Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fråga: Har du någon mini-krigspels-favorit?

Startat av Scipio, 22 november 2004 kl. 11:00:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 8 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Förutom feta simulationsspel på alla nivåer så uppskattar jag själv i varjefall också små snabba krigsspel som kan gå att plocka upp och köra nästan när som helst.

Speltiden bör inte vara längre än 2-3 timmar.
Har du någon favorit bland dessa spel?

Min egen favorit för tillfället är Battle for Germany, pga. den roliga situationen och att det är så jättebasic som krigsspel.

Spelet börjar i Januari 45 i europa och den ena spelaren spelar västallierad och östtysk, den andra spelaren spelar ryss och västtysk.
Målet för båda spelarna är att bryta igenom sin motståndares tyska försvar och att lyckas ta Berlin innan motspelaren lyckas med det samma.

Kul för att båda spelarna får möjlighet att försöka klara ett försvar i en desperat situation och samtidigt försöka ångvälta över försvaret på den andra fronten.

Men det finns ju en massa andra spel, både gamla och nya som verkar riktigt roliga.
"Randomization is too important to be left to chance"

janken_64

Tjena Roger!!!

Har alltid gillat allt som är gratis!!! :D

Battle for Moscow:

http://www.grognard.com/bfm/index.html
Janne Thörne
Insjön

Maglica

Beda Fomm (GDW) är en kul liten sak med Britter och Italienare i öknen.
Robert Maglica

Scipio

Citat från: "janken_64"Tjena Roger!!!

Har alltid gillat allt som är gratis!!! :D

Battle for Moscow:

http://www.grognard.com/bfm/index.html

Jo, det är ett roligt litet spel, jag gillar det också, faktiskt så pass mycket att jag köpte GDWs orginalutgåva...den dom gav bort gratis för några år sedan för att introducera nya spelare till hobbyn.
Det var klart värt alla tjugo kronorna.    :D

Scipio

Citat från: "Maglica"Beda Fomm (GDW) är en kul liten sak med Britter och Italienare i öknen.

Fick ett exemplar av den för en vecka sedan, så det låter ju lovande. :)

Håller det för flera spelningar än dom första?

Maglica

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Maglica"Beda Fomm (GDW) är en kul liten sak med Britter och Italienare i öknen.

Fick ett exemplar av den för en vecka sedan, så det låter ju lovande. :)

Håller det för flera spelningar än dom första?

Det håller nog ett par gånger. Gäller bara att italienaren inte missar sin PMC.
Robert Maglica

Elias Nordling

Simple Great Battles of History är ett regelhäfte till GMTs GBOH-serie som gör att även det största monsterscenario går på under tre timmar. Halvkartorsslagen är avklarade på under en timme. Systemet är trots det realistiskt (mer än originalreglerna vill jag påstå) och väldigt kul. Rekommenderas!

Härom helgen spelade jag också Dan Verssens nya kortspel Lightning War: D-Day från Decision Games, och det var faktiskt en riktig höjdare! En sida regler, men ändå tillräckligt mycket beslutsfattande och lokalfärg för att man ska vilja spela det igen och igen. Finns även ett Lightning War: Midway, men det har jag inte hunnit köra än.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Hellstone

Citerasnip
Härom helgen spelade jag också Dan Verssens nya kortspel Lightning War: D-Day från Decision Games, och det var faktiskt en riktig höjdare! En sida regler, men ändå tillräckligt mycket beslutsfattande och lokalfärg för att man ska vilja spela det igen och igen. Finns även ett Lightning War: Midway, men det har jag inte hunnit köra än.

Jag spelade Lightning D-day (2ggr) och Lightning Midway (3ggr) (+ Nexus Wings of war) igår kväll på klubben. Av spelen, som båda är bra, är Midway det bättre av dom två. Varje match tar mellan ½-1 timme när man kan reglerna (och dom kan man nog ganska snabbt ;))

Elias Nordling

Tyckte D-Day var riktigt rafflande, så jag ser fram emot att prova Midway!

I gårkväll spelade jag två partier The Sedan Campaign, från färska Strategy&Tactics 225. Busenkla regler med kraftig retrokänsla, men förvånansvärt intressant och kul. Första partiet var över omgång två. Hmm... taskig fransk uppställning, tänkte jag och försökte igen. Andra partiet var en solklar fransk seger. Hmm... taskig preussisk uppställning tänkte jag, och började genast fundera på vad man kan göra för att förhindra en fransk seger. Ett gott tecken, och det bästa är att spelet går så fort att man KAN sätta upp det och försöka igen direkt efter att man spelat klart ett parti.

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"I gårkväll spelade jag två partier The Sedan Campaign, från färska Strategy&Tactics 225. Busenkla regler med kraftig retrokänsla, men förvånansvärt intressant och kul. Första partiet var över omgång två. Hmm... taskig fransk uppställning, tänkte jag och försökte igen. Andra partiet var en solklar fransk seger. Hmm... taskig preussisk uppställning tänkte jag, och började genast fundera på vad man kan göra för att förhindra en fransk seger. Ett gott tecken, och det bästa är att spelet går så fort att man KAN sätta upp det och försöka igen direkt efter att man spelat klart ett parti.

Håller med. Vi spelade det också när det kom och det blev genast en favorit bland minikrigsspelen. Dessutom så är det ju rätt snyggt också.

Köpte ett Paratrooper-boxen från SPI och vi testade den nyligen. Tre små minikrigsspel i ett med "paradrop"-tema. Kul idé och intressanta scenarion (Kreta, Eben emael och Arnhem). Tyvärr så hade det inte åldrats lika väl som flera av dom andra minispelen har gjort och var ingen höjdare spelmässigt. Och även om vi hade kul med det så tror jag inte det hamnar på reprishyllan igen.

Elias Nordling

Är litet orolig för att jag kommit på en oknäckbar strategi för fransmännen i Sedan, hoppas jag har fel, dock.

Commissar_Piotr

Hej alla

Litet och bra (bäst) krigsspel...hmmm.
Skulle vara ASL då.
Peter "Commissar Piotr" Rogneholt
"There have never been such a thing as a good war or a bad peace" Benjamin Franklin

Strv102r

... har publicerat en rad små snabbspelade saker, Salla 41, Kestenga, Demayansk och Taman 42 som exempel. Av dessa tycker jag nog att Taman 42 är bäst med Salla som tvåa. Taman har en hel del. Rumänen som anfaller gör det med tidspress eftersom ryssen evakuerar tamanhalvön över havet samtidigt som det sker en tysk/rumänsk amfibieoperation på motsatt sida halvön. Ovanlig operativ situation!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; Crimea scen 1: The Tartar Ditch och scen 4 The Crimean, Campaign, därefter  GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Rydfalk

Nu är det länge sedan, men ett tag körde vi mycket SPI:Sniper (inte TSR..) och AH:Air Force. Spel där man sätter ihop scenarior kan vara klart snabbspelade. Man kunde hinna med ett par scenarior på en kväll... Blir nästan lite nostalgisk. :cry:
"Hoppas det regnar i sommar!"

Olle P

Ogre, och i viss mån uppföljaren GEV, från Steve Jackson Games (1980-talet).
Snabbt och lätt, hög Cool-faktor.

/Olle