Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Replay av Jaws of Victory (NES)

Startat av Fredrik H, 5 november 2023 kl. 18:49:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Hej hopp! Det har varit svårt att få upp spel på bordet, men skam den som ger sig. I ett aningen masochistiskt infall tänkte jag ge mig på ett rejält stort spel, Jaws of Victory. Jag har skrivit lite om spelet förut (men ingen replay), för den som vill veta är skalan en turn per dag och enheterna bataljoner till divisioner (enbart sovjeten jobbar med divisionsbrickor). Spelet behandlar den inringning som skapades i Ukraina jan-feb 1944, den så kallade Korsun-fickan. https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4779.0.html

Grafiken är så vacker så att guds änglar gråter en skvätt och systemet har ett tydligt släktskap med The Killing ground från samma företag, fast Jaws är mer regelmässigt slipat. 

Situationen i slutet på januari 44 är intressant. Adolf har här i flera steg bevisat att han är den främste härföraren genom alla tider. Dels kräver han att tyska förband skall hålla fast vid några kilometer av Dniepro-flodens västra flodbank därför att ööh, det är tufft. Den idén gör att två tyska kårer står som i en bokstavlig säck med två sovjetiska fronter längs respektive sida. Jag ser inga problem med det.
Som nästa bevis på hans storhet lägger jag också fram att flodbanken hålls av SS Wiking samtidigt som flankerna hålls av infanteri. Återigen, här finns inget att se.

Det hela är så dumt så att man måste gå upp ganska tidigt och jobba hela dagen för att hinna med något så feltänkt. Men men, har man Adolf vid rodret så kan det bli lite tokigt ibland.



Nåväl, sovjeten är ju inte blind och den 25 januari så anfaller den 2:a ukrainska fronten under Konjevs ledning österifrån och dagen efter kommer den 1:a Ukrainska fronten under Vatutin från väster. Stalin sätter in åtta hela arméer mot två tyska kårer, den finns alltså en blygsam liten skillnad i numerär här. De tyska befälhavarna på plats insåg att dom skulle bli inringade och hade redan börjat förbereda sig på det. Det låter som en rätt dyster, men nykter, insikt.

I vanlig ordning måste jag påpeka det enorma i det här, dagens svenska armé motsvarar kanske två av brickorna på kartan. Jag har så svårt att greppa perspektiven i andra världskriget.



Jaja, slutgnällt om det. Turn 1 är det bara Konjev som anfaller och han kommer österifrån. Han har grupperat fram två artilleri-divisioner (som består av vardera fem artilleri-brigader!) och han har ett flertal tank, mek och cav-kårer i reserv. Tyskarnas divisioner har ingenting i reserv, här och där finns det enstaka kår-förband, men divisionerna är sträckta till bristningsgränsen (men man håller lite flodbank så det är det ju värt).

Som ni ser så är det rejäla stackar som sovjeten bullar upp inför det tänkta genombrottet. Det här är ett spel för krigsspelare med riktigt stora....pincetter.

Initialt har sovjeten bara ett mål; att skära av två tyska kårer. Har dom inte gjort det på en vecka så har tysken vunnit. Det rimliga är att kårerna blir avskurna. Sedan är det upp till tysken att bryta sig in/ut med diverse spännande förstärkningar. Båda sidor får därför anfalla och försvara.

Jag får se hur mycket jag orkar skriva. Jag gör det som en replay för att piska mig själv att köra vidare. Jag körde några turns på FF för tre år sedan och sedan dess har det stått i hyllan. Jag har fått för mig att jag ska spela lite ospelade spel, trots att jag inser att det är dåligt för konungarikets tillväxt.
 Bilderna gör inte kartan rättvisa, jag ska försöka skärpa mig.

Scipio

Ett fantastiskt vackert spel och roligt spelsystem.

Jag måste också passa på att få berömma herrns gedigna, fina och högresta phallus-formade brick-torn.   :up:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

tinG

Glöm inte bort Hermans hemliga wunderwaffe! Vikingarna vid Dneprstanden kommer snart festa på allt från bretzel till currywürtz och weissbier

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

jerry

najs, hoppas på lite rapporter o lite förståelse för mekaniken, ja grafiken är fantastisk, jag äger de därninga killing ground o overlord, (men orkar inte riktigt med alla supportpoints o deras duttande runt på alla tracksen) gjorde ett försök på VASSAL men ..... nä..... dessvärre
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Fredrik H

Alldeles emedan turn 1 är en blyg liten viol med aktiviteter endast i ena hörnet så får den flera bilder.

Raketstrimmorna fyller himlen morgonen den 25 januari 1944. Konev släpper lös ett våldsamt bombardemang av de tyska ställningarna. Infanteridivisioner med understödjande pansarförband angriper huvudsakligen det tyska infanteriet. Pansarkårerna står och väntar på att få utnyttja ett genombrott. Allt är planerat enligt manualen, till och med de politiska kommissarierna skrockar förnöjt då de halsar morgonvodkan.

Strider är potentiellt ganska intrikata, det finns en hel del faktorer som kan påverka (artilleri, terräng, pansar, antitank, flyg etc.), pansaret har ett subsystem för att tillfoga varandra förluster. Det är inte svårt, jag gillar att en Panter är farligare än en PzIV, men man bör följa sekvensen ganska noga till en början. Tyskt pansar kan dessutom reagera in i angränsande rutor.

På bild ett är frontens alla angrepp utlagda. Den kritiska striden är den rakt västerut, Günthers cykel- skyttebataljon ska stå emot en mångdubbelt starkare styrka.



Efter sovjetens turn ser det ut som nedan. Naturligtvis hade Günther inte bara stort A i idrott, han var dessutom Kung fu-mästare i Düsseldorf! Hans bataljon överlever anfall från en artilleridivision, en med pansar förstärkt infanteridivision och pansarbrigader från två sovjetiska tank-kårer! Bataljonens heroiska insats hindrar pansarkårerna från att riktigt bryta sig loss. Det kan komma att få knepiga följder för Konevs mannar.

De övriga striderna utfaller i princip som väntat, de tyska förbanden slits rätt ordentligt av det sovjetiska artilleriet och faller tillbaka med förluster. Inga genombrott, men snart plockas det brickor från kartan. Sovjetiska ingenjörer lagar bron där man slagit sig fram.

Infanteriförband har 4-6 steps och är därmed tämligen tåliga. Andra förbandstyper tenderar att ha färre steps.



Den tyska reaktionen låter inte vänta på sig. Arméns enda reserv, 14 Pz-divisionen, blockerar huvudvägen och blockerar därmed också tank-kårernas framryckning. Sovjeten kommer antagligen att stoppas upp ett tag, en tysk pansardivision slår man inte undan så lätt. Spridda förband ur 11 pz-divisionen anländer, men kan inte göra någon insats än.

Vad tysken inte vet är att Vatutin kommer anfalla västerifrån den 26:e och där har tyskarna inga reserver alls. Turnen gick rätt fort, det man ser på bild är det enda som fått röra sig.


tinG

Enligt alla diskussioner kring turn 1 är Günthers sportighet skäl för omstart  :cry:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Det där gäller mer än ett spel på kampanjen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Vet inte hur det är med just Hube's Pocket, men jag vet åtminstone två andra spel på slaget där det inte blir nån ficka om inte ryssen har tur omgång 1.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet  7 november 2023 kl. 15:04:54Vet inte hur det är med just Hube's Pocket, men jag vet åtminstone två andra spel på slaget där det inte blir nån ficka om inte ryssen har tur omgång 1.

"You are talking about a constellation that has a probability of three in thousand (8,3 % dieroll of '10' in the initial attack, 11,1 % of hex 5035 staying German and 30,6% of a reserve attack against a full strength Fusilier unit having it survive with only a one-hex-retreat)."


CiteraDesignern på CSW #1259:

OK, I surrender on.

During the play of JoV over the last several years it has become apparent that the one particular die roll has had a significant effect on the ability of the Soviet 2nd Ukrainian Front to achieve a timely and historical breakout; that being a die roll of 10  at 10:1 CRT odds against the Rcn/389 unit (a result of "1/R"). While I still believe it possible for the Soviets to breakout, this particular "1/R" result detracts from the historical intent of the game by significantly delaying the breakout and thus altering both the natural and historic flow of the game. Therefore, add the following rule to [23.1.2] and [23.6.3].

On Turn 1 (only) the Soviet player shall ignore a die roll of "10" on the 10:1 odds column of the CRT. The Soviet player shall continue to roll until a result of 10 does not occur.

I apologize to all of the players that have struggled with the 2nd Ukrainian Front after having rolled a 10 against the Rcn/389.


In addition to the above, the following "house rule" can apply to the 2nd Ukrainian Front setup. This change should be made only with agreement of the German player(s). The intent being to further enable the Soviet Player to achieve a decisive breakthrough on Turn 1.

Setup Change: "The entire 20th Tank Corps sets up one hex further toward the starting line in hex 5434."

It should be noted that during the early play tests, hex "5434" was the original starting hex for the 20th TC. This starting location was later moved to hex 5533 because it was believed that its placement in hex 5434 gave the Soviet player too much of an advantage; possibly allowing the player to achieve ahistorical results on subsequent days (especially if bridges in Kapitanovka were not blown).
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet  6 november 2023 kl. 22:33:26Enligt alla diskussioner kring turn 1 är Günthers sportighet skäl för omstart  :cry:

Konev frågar Stalin - som svarar Njet! Jag ger det en chans (jag orkar inte ställa upp igen). Är det inte en ficka turn sju så är spelet över.

Citat från: Elias Nordling skrivet  7 november 2023 kl. 15:04:54Vet inte hur det är med just Hube's Pocket, men jag vet åtminstone två andra spel på slaget där det inte blir nån ficka om inte ryssen har tur omgång 1.

Här skulle jag säga att det är tvärtom, man ska ha en avsevärd mängd otur för det här utfallet. Jag skulle kanske låna in en idé från Victory roads; där får ryssarna en bricka som kan användas turn ett som, om den används, innebär att man slog en sjua på 2d6. Då bryter man igenom.

Fredrik H

Nå, för envar som legat sömnlös och undrat om jag verkligen är en kvalificerad klåpare så kan man nu konstatera att så är fallet. Konev fortsätter att anfalla och sargar det tyska infanteriet ganska ordentligt, längs båda flyglarna i genombrottsriktningen så är respektive tysk division så sliten så att de måste falla bakåt. Det blir dock inget genombrott, bara känslan av att det är nära.

Tyskarna svär lite över detta, det innebär att deras pansarförband binds upp i att hålla linjen istället för att anfalla. Ingen sida är riktigt nöjd. Den tyska 11 Pz-divisionen (en sliten förstärkning) rör sig västerut för att kunna agera reserv ur en mer central position.

En liten nackdel med att hålla sovjeten så pass instängd är att allt kommunistiskt artilleri i världen fortfarande är inom räckhåll för de tyska linjerna. Det har trummats på under hela rundan och tysken har inget motsvarande att skryta med. Det kommer att minska när/om fronten börjar röra sig.

Även om starten var suboptimal för sovjeten så kommer jag på mig själv med att verkligen gilla systemet och jag vill direkt spela nästa turn för att se vad som händer. Verkligheten ställer sig tyvärr ivägen alltför ofta. Oh well. 



Om ni nu trodde att Konev har skött det här illa så är det i det närmaste ingenting mot hur illa Vatutin hanterar sin offensiv. Han lyckas inte slå bra i ett enda anfall och jag tänker att det är bra att jag kör det här solo för det här utfallet skulle känts tråkigt ftf. Nu har jag spelat spel tillräckligt länge för att veta att spel kan förändra karaktär ganska påtagligt över 25 turns, men det vore väl bra om starten blev lite mer historisk. Det ska bli intressant att se hur det går.

Även om tysken stod emot bra så är den här fronten av en helt annan karaktär än Konevs. Här finns inte en enda pansardivision att tillgå, bara ett par Stug-bataljoner som agerar brandkår. Tyskarna kommer att vika ner sig...Lovar Vatutin och tittar på bilden han har av sin hustru Tatiana. Stalin berättar att det är nog bäst att dom gör det för annars kanske Tatiana kan bidra till krigsinsatsen via lite gruvarbete i Sibirien.


tinG

Jag hejar både på dig och på Tatianas älskare!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Det är nästan så man hör den feta damen harkla sig. Jag borde ha fört bok över tärningarna, det är i det närmaste bisarrt att så många anfall med bra odds ständigt misslyckas med att åstadkomma något. Jag tittade på tabellen och noterade att det bara var på resultatet 10 (2d6) som man inte bryter igenom under första turnen. Jaha.

Nåväl, lite hände ju under turn tre. Konev släppte lös sina sista reserver och man anföll på många ställen. Det blev ingen egentligt genombrott, men de tyska förbanden mals ner av den sovjetiska massan och tysken fick plocka bort 3-4 brickor och ungefär lika många till är nere på sin sista step.

Det gjorde att man var tvungen att falla bakåt och staga upp linjerna. Som Adolf själv planerat det så kunde 11th Pz fylla den rätt rejäla lucka som annars skulle uppstått. Kårchefen för 47-pz-kåren skickade dessutom två Panther-bataljoner för att ytterligare strö salt i såren på Konev.

Den mest hotande utvecklingen för tysken är den norra sidan, de som historiskt ska ringas in. Där finns det ingenting som kan stå emot sovjetiskt pansar. Hitler tycker fortfarande att SS-Wiking ska spana ut över Dniepros frusna is och drömma om lebensraum.   



Jag läste på om Vatutin och hans anfall gick ungefär som mitt under den första dagen. Intressant nog gjorde han också precis som jag (vilket jag gjorde innan jag läste om det), han skiftade nämligen sina rörliga förband norrut. Här såg jag också under turn tre den enda ursäkt för framgång som sovjeten fick, några pansarbrigader bröt sig loss och ett tyskt regemente är inringat. Nu ville vi kanske inringa två kårer och inte ett regemente, men en fågel i handen är bättre än ett fiaskoartat genombrottsförsök.

Jag kör på lite till, men det finns en frustration kring att spelet egentligen inte är det här. Det är ju till exempel inte så troligt att tyskarna skulle öst in förstärkningar om det inte varit ett genombrott, något som gör att historien blir allt skevare med tiden. Systemet är däremot väldigt bra, jag kan bara önska att NES gjorde spel i lite högre tempo än två per livstid.


Fredrik H

Jag har funderingar på att ställa upp på nytt. Jag vet att Ola har gjort det under devisen gör om gör rätt. Jag får fundera på det, spelet är ju intressant och nu kanske jag missar något. Suck.