Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av MMPs Shifting Sands

Startat av Strv102r, 29 september 2023 kl. 08:46:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Axelmakterna anfaller mot Giof el Matar med både tyskar och italienare. Men 10 indiska har förberett sig med fältarbeten.






Det hjälper dock föga. 7 pansar är nära att bli avskuren när tyskarna rinner mot nordost bakom dem.






Benghazi får ges upp utan strid. 7 går tillbaka mot Tobruk.






Nu måste fälttåget i Östafrika avslutas och förbanden där omgrupperas till Nordafrika. Den italienska Afrika divisionen krossas, men det finns mer att sopa upp.






Även Irak måste hanteras snabbt. 5 indiska anfaller mot Samawah, men irakierna är sega och tar förluster för att hålla terrängen.






Italienarna marscherar via Benghazi längs kustvägen norrut och sedan österut.






Italienarna i västra Etiopien slås.






21 Pz anländer i Tripoli.






4 indiska går tillbaka till Addis inför upprensningen av Harare. Sydafrikanerna rör sig norrut till Sudan och sedan Egypten.






5 indiska försöker mot Amarah, men åter håller irakierna.






21 panzer rör sig snabbt mot Tobruk till utgångsläge.




Jag hade kanske vunnit mycket på att nyttja "femman" för operationer, men jag väljer händelsen.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Nu när Tripoli är tomt grupperar italienarna en sedan 1940 slutkörd division för att skydda Tripoli från de fria fransmännen i Chad. De skulle ju kunna få för sig att ge sig på Tripoli om det är oförsvarat.






Ariete anfaller mot 7 pansar och 21 pz mot 10 indiska. 10 indiska slåss hjältemodigt.






Men krossas ändå. Fullständigt.






Däremot hejdas Ariete. 7 pansar tar också föruster och omgrupperar till Tobruk.





Delar av Afrika-kåren drar västerut så fort de kan och kommer in i västra Egypten. Det här ser ju inte riktigt optimalt ut för mig i Nordafrika!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Spelet känns aningen grovmalet så att säga, men jag kanske missar spelets diverse finesser. Hur lång är en turn? Det finns en viss charm i att alla olika fronter finns med i spelet, jag antar att korten också kan ge en rolig berättelse. Jag får också känslan av att spelet går ganska fort. Är det roligt? Jocke verkade ju gilla det skarpt så jag gissar att det är kul att spela.

Jag ska ge mig på North Africa 41 snart, jag tror den upplösningen passar mig bättre.

Som alltid, tack för rapporterandet!  :up:

Elias Nordling

Jag gillar det också skarpt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 20 november 2023 kl. 08:21:20Jag gillar det också skarpt.

Definitivt!

Med tre månader per GT så händer det mycket. Full fart i högt tempo först åt ena hållet och sedan åt andra. Ja, det är nog lite grovmalet, men det är inte nödvändigtvis dåligt. Tveksamt om det rätt finmalda CNA från SPI var bättre... I synnerhet då jag har spel på ämnet som är lite mindre grovmalda. Efter ett par månader med det mycket finmalda On to Paris känns det helt rätt just nu. DEt betyder inte säkert att det är bättre än On to Paris, men det är snabbare och lättsammare. Mer spel kanske än simulering. Med tanke på det höga tempot är frågan om det inte har sina fördelar jämfört även med Paths of Glory?

I vårt parti har Östafrika fått stor betydelse. Händelsen Mussolinis invasionen av Grekland spelades inte alls, vilket lett till att det tyska Balkanfälttåget inte kunnat spelas. Än. Vi är nu på årsskiftet 41-42, och Barbarossa har heller inte spelats. Betyder ju inte att händelserna inte ägt rum tidsmässigt historiskt, bara att de inte fått den påverkan på Nordafrika som de fick historiskt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Min motståndare beter sig just nu mer som Rommel, djärvt och våghalsigt, än som sig själv, och går för en knock out. Han delar de framskjutna tyskarna i två delar för att ta Alexandria och Kairo samtidigt.






2 brittiska pansardivisionen anländer. I grevens tid, fem i tolv, eller fem över tolv? Det är den sämsta brittiska divisionen dessutom.





Men det kan ha räckt för att min motståndare ska ge upp rusningen mit Nildeltat. Istället för att genomföra anfallen tar han in 15 Pzdiv i Tripoli.






Upprensningen i Etiopien slutförs.






Försvaret av Alexandria och Kairo grupperas om så 2 pansar tar över Kairo vilket frigör stridsgruppen där för att förstärka Alexandria. De två sydafrikanska divisionerna anländer från Etiopien till Aswan.






15 pz genomför operativ transport till El Alamein, som alltså är i tyskarnas händer 1941. De står tyska stridsvagnar vid Giza. Propagandavärdet av dessa foton som tas där och filmerna, Pz IIIG bland pyramiderna, är nog högt. Så kan vi inte ha det!






2 pansar får anfalla, och lyckas bra. Tyskarna viker med förluster och nu är det foton och filmer på Cruisers och Bren Carriers och käcka gossar i shorts som fyller världens biografers journalfilmer. Sydafrikanerna ansluter framåt med en division ända till Alexandria.






Vad som har varit ett ställningskrig vid Basra mot de sega irakierna verkar gå mot sitt slut. 5 indiska slår fienden vid Amarah.






Axelmakterna laddar upp för en stormning av Tobruk.






5 indiska marscherar in i Baghdad.






Jag laddar upp själv för en offensiv ska ska kasta ut tyskarna ur Egyptien och undsätta Tobruk. Crusader? Fast jag börjar väsentligt längre österut än vad britterna behövde göra historiskt.






4 indiska går till Aden för vidare strategisk transport till Suez, Basra eller Jerusalem. Eller Tobruk?






Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Jag kan minnas fel, men dör inte IT i Etiopien OOS när Addis är taget? Isåfall en del onödiga OPS i Etiopien för att rensa de sista BGs.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Att inte retirera med irakierna verkade dumt. Om du bara har en enhet kan du ju inte följa efter. Nu kunde du rensa irakierna med en ensam enhet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: thermopylai skrivet 20 november 2023 kl. 12:34:27Jag kan minnas fel, men dör inte IT i Etiopien OOS när Addis är taget? Isåfall en del onödiga OPS i Etiopien för att rensa de sista BGs.

Jag byggde mitt tänkande på det initialt, men hittade en skrivning, om jag minns rätt nu på jobbet, där det framgår att IT i bergen i Etiopien har limited supply, oavsertt Addis. Logiskt tänkte jag, då det till stor del är lokalrekryterat manskap i förbanden.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 20 november 2023 kl. 12:47:45Att inte retirera med irakierna verkade dumt. Om du bara har en enhet kan du ju inte följa efter. Nu kunde du rensa irakierna med en ensam enhet.


Ja, i sak är det ju helt korrekt. Där skiljer sig ju CDG lite från andra spel där man alltid kan omgruppera alla sina förband. I CDG sker allt på bekostnad av något annat, och jag tror att han tidigt beslutade att inte lägga resurser där. Klokt eller inte?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Citat från: Strv102r skrivet 20 november 2023 kl. 13:06:11
Citat från: thermopylai skrivet 20 november 2023 kl. 12:34:27Jag kan minnas fel, men dör inte IT i Etiopien OOS när Addis är taget? Isåfall en del onödiga OPS i Etiopien för att rensa de sista BGs.

Jag byggde mitt tänkande på det initialt, men hittade en skrivning, om jag minns rätt nu på jobbet, där det framgår att IT i bergen i Etiopien har limited supply, oavsertt Addis. Logiskt tänkte jag, då det till stor del är lokalrekryterat manskap i förbanden.

Ok. I vilket fall måste man rensa Östafrika 1941 som allierad annars börjar det ticka 1 VP per turn till Axis och då förlorar man garanterat. Jag har för mig att det kan finnas en liknande skrivning om tyskar i Alamein. Varje VP är väldigt avgörande i detta spel.

Det jag gillar med detta spel jämfört med t.ex. PoG är dels att det är kortare och går fortare att spela. Och dels att det inte känns lika artificiellt att fördela begränsade OPS på flera fronter, då både förband och logistikresurser tillhör samma Command tills amerikanerna kommer med Torch. i PoG blir det ju ologiskt att välja mellan ryska och franska anfall, när man i själva verket vill synkronisera sina operationer. I den här kampanjen blir det ju verkligen ett problem för allierad att fördela resurser mellan Western Desert, Östafrika och Syrien/Irak.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r



Tyskarna backar tillbaka till en ställning som inte kan kringgås så lätt för att inte riskera avskärning.






De sista irakierna backar norrut till Mosul.






Britterna grupperar fram till ett nyttutgångsläge.






Min motpart anar att det kommer bli svårt att undvika förluster på tyskarna framöver.






Då kör vi!







Anfall på bredden, men 2 pansar omgrupperar för att delta i det norra anfallet som blir kraftsamlingsriktning.






Framgång! Nu ska vi se hur vi kan följa upp det.






Axelmakterna tar till extraordinära åtgärder för att få fram den logistik som krävs för ett storskaligt anfall på Tobruk.






Både 21 pz och tre italienska divisioner försöker storma Tobruk.






Men jag kan kontra med ett "sega råttor" kort.






Båda italienska infdiv tappar anfallskraften, och resterna av 7 pansardiv nedkämpas, men 10 indiska håller bra.






Och jag lägger lite lök på laxen inför kommande GT.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Citat från: Strv102r skrivet 20 november 2023 kl. 14:24:37

Tyskarna backar tillbaka till en ställning som inte kan kringgås så lätt för att inte riskera avskärning.






De sista irakierna backar norrut till Mosul.






Britterna grupperar fram till ett nyttutgångsläge.






Min motpart anar att det kommer bli svårt att undvika förluster på tyskarna framöver.






Då kör vi!







Anfall på bredden, men 2 pansar omgrupperar för att delta i det norra anfallet som blir kraftsamlingsriktning.






Framgång! Nu ska vi se hur vi kan följa upp det.






Axelmakterna tar till extraordinära åtgärder för att få fram den logistik som krävs för ett storskaligt anfall på Tobruk.






Både 21 pz och tre italienska divisioner försöker storma Tobruk.






Men jag kan kontra med ett "sega råttor" kort.






Båda italienska infdiv tappar anfallskraften, och resterna av 7 pansardiv nedkämpas, men 10 indiska håller bra.






Och jag lägger lite lök på laxen inför kommande GT.



Får inte spelas om inte Barbarossa spelats.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r

Nej, nu ser jag det! Sån tur att vi inte kommit så långt att nästa GT är påbörjat! Enkelt att fixa!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Axeln över ger Sidi Barrani, som är lätt av skära av, och förstärker Halfaya, samt till för 60 italienska div i söder.






4 indiska skeppas från Aden till Tobruk. Tysken får in 90 lätta inf div som byggs på en stridsgrupp i frontlinjen.






Jag grupperar fram för en kommande storoffensiv. Jag har "Supercharge" i handen!






Tysken förekommer mig. Han förstärker 15 och 90 som är i utgångsläge med 21.






Båda har nyttiga kort.






Det var ju tråkigt, som David Batra skulle ha sagt. Det blir en overrun. 2 pansar förintas i praktiken, och en sydafrikansk division tar steploss. 21 får en steploss. Tysken syftade ju mest till att sabba för min kommande offensiv, och inte till att gå in i Egypten på djupet igen, så han förföljer inte.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.