Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Downfall

Startat av aegneus, 24 november 2023 kl. 23:22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Nu har jag äntligen! hittat en fungerande lösning för att ha ett spel upplagt mer än en kväll hemma :). Först ut för att fira detta blir Downfall, så här ser det ut upplagt.

IMG_4574.jpeg

Väldigt gott om plats med stora användarvänliga hexer och brickor med runda hörn... men det tar alltså två kartor för att täcka samma område som WiF klarar på en.

Om spelet: Är det någon som har missat att designteamet är Chad Jensen + John Butterfield (wow!  :mrgreen: ), att det är för två personer och man spegelspelar allierad på ena fronten och axeln på den motsatta och att det har ett initiativtrack där faktionen med minst spenderat intiativ har nästa drag? Inte?

Bra!  Då drar vi till Stalingrad!


aegneus

#1
IMG_4593.jpeg

Visst ser de där flankerna *riktigt* sköra ut. Man undrar lite hur OKH tänkte. Visst, det är snö så man har  -2 på alla attackslag och flyg och pansar har inte lika mycket kraft, men ändå.

IMG_4595.jpeg

Sovjeten ligger först på initativtracket och har första draget

IMG_4594.jpeg

För att göra något väljer man en order av de tillgängliga, så här ser Sovjets (och OKWs) order track ut där man kan se vilka ordar de kan få in och vad de kostar i initiativ när man spelar dem. Ryssen är förberedd och har en order lagd i reserv - man kan alltså ta EN order och ha till hands. Men resten då? Jo, de finns på en gemensam track dit de kommer från en chit cup. Vi kan också se att sovjet redan gjort en Recruit order - när man väl spelat sin order placeras den på sin plats på the order track tills alla order chits går tillbaks i koppen. Det gör de när någon varvar initativtracket (dvs går över 90), då blir det en ny turn. 

IMG_4596.jpeg

Det gemensamma action tracket (jag har nog rört ihop order och action lite - jag menar samma sak). Vill man plocka en order som inte ligger först i ordningen betalar man en extra initiativ per egen order man hoppar över. Ryssen ligger bra till här - en attackbricka som tillåter fyra attacker med inf och pansar, och en move+attackbricka. OKH (ljusgrå tysk) har i alla fall svarsmöjligheter (OKW kan just nu bara bygga trupp!)

Kul detalj är också att vissa tyska brickor (som recruit och mechanise) kan användas av både OKH och OKW, som alltså har samma kärvänliga förhållande till varandra som två projektledare med en budget.

aegneus

Det var mycket annat och lite Stalingrad! Låt oss se...

Förutom order chits har spelet också action cards för alla factions. Sovjet börjar med fem(!) sådana, OKH har ett kort med lätt allierat artilleri. Vis av tidigare skador (se Gunthers cykelskytteeskapader i JoW) bränner ryssen på direkt. Att inte få till en bra inslutning runt Stalingrad verkar dumt. Varför chansa när man har massivt eldöverläge?

IMG_4597.jpeg

Operation Uranus ger en extra attack innan själva ordern körs. Det blir en attack på +5 (primary attacker två pluppar = 2, +1 per extra attacker = +4, +1 per deltagande armor (mech = armor), +7. Flest elites (gula stjärnan) +1 = +8 attacker. Defender 2 pluppar +1 flod = 3. Så +5. DRM -2 snow, +2 card, +1 air superiority i winter, +1 urals event (utanför bild) -> det slutar med 1/3 och rumänen tar hälften av förlusterna (rundat uppåt) som reträtt, och ett step.

Nu är Stalingrad inneslutet eftersom man i det här spelet inte får gå från ZOC till ZOC från samma enhet, men Butterfield har kommit på ett nytt sätt att beskriva det: Förutom den ZOC i grannrutor vi alla väl känner till, projicerar alla enheter också ZOC i varje hex spine - och denna ZOC får man aldrig korsa.

Spine ZOC hindrar move och reträtt, ZOC-i-hex stoppar move när man går in och hindrar reträtt. Vänlig trupp negerar bara ZOC för supply. (Tittar man noga ser man att det betyder att brohuvudet över Don väster om Stalingrad inte heller kan retirera, om det nu dyker upp några pansartrupper och börjar knuffa på det).

IMG_4598.jpeg

Ryssen väljer första ordern från Action Track och slår ut fyra attacker - öppnar en rutt till Leningrad, knuffar ut en tysk arme ur Smolensk och dräper två ungerska steps vid Don och tre! steps söder om Stalingrad (de kunde inte heller retirera när väl Don-brohuvudet lade ZOC i den tomma rutan bakom Stalingrad).
 

aegneus

Det ser inte bra ut alls på stäppen i Sovjet, så vi kastar oss därför över till Afrika  :mrgreen: IMG_4601.jpeg

Jämfört med Uranus händer inte så mycket. 8:e armén vaporiserar en Italiensk speedbump i Buerat och Afrikakåren svarar med att utrustas med nya pansarvagnar (de gamla glömde de kvar vid El Alamein eller något). Att göra 'mechanize' ger antingen ett pansarstep till befintlig pansarenhet, eller flippar en inf (som kan flippas, det kan de flesta) till dess armorsida. Pansar ger +1 för alla i Snow och Fair weather, +2 i Fair om du är tysk.

Så nu har 8:e armén 5 i styrka och afrikakåren 4. OKW tycker det känns bra och skickar muntra signaler till Berlin om att nu har vi läget underkontroll igen, speciellt om vi får retirera liiite grand till Tripoli så vi kommer ur flygparaplyet som projiceras från Benghazi (se stora bilden i post ett)

OKH skrynklar ihop ansiktet och tar fram en fyra-move action de hade i reserv och arrangerar om sina styrkor. Det hade varit mums att gå på och försöka slå lite ryskt pansar längst fram men vi får se vad tillgängliga actions tillåter.

IMG_4599.jpeg

Så första varvet spelade vi dessa fyra actions

IMG_4600.jpeg

Nu skall staberna sova och fundera på vilka actions som skall köras härnäst :)

aegneus

-"Eskortgruppen är redo för avfärd"
-"Va?"
-"Ja, ni hade väl inte tänkt segla era fraktbåtar med tanks förbi Malta på egen hand?"

Regio Marina hör av sig till OKW som verkar förbisett att om man skeppar steps genom ett område med fientliga flottor kan det bli både interception och Sea attacks.


Interception är enkelt - du får betala i initiativ mellanskillnaden mellan fiendens och din egen flottstyrka.
Sea Attack är en enkel tabell där utfallet är antingen hits tas som antigen förlorade steps eller flippade flottor. Som oddsen är (+2 allies) är det minst en hit, två på 8+ (2d6).

Nu höjer dessutom en nybakad kapten handen och påpekar att enheter som förlorat sitt sista step är eliminerade. I andra spel hade man ju bara tryckt in så mycket trupp det gått i Afrika för att fördröja så länge det går där, men nu inser OKW att det gäller att först fördröja och sedan få ut bägge arméerna. Så lite för mycket flippade båtar och lite otur med recovery kan betyda att 5Pz sänks på vägen hem från Tunis... hmmm.

Men OKW bestämmer sig för att spela som om det inte finns någon morgondag (det gör det nog inte, spelet heter Downfall och om du inte redan börjat blanka Reich-aktier är det hög tid nu) och låter konvojen segla. Det blir bara en hit och RM flippar en av sina två 1-flottor.

Fredrik H

Kul att du är igång! Jag har skaffat det här, men annat har hamnat före i kön så det har fått vänta. Det finns en del intressanta mekaniker verkar det som, jag är bara lite orolig för att det blir väldigt mycket mekanik i slutänden. De som har gjort spelet är förstås duktiga så jag hoppas att jag har fel.
Jag ser fram emot fortsättningen!

aegneus

"Halvvägs genom Turn 1 - ca nyår 1/1/1943"

Det blev lite rörigt och jag förde inte ordentlig bok - och den första skriventusiasmen fick vika för en upptagen lördag - men med några små omtag och retrofixar har till slut Sovjet tagit Stalingrad (för att få loss sina tre bra arméer som omringade stället), fått mer flexibilitet i orderbrickorna och med rent hot om framtida inrigningar fått de samlade tyskarna pansararméer att backa framför sig. OKH har letat efter motanfallsmöjligheter, men vinter + rysk flygöverlägsenhet (-3 i DRM :( ) avskräcker.

IMG_4605 (1).jpeg

OKW har bara sett till truppförstärkningar och det måste väl vara första gången i krigshistorien befälhavare gnäller på att de BARA FÅR FÖRSTÄRNINGAR. Problemet med dem är att det kostar mycket initiativ (18 för Mech och 21 för Inf)
och då lämnar man ett stort gap i initaitivordern där Västern kan hinna med flera moves och attackordrar.

Men det har gått bra ändå, för Väst känner sig inte så starka - med pansar i AK och en plötslig flygöverlägsenhet (event card driven) är 8:e arméen inte sugen på att börja nöta. (Iofs, det är ju Montgomery i ledningen där, så vad förvantar man sig...)
Jag är en rätt otålig själ ibland (fråga Delirium om vårt första parti EU:PoP en gång i tiden :D ) men det känns som om det allierade egentligen inte är i position att vara offensiva än på ett tag. Så det har blivit mycket tänkande kring att optimera chitsekvenser (FÖRST bygga upp en Arme, SEDAN skeppa den över haven, men då kanske man vill få lite bättre läge i Battle of the Atlantic... )

IMG_4606.jpeg

aegneus

#7
(det här blir lika mycket en dagbok över mina tankar kring spelet som spel tror jag)

Det fick bli en generell reset tillbaks till efter de fyra första actions. I öst har jag brottats enormt med att inte sätta bort pansararméer och t.o.m. misströstat över de drakoniska ZoC-reträttreglerna. I väst har jag stirrat på vad som i princip är styrkeparitet i Afrika och undrat hur de allierade skall komma vidare. Men jag kan inte tänka mig att Butterfield inte speltestat ordentligt och sett att det blir ett bra spel. Så jag skall framhärda tills jag fattar spelet.

Låt mig visa det där med ZoC.

IMG_4627.jpeg

Här är 4 Pz förlorad. Så fort en ryss ställer sig i Donetskbågen låser den 4Pz i tid och evinnerlighet med en spine Zoc över reträttvägen. Det spelar ingen roll att rutorna är rätt stora och du har en granne som är en pansararmé som håller flodlinjen i din flank - Rostov blir din Mazarbulkammare (ja, om inte -över floden - du tvingar en stor stack med ryska grotttroll till reträtt. Lycka till..)

Först tänkte jag att det här ju faktiskt speglar hur högsta tyska befälet agerade - Herr H skulle inte låta 4 Pz retirera, snarare förklarat Festung Rostov och förbokat Ju-52:orna för järnkorstransport - men det krockar med mina reflexer från andra spel. Det BORDE ju faktiskt gå att ta sig ut ?

Ett exempel till - det här är inte heller en bra idé

IMG_4628.jpeg

En helt OK linje - men i det här spelet gör närvaron av trupp att två bra attacker kan ge dig

IMG_4629.jpeg

och då är en pansararmé borta.  Jämför med att ställa upp med en lucka mellan armeerna och låta den obvekliga spine-ZoCen hålla flanken.

Så det man måste lära sig i det här spelet är att grannar är ett hot (om de inte kan äta ev step istället för reträtter). Efter reset av fyra första dragen är vi nu här, och spelet kan börja (igen!)

IMG_4625.jpeg
 

aegneus

OKH och Röda armén har samma initiativ men OKH ligger överst och går först.

IMG_4632.jpg

OKH (1+2 för överhoppade brickor): Lägger Move 3 i reserv
Sovjet (5): Anfaller med sin sparade 3 Attack, enbart mech och shock får anfalla - 12! armeer (=4 brickor, +5 i odds) anfaller Stalingrad men slår 3 -> 1/2 i losses och försvararna får chans på dubbla järnkors.  (Massa mikrofunderingar innan om OKH har en möjlig motattack mot två 1-steppade armeer i brohuvud över Don, men risken känns låg...)

IMG_4630.jpeg

Nu passerar den ryska initiativmarkern en rysk eventbox på initative track, och då kommer nästa event.

IMG_4633.jpg

IMG_4634.jpeg

1) Alla events flyttar ett steg - ny pending event vänds upp.
2) Nationer med action cards markerade på pending event drar dessa  (2 kort var till OKW och OKH)
3) Current event sker (1 arm step till sovjet)
2) Jämför synliga flyg på de tre eventkorten med kartan; det enda allierade flyget tas bort från Benghazi, nytt tyskt flyg läggs in och det blir ett OKW-flyg eftersom OKWs controller (Sovjet) triggade eventet. Ett flyg dyker upp i Syracusa, och dessutom ett elit eftersom a) det redan finns minst ett flyg ute b) det finns ett elitflyg i OKWs forcepool.
Eliteflyg når ett steg längre och den med mest elites vinner tiebreaks om flygöverlägsenhet.

Så Rommel tjatar till sig lite av de nya FW-190orna, och plötsligt har AK air cover men inte 8:e armén.

WAllies inser att det inte finns några snabba vinster just nu och går över på klassisk västerländsk krigföring - spamma material. Recruit 4 inf, bygger 5:e armén i USA. (15 init)



 

aegneus

OKH funderar - vaska en offensive action för att låta tiden gå? Eller ta en dyyyr mechanize (2 armor steps) för 18? Det blir en mechanize - ryssen har inte några synliga flyttactions som fungerar för honom just nu och bara två i koppen. Han kommer hinna göra minst en move och en attack, men det blir nog inte bättre läge än så här att ta den risken. 4:e och 2:a armeérna i AGC tillförs mek och kan nu flyttas av action chits som pansar, vilket gör dem rörliga i fem istf tre actions. (till priset av att de nu inte kan ta emot inf-step)

Ny event gör först att det enda flyget på östfronten försvinner och ett allierat dyker upp. De allierade lägger det i Malta där det i princip neutraliserar tyska elitflyget i Syracusa; elitflygarässens rätt meningslösa dueller kommer ge stoff för tjogtals brittiska hyllningsböcker efter kriget. Sedan får OKW 3 inf steps och OKH 4...

Ryssen tar sin move 3/ attack 2 action och tar Stalingrad och börjar manövrera mot den tyska flanken vid Rostov.

OKW har massor av tid och flyttar AK till Tripoli (+1 försvar, +1 step från italienska kolonialtrupper - dessa är conscripts, motsaten till elites så ger -1 till försvaret men kan i alla fall ta bröstvärnet.
Efter det blir det en inf recruit så nu har OKW sedan start fått sju steps... det börjar se bra ut (för att vara Downfall)

Ny event tar bort de ryska flygen och det ack så värdefulla +1 DRM på alla attacker. En OK simulering av att nu var reserverna slut för den här ryska offensiven. Men alla events cirkulerar så i varje turn kan man räkna med att se alla kort (tror jag...)

Ryssens tur - tar en 3-move och manövrerar i position för fortsatta anfall. OKH räknade fel - det finns en bricka till som ger ryssen flytt och det är wildcard Stavka-brickan (alla factions har en HQ bricka som kan spela vilken action som helst, även sådana som redan spelats).
En bricka till så är 1 Pz omringat ... men det kommer upp en Mechanize :(

IMG_4638.jpeg

aegneus

Här blev det inte så mycket antecknat igen..

IMG_4649.jpeg

De allierade gör först en strategic warfare i Battle for Atlantic och flyttar ett steg närmare seger där. Det påverkar inte hur många ubåtar som ligger ute (markern behöver gå ett steg till för det)
men däremot får de lit mer naval strength. Just nu spelar det ingen roll (de allierade har 8 naval strength, OKW 6 och strat warfare level mod -2 (innan detta Strat Warfare)).

IMG_4650.jpeg

Men när de allierade flyttar trupp via Nordatlanten påverkar det slaget.

Och  när de sedan gör en naval move (man får bara flytta flottor på actionbrickor med flottmarkering) och skeppar sex steps från USA och England till afrika så blir gör den styrkepunkten skillanden mellan en flippad flotta och ingen.
(Fast eftersom också flottor får flytta under Naval move förstärks Nordatlantkommandot med en extra flotta från medelhavet)

Sedan gör OKH ett försök på Strat Warfare men ubåtarna slår dåligt. 
Montgomery knuffar sakta AK framför sig och tar Tripoligarnisonen tillfånga (billigt step loss för OKH). 5 US Army flyttar fram till fronten i Tunisien. 
Och Sovjet flyttar upp för att kunna anfalla med hjälp av stavka-brickan när den väl kommer upp...

IMG_4639.jpeg


... varefter OKH rör sig till förberedda ställningar.  (Här kunde Stavka gjort en move+attack men då aktiveras bara pansar och motoriserat inf, så det blev en 'hela armén flyttar'-move men då hinner tysken reagera.

Och ungefär där tar omgången slut.

IMG_4646.jpeg
IMG_4647.jpeg 


aegneus

Lite mer - det har dykt upp lite partisaner - de har två effekter; dels tar de bort terräng i rutan de står i, dels kan de ta bort kontroll i en tom ruta.

Men viktigast är kanske att det finns två sudden death events (en rysk och en Wallies) där en sida vinner om den har tillräckligt många objektives (10 tror jag) och partisaner i 5-6 länder. Så det kommer bli en del partisanjakt i öst snart.

(Partisaner har styrka ett och kan inte anfalla. Man krigar mot den som mot vanlig trupp)

aegneus

#12
Mars 1943. Snö försvinner (ja, på stäppen i Sovjet är det nog lite frost kvar, för det är Fair weather på hela kartan. I ca 25 initativpunkter till).

Nu blir det gamey. Först gör OKH en reseed för att blanda bort en rysk move-order som sovjet kan spela när det blir deras tur. OKH's försvarslinje är så bra som den kan bli, det handlar här bara om att låta tiden gå...

Sovjet har en stark offensive action (4 attacker) i reserv, men behöver  (lite soppa / ordning på supply lines / minska valfri friktion ) för att få fram trupp i kontakt, dvs en move action. En reseed gör att man lägger alla tio actions på tracket i koppen och drar tio nya. Jag kan inte riktigt komma på vad tysken gör i nuvarande läge som bränner bort en rysk move-möjlighet. Störande lokala motattacker vid Rostov?. Jo OK, det funkar. Stavka kan inte fokusera på sin offensiv riktigt än.

Wallies kör ett partisankrig och får en i Grekland.

STAVKA kontrar med en egen reseed. Dvs omarbetar sina planer. Men ingen move

OKH lägger en move/attack i reserv, billigt. Men det fylls på med en rysk move!

OKW hittar då en Command Failure och spelar den på OKH, som tappar 6(!) initiativ på 1d6-slaget! Herr H interfererar så mycket med krav på att ta tillbaka Rostov (det gäller ju att ha UFA för Case Regnbåge dvs erövringen av Kaukasus oljekällor 1943 ) att OKH inte kan följa sina planer på att backa en ruta till när ryssen kommer.. nu har ryssen 7 initiativpunkters gap, tillräckligt för en dubbelmove på östrfronten.

Dessutom kommer en ny event upp som sätter ett tyskt flyg i Bryansk. Flygparitet i öst över AGS.

Sovjet tar den move 3 som dykt upp och flyttar fram. Helst hade STAVKA anfallit Bryansk, men det är under tyskt flygparaply så Kursk och Kharkow är tänkta måtavlor. Och Novorossisk.

IMG_4657.jpeg

OKH tycker det ser oförändrat OK ut i Afrika. Planen är att använda de bra actionkorten till att försöka absorbera ett anfall från Wallies, sedan ta en ordnad reträtt (OKH har sin HQ-bricka i reserv) till Tunis och sedan ta första möjliga båt därifrån. Med brickorna som ligger är då valet mellan att vaska en attack order eller förvandla den till strategic warfare. Men SW är 18 init - då kan det hinna hända mycke, det lärde vi oss förra omgången. OKH bränner en 3 attack för 7 initativ på typ skjutövningar i öknen.

IMG_4658.jpeg

Ny Event - Red Tide over Europe - här ser ni hur Sovjet kan vinna om det är en Red Tide. Som det är nu tappar Wallies 2 init, det finns tre röda partisaner (baltikum som här kallas Ostland, Serbien och Grekland. En Wallies i Grekland)

Dessutom nytt tyskt flyg, OKH äger det eftersom de triggade eventet och det dyker upp FW-190s igen i Syracuse. Flygparitet över Afrika och det svärs i staberna i London.

IMG_4659.jpeg

Wallies behöver en attack men ingen ligger uppe... tar en move och förvandlar den till Strat Warfare mot Malta - slår 12, får två steps. Tanken är att ta ner den Italienska flottan så lågt att evakueringen från Afrika kostar steps för det finns inga flottor att flippa (och dessutom frigöra flottor till atlanten)

IMG_4660.jpeg

Bilder kommer strax, och nästa gång är det dags för Operation Star att rulla igång...

aegneus

#13
Förutom en orättvisa i antal trupp lider också OKH av att inte ha de bästa korten på hand. Eller jo, de är nog bra men jämfört med den ryska uppsjön av HQ kort som ger plus på styrka och tärning känns det lite fattigt.
(Rumänska flottan är redo att prestera på topp vid eventuell evakuering , men det bästa med det är väl att kortet inte finns på OKWs hand...)


IMG_4661.jpeg
 
Star kör igång. Det blir tre +3 attacker över hela brädet, samtliga med +1 drm pga HQ-stöd. Med slagen 12, 6, 5 (0/3,1/2G -> vilket betyder 1/2 för alla utom tysk försvarare som får 1/1 - elegant regel för att bygga in lite tysk operationell kompetens, 0/1 ) så tar ryssen tillbaks tre rutor moderland men bara ett ungerskt step går åt i reträtten från 0/3 vid Kursk (får ta hälften som reträtt rundat uppåt var det).

IMG_4662.jpeg

Tyska armén flyttar på sig men låter sig inte besegras! Inte än...

aegneus

Sovjet knuffar sig fram två rutor till innan gyttjan gör paus. Blod sidor passar på att förstärka - OKH tycker det ser bra ut med trupp (e de flesta arméerna på max, bara dkräptrupp kvar i force pool) men har kansje tappat lite mycket mark i förhållande till historisk tidtabell

IMG_4666.jpeg

USAs femte armé ger sig på 5Pz i tunisiska bergen i vad som är en inte vidare bra attack när alla kort är spelade - men lyckas mot alla odds trycka tysken bakåt! OKW skyndar AK bakåt och när gyttjan kommer är det nästan bara Tunis kvar. De allierade hinner också med lite mer SW i Atlanten

IMG_4670.jpeg