Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GBACW vs GCACW

Startat av David Sunnergren, 17 augusti 2023 kl. 22:31:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 17 september 2023 kl. 13:21:39
CiteraPara ihop dig med någon och testa ett scenario som kanske tar 1-1,5h att spela.

Jag inser att det jag kanske mest av allt är ute efter är att slippa traggla mig igenom den vidriga regelboken :-) Jag kanske skulle leta upp nån förstautgåva av reglerna på den tiden de bara var en tredjedel så vidriga?

Reglerna är simpla och jag kan lära dig systemet på 10 min
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Alltså egentligen är det inte det här jag tänkte ägna helgen åt, kan för lite historia, men er entusiasm är ju lite smittsam. Det jag skulle vara intresserad av - någon gång - är att spela sydstaternas offensiver '62 eller '63 i helhet för att få lite mer grepp om varför det blev som det blev. Hur lång tid tar ett sådant spel?

tinG

Citat från: aegneus skrivet 17 september 2023 kl. 14:37:46Alltså egentligen är det inte det här jag tänkte ägna helgen åt, kan för lite historia, men er entusiasm är ju lite smittsam. Det jag skulle vara intresserad av - någon gång - är att spela sydstaternas offensiver '62 eller '63 i helhet för att få lite mer grepp om varför det blev som det blev. Hur lång tid tar ett sådant spel?

From the Rapidan to Manassas (SJW #9) Second Manassas, August – September 1862 (15 GT)

The Maryland Campaign (HCR #8) – Lee invades Maryland, September 1862 (17 GT)

Finns en kombinerad 1862-kampanj: https://mmpgamers.com/support/gcacw/RTA_Rules.pdf

The Gettysburg Campaign (RTG #10) – Lee's invasion of the North, June – July 1863 (18 GT)

Long Roads to Gettysburg förstås ett större projekt då det inkluderar Lee's offensiv ända från Fredriksburg: https://mmpgamers.com/support/gcacw/LRTG_Rules_7-1-22.pdf
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Så hur lång tid tar en GT?  :)

tinG

Citat från: aegneus skrivet 17 september 2023 kl. 16:28:09Så hur lång tid tar en GT?  :)
Seriöst?  :P
Omöjligt att besvara eftersom det är så många faktorer som påverkar detta.

I LRTG får varje sida 20 min -3 min/spelare, +2 min per cårschef inom 8 hex fr fienden, per GT (=Game Day).
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 17 september 2023 kl. 16:28:09Så hur lång tid tar en GT?  :)

Jag tycker att herrarna på den här kanalen ger en bra bild av såväl regler som ungefär vad man kan vänta sig av tidsåtgång och liknande. Det är intressant att följa deras bataljer.

https://www.youtube.com/@PatricksTacticsTutorials

tinG

Hej på er alla ACW-diggare!
Det som ni förstår finns massor att välja bland i GCACW. Jag är dock osäker på vad ni förväntar er av detta utannonserade Boot Camp.

Jag är som sagt tillgänglig att sätta igång folk i både stort och smått under torsdag, fredag och lördag. Givetvis underlättar det att veta vem som är intresserad av de lite längre projekten och vem som mest är sugen på att testa på något lite kortare scenario. Jag har redan listat flera alternativ här ovan. Här kommer en lista av kampanjscenarion. Dessa längre scenarion kräver lite mer förberedelser så jag väljer därför att presentera dem igen. Var ligger folks intresse?

Här en lista på folk som verkar vara nyfikna:
  • Roger
  • Mats
  • Jocke
  • David
  • Johan
  • Fredrik Ha
  • Fredrik Ho
  • Elias
  • Anders

Kampanjerna!

All Green Alike (AGA #6)
First Manassas, July, 1861 (13 GT)
2 spelare

From the Rapidan to Manassas (SJW #9)
Second Manassas, August – September 1862 (15 GT)
2-4 spelare

The Maryland Campaign (HCR #8)
Lee invades Maryland, September 1862 (17 GT)
2-4 spelare

The Gettysburg Campaign (RTG #10)
Lee's invasion of the North, June – July 1863 (18 GT)
4+ spelare

The Chickamauga Campaign (BAC #8)
The Union crosses the Upper Tennessee, August – September 1863 (32 GT)
4+ spelare

Grant's 1864 Virginia Offensive (GTC #11)
The Overland Campaign, Sigel's Shenandoah offensive and the Bermuda Hundred Campaign, May - June 1864
4-5+ spelare

Hood Strikes North (HSN #9)
Hood's winter offensive, November - December 1864 (32 GT)
2+ spelare

-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Jag och Mats kommer nog att tjuvstarta lite på onsdagen så förhoppningsvis är vi lite varma i kläderna till på torsdag  :)

Men sedan skulle jag gärna köra ett större projekt, vilken kampanj det blir ser jag gärna att vi anpassar oss till efter hur många spelare som vill vara med.
"Randomization is too important to be left to chance"

David Sunnergren

Citat från: tinG skrivet 18 september 2023 kl. 23:34:24Hej på er alla ACW-diggare!
Det som ni förstår finns massor att välja bland i GCACW. Jag är dock osäker på vad ni förväntar er av detta utannonserade Boot Camp.

Jag är som sagt tillgänglig att sätta igång folk i både stort och smått under torsdag, fredag och lördag. Givetvis underlättar det att veta vem som är intresserad av de lite längre projekten och vem som mest är sugen på att testa på något lite kortare scenario. Jag har redan listat flera alternativ här ovan. Här kommer en lista av kampanjscenarion. Dessa längre scenarion kräver lite mer förberedelser så jag väljer därför att presentera dem igen. Var ligger folks intresse?

Här en lista på folk som verkar vara nyfikna:
  • Roger
  • Mats
  • Jocke
  • David
  • Johan
  • Fredrik Ha
  • Fredrik Ho
  • Elias
  • Anders

Kampanjerna!

All Green Alike (AGA #6)
First Manassas, July, 1861 (13 GT)
2 spelare

From the Rapidan to Manassas (SJW #9)
Second Manassas, August – September 1862 (15 GT)
2-4 spelare

The Maryland Campaign (HCR #8)
Lee invades Maryland, September 1862 (17 GT)
2-4 spelare

The Gettysburg Campaign (RTG #10)
Lee's invasion of the North, June – July 1863 (18 GT)
4+ spelare

The Chickamauga Campaign (BAC #8)
The Union crosses the Upper Tennessee, August – September 1863 (32 GT)
4+ spelare

Grant's 1864 Virginia Offensive (GTC #11)
The Overland Campaign, Sigel's Shenandoah offensive and the Bermuda Hundred Campaign, May - June 1864
4-5+ spelare

Hood Strikes North (HSN #9)
Hood's winter offensive, November - December 1864 (32 GT)
2+ spelare

Jag kommer på fredagen och hoppas få hoppa in i en kampanj då. Jag tänker mig att jag är bisittare en timma eller två för att komma in i spelet lite bättre och sedan ta över någon formation.

Jag har inga starka åsikter om kampanj men tycker generellt taffligheten i krigets början är mer intressant än slutet så hellre 62 än 64.

Elias Nordling

CiteraDet är ju högriskprojekt man har FF till

I natt drömde jag att det var Friendly Fire och jag spelade For Whom the Bell Tolls, och plötsligt upptäckte min motståndare att när vi körde de mellansvåra flottreglerna kunde han flytta sin jagarskvadron som reaktion och ta med sig en hel division som landsattes i Tunis och fick hela spelet att spåra ur. Jag vet att Tunis inte ligger i Spanien, ibland handlade spelet om ytterligare något annat som jag glömt. Jag gick och tjurade över det ett tag och när jag gjort det klart hade jag inte längre någon att spela med för de jag spelade med hade börjat på något nytt och jag kunde inte hitta dem för det var en STOR Finlandsbåt vi hade abonnerat. Jag vaknade kallsvettig klockan fem och kunde inte somna om.

Så, nej.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

David Sunnergren

Citat från: Elias Nordling skrivet 21 september 2023 kl. 06:54:33
CiteraDet är ju högriskprojekt man har FF till

I natt drömde jag att det var Friendly Fire och jag spelade For Whom the Bell Tolls, och plötsligt upptäckte min motståndare att när vi körde de mellansvåra flottreglerna kunde han flytta sin jagarskvadron som reaktion och ta med sig en hel division som landsattes i Tunis och fick hela spelet att spåra ur. Jag vet att Tunis inte ligger i Spanien, ibland handlade spelet om ytterligare något annat som jag glömt. Jag gick och tjurade över det ett tag och när jag gjort det klart hade jag inte längre någon att spela med för de jag spelade med hade börjat på något nytt och jag kunde inte hitta dem för det var en STOR Finlandsbåt vi hade abonnerat. Jag vaknade kallsvettig klockan fem och kunde inte somna om.

Så, nej.

Detta låter ju som vilket FF som helst :) En lysande beskrivning av spelångest.

thermopylai

Vilken regelversion bör man läsa innan helgen? 1.5?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Citat från: thermopylai skrivet 26 september 2023 kl. 16:22:33Vilken regelversion bör man läsa innan helgen? 1.5?
1.5 är den senaste så den blir bra.

David Sunnergren

Citat från: thermopylai skrivet 26 september 2023 kl. 16:22:33Vilken regelversion bör man läsa innan helgen? 1.5?

Ja det är den jag försöker läsa, men det går segt...