5+ med spelare så tycker jag vi tar den.

Jag har alla spelen i serien om det öppnar upp något mera.

 :up:

Laxen

Jag har inte spelat GCACW men hoppar gärna på tåget om det finns plats. Kan inställa mig på Boot Camp:et på torsdagen.

Scipio

Citat från: Laxen skrivet 15 september 2023 kl. 21:23:34Jag har inte spelat GCACW men hoppar gärna på tåget om det finns plats. Kan inställa mig på Boot Camp:et på torsdagen.
Kul! Det ser ut att bli en storslagen Event detta!  :up:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

BjornH

Känns kul det här. Hur gör ni med aktiveringarna i lagspel? Någon slags uppdelning i frontavsnitt el. arméer? Orginalsystemet för aktiveringar känns som inte optimerat för många spelare.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

#24
Citat från: BjornH skrivet 16 september 2023 kl. 12:09:41Känns kul det här. Hur gör ni med aktiveringarna i lagspel? Någon slags uppdelning i frontavsnitt el. arméer? Orginalsystemet för aktiveringar känns som inte optimerat för många spelare.

Det finns olika sätt att "lösa" det där. I Long Roads to Gettysburg finns regler kring lagspel och kommunikation samt tidsbegränsade förflyttningar, Fog of War m.m. som lockar mig. Sitter och funderar över vad som kan plockas upp därifrån. Om det inte är Long Roads som vi vill spela förstås
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

#25
Initiativ
Tanken med lagspel är att arméerna (kårerna) delas upp jämt mellan lagen. En spelare blir ÖB blir den som fördelar vunna initiativ. Om en spelare inte vill ta initiativet går det tillbaka till ÖB själv som då måste aktivera något eget kontrollerat eller passa.

Kommunikation
Kommunikationen kring bordet begränsas till en Communication Phase där spelarna får lova att skriva till varandra (Man slår på en tabell för att se om meddelandet fördröjs, eller tappas bort).
Är befälhavare tillräckligt nära varandra tillåts muntlig (lokal) kommunikation dem emellan.

Tidsbegränsning
Varje sida räknar i början av rundan ut hur mycket tid man har att genomför sina aktiveringar. I Long Roads to Gettysburg räknas tiden enligt följande:
20 minuter modifierat av:
-3 min/spelare
-3 min för "Passive Posture"
+2 min (Union) per kårledare inom 8 hex från en fiendeenhet
+3 min (Confederate) per kårledare inom 8 hex från en fiendeenhet

Klockan startas när:
- ÖB vinner initiativet.
- När motståndar ÖB passar initiativet
Klockan pausas när:
- en strid skall utföras
- en regelfråga ställs
- när en fientlig enhet skall identifieras (om FOW-regler används)

Om tiden tar slut får inga fler aktiveringar göras den rundan. SPARA tid!
Varje sida får när Time Chits vilka ger 3 extra minuter (i LRTG 3 st)

Fog of War
Det finns regler (optionial) i Series Rules som ger varje sida X antal Force Markers att "gömma" trupp i. Men jag och Björn E har vid flera tillfällen spelat GCACW med träslädarna och det funkar väldigt bra.
FOW-reglerna är enkla. Man ser allt bredvid egen trupp och allt som är inom 2 hex från eget kavalleri.

CiteraRevealing enemy forces:
Players replace friendly forces markers with the units they represent (or remove them if they are dummies) in the following cases:
• If an enemy unit or force marker is adjacent to the friendly force marker (un- less impassable terrain makes it impossible to move between the two hexes).
• If an enemy cavalry unit is within two hexes of the marker.

Exception: A force marker may remain on the map within two hexes of enemy cavalry if all two-hex paths between the units are blocked by either: impassable terrain; woods hexsides not crossed by a road, pike, trail, or RR; or a friendly unit in the hex between the force marker and the enemy cavalry unit.
Note: This case requires actual cavalry units to be present on the map within two hexes of the force marker; cavalry units under force markers can never reveal the composition of an enemy force.

Regler för tidsbegränsning kan förstås vara utmanande för nybörjare så man får väl lov att tumma lite på detta, iaf inledningsvis.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jag kan tänka mig att doppa tårna i systemet men är samtidigt osäker på hur mycket av mitt Friendly Fire jag vill planera in på vad som för mig är ett högriskprojekt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 17 september 2023 kl. 11:57:13Jag kan tänka mig att doppa tårna i systemet men är samtidigt osäker på hur mycket av mitt Friendly Fire jag vill planera in på vad som för mig är ett högriskprojekt.
:D

Para ihop dig med någon och testa ett scenario som kanske tar 1-1,5h att spela.


Bra intro: Cedar Mountain (SJW #1) – 3 GT
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

David Sunnergren

Citat från: Elias Nordling skrivet 17 september 2023 kl. 11:57:13Jag kan tänka mig att doppa tårna i systemet men är samtidigt osäker på hur mycket av mitt Friendly Fire jag vill planera in på vad som för mig är ett högriskprojekt.

Det är ju högriskprojekt man har FF till

Elias Nordling

CiteraPara ihop dig med någon och testa ett scenario som kanske tar 1-1,5h att spela.

Jag inser att det jag kanske mest av allt är ute efter är att slippa traggla mig igenom den vidriga regelboken :-) Jag kanske skulle leta upp nån förstautgåva av reglerna på den tiden de bara var en tredjedel så vidriga?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"