Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GBOH THBoA

Startat av Andreas Lundin, 10 november 2023 kl. 08:48:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Körde scenariot Mantinea i The Great Battles of Alexander (GMT Great Battles of History (GBoH Series).

Måste nog säga att jag gillar nog den här iterationen av GBOH-reglerna bäst. Enkla aktiveringsregler i jämförelse med GBOH Julius Caesar och GBOH SPQR. Till och med Trumpningsmekaniken har de fått att bli enkel att förstå. Dessutom verkar de införlivat mycket mer text för att täcka många eventualiteter i stridsfasen - inklusive flera sidor med spelexempel.

Hur gick slaget? Tidigt i slaget såg det ut som Spartanerna skulle avgå med en enkel seger på grund av bättre truppkvalité, men det skulle vända, både en och två gånger.

Först visade det sig att överlägsna ledare har en enorm fördel. Och det hade Akajerna. De kunde enklare vända flyende enheter och sätta in dem i striden, medan Ilions trupper fortsatte fly fältet.

Sedan inträffade det som alla ägare av djur av familjen felider känner igen. Akajer? Ilion? Bah! Smaka på den här tassen! Boff! Death by cat, men fram till dess hade jag hunnit njuta av liret och jag tror det blir en kattsäkrad omgång till snart.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH