Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av MMPs Shifting Sands

Startat av Strv102r, 29 september 2023 kl. 08:46:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Sydafrikanerna grupperar fram till bra defensiv terräng om tysken skulle ändra sig och störta österut igen.






I Irak förbereds slutanfallet mot Mosul.






Nu ger sig Musse på Grekland. I sista stund.






Mosul faller som väntat. Det irakiska fälttåget är över.






Nya stridsvagnar! Cooooolt!






Tysken vill klippa till igen i förebyggande syfte.







Mot hela DAK, Rommel och +2 på tärningarna båtar de nya stridsvagnarna föga. Overrun igen. Nu ser det illa ut igen.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Motståndaren tar in fallskärmsjägarstridsgrupp Ramcke, men inte i Nordafrika, utan på Sicilien... Har han fler kort som är förutsättningar för Herkules på hand?






Jag tar in 1 pansardivisionen.






Tyskarna förstärker El Adem söder Tobruk med stridsgrupper från Tripoli.






1 pansar framgrupperar till fronten. Divisionerna i Tobruk ska göra ett utfall mot italienarna som belägrar den sydvästra sidan av staden, men jag räknade fel på operationspoäng så det genomförs inte.






5 indiska omgrupperar för att få ett bättre utgångsläge mot Palmyra när det väl blir dags.











Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Ännu ett kort som är en förberedelse för Herkules. Och förbanden grupperas också på Sicilien.









Jag genomför Supercharge!









Det går bra! 15 Pz decimeras och retirerar, medan 21 pz och 90 rivs upp helt i en "overrun". 2 nya zeeländska tar också terräng sydväst Tobruk. 21 pz och 90 reorganiseras i El Agheila.





Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Tyskarna beslutar sig för att överge Cyrenaica för denna gång. De drar mot El Agheila och lämnar italienarna att skydda urdragningen.






Jag exploaterar framgången och skär av Ariete i norr.






2 svartskjortedivisionen går till Benghazi.






Där kom den!

Ariete kapitulerar avskuren. Men mina framskjutna förband är sårbara för motanfall, även om tyskarna är reducerade.






Och den!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Min ledning i Nordafrika drabbas av friktioner. Ok, det finns saker att göra i väntan på att det reder ut sig.






Som att rensa ut Syrien.






Afrikakårens divisioner samlas. Benghazi förstärks.






Palmyra intas, men vichy-fransoserna biter i från sig.






Italienarna i Tengeder faller tillbaka till El Agheila.







Australiensarna intar Sidon. Vichy-fransoserna faller tillbaka till Aleppo.


Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Britterna framgrupperar förband från gränsen till Egypten till Cyrenaika.






Ramcke och Folgore lämnar Sicilien och anländer till Tripoli. Herkules är således avskriven.












Britterna byter sina M3 mot M4 i stor omfattning.






Folgore går till El Agheila och Ramcke till Agedabia.





10 brittiska pansardivisionen anländer till Port Said borta i Nildeltat.






Och där anländer amrisar och britter i västra Nordafrika. Marocko besäts snabbt och mindre amerikanska förband, och fria franska förband (Vichy som bytt sida antar jag) besätter stora delar av Algeriet samtidigt som italienska förband tillförs till kusten tillsammans med 10 pzdiv, en sammansatt inf div och en italiensk division.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



DAK drar västerut snabbare än en fänrikslön. Nu hänger allt på att hålla Tunis på kort sikt.






10 pansardiv genomför operativ transport till fronten.






Tyskarna grupperar till försvarspositioner, eller UFA (utgångsläge för anfall) i norr med de nya förbanden, och i söder med DAK.






Finally! (Anti)hjälten gör entré på scenen!+++






Tyskarna slår ut en offensiv i både norr och söder och kör över de svaga fria franska kappvändarna.






Monty laddar upp för en offensiv mot El Agheila samtidigt som Benghazi stormas med understöd av fartygsartilleri. Med tre pansardivisioner blir italienarna överkörda.



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#37


Den tyska offensiven i norr fortsätter från Tunisien in i Algeriet mot britterna.





Den svaga brittiska 78 div tvingas vika medan pansarstridsgruppen, en fristående brigad kanske, slås.






Amerikanerna i Casablanca och Oran gör entré  i Algeriet.





I Syrien faller Beirut till australiensarna.






10 Pz drar sig tillbaka till Tunisien då amerikanerna har grupperat för anfall från flera håll mot den tagna positionen i Algeriet. Ramcke och en tysk stridsgrupp omgrupperar till Tripoli från Agedabia. De sista fria fransmännen i Tunisien nedkämpas av mindre tyska och italienska förband.





Amerikanerna besätter den nordöstra delen av Algeriet. Nu är Algeriet helt besatt av de allierade, och Tunisien helt av axelmakterna.




Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet  1 december 2023 kl. 14:28:01Spooky face!

Tog ett par sekunder innan jag fattade, trodde du postat i fel tråd först.  :lol:
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Kraftsamlat anfall mot El Agheila.






Italienarna krossas föga förvånande.





En överblick som visar hur lång från varandra britterna och amerikanerna står just nu.







Den brittiska täten fortsätter mot Tripoli.






Amerikanerna laddar upp för ett anfall längs kusten mot Tunis.

Där är 1942 slut.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

 

Axeln grupperar om lite för att få effektivare fördröjning mot Tripoli. Alla vägar ska försvaras av något.






Nu ska det smälla till i Tunisien tänkte jag mig!






Tysken har dock några kort kvar att spela. Bildligt som bokstavligt. Två infanteridívisioner anländer till Tunis. Dessa kommer göra skillnad i slutet...








Vi börjar ned att tvinga de tyska stridsgrupperna i Medjez el Bab att retirera.






Samtidigt slår sig de brittiska pansardivisionerna närmare Tripoli.






Med stöd av 10 Pz går de nyanslända tyska divisionerna till motanfall och återtar Medjez el Bab. Amerikanska 1 div blir överkörd och återsamlas i Oran. Vår motsvarighet till det historiska Kasserine?






Trots denna taktiska framgång kallas Rommel hem och ersätts med von Arnim. Om det går illa får inte Ökenrävens rykte fläckas genom att förknippas med det.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



DAK får leverans av nya stridsvagnsmodeller.






De brittiska pansardivisionerna tar Tripoli.






DAK omgrupperar till kusten för att möta det brittiska hotet istället.






Det föranleder en brittisk större omgruppering och framförsel av fler förband innan det är dags för nästa anlopp.






Axeln omgrupperar i norra Tunisien för att förbereda sig för det amerikanska anloppet också. 1942 vintern 43 närmar sig sitt slut.





För att maximera mina chanser till seger på sudden death vill jag minimera axelns manövermöjligheter.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Tyskarna och italienarna i Sfax grupperar fram till Fondoux.






Den gode Patton börjar göra sig uppmärksammad.






10 Pz backar till Bou Arada.






De brittiska pansardivisionerna anfaller Gabes och besegrar DAK som viker bakåt. Britterna förföljer. Båda tar förluster, men tyskarna större. Amerikanerna når också framgång i norra Tunisien vid Medelhavet och kan även de exploatera till Bizerte. Det ser mörkt ut för axeln när amerikanerna står vid Tunis västra port. 






Tyskarna går till motanfall mot den amerikanska pansardivisionen i Bizertre som pryglas upp och resterna viker. Bizerte återtas. Nu ser det lite ljusare ut.






Britterna fortsätter norrut med två pansardivisioner och besegrar åter de två reducerade tyska DAK divisionerna. Nu står britterna vid Tunis portar från söder och det ser mörkare ut igen. Båda tar förluster men tyskarna börjar se tunna ut.






Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

von Arnim får inte spelas innan BR tagit Tripoli.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."