Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Lundcon mini?

Startat av Andreas Lundin, 15 februari 2006 kl. 23:07:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 23 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hejsan!

Jag tänkte höra mig för om det finns ett intresse hos forumiterna av att hålla ett konvent här nere i Skåne.

Jag har tillgång till en väldigt liten lokal (min bostadsrättsförenings gillestuga på Lokföraregatan) där det går in kanske 15 personer plus ett antal spel. Detta räcker till ett minikonvent. Skulle det kunna vara något folk är intresserade av?

Jag själv har aldrig ordnat ett konvent och undrar om någon annan här på forumet i sådana fall kunde hjälpa till att ordna eller ge tips.

Om det finns intresse skulle vi väl kunna fortsätta diskutera detta här på forumet.

Om vi håller oss till få deltagare skulle man kunna vara i gillestugan. Där finns tillgång till kök och massor med ord och stolar. Den är centralt belägen och det är nära till Max hamburgerrestaurang och till Pizzerior. Det finns också en toppmodern stor bastu om man skulle vara intresserad av det. Det finns också möjlighet att övernatta i ett gästrum i källaren.

Det finns säkert mycket att ordna med men jag har några inledande frågor.

* när kan det vara lämpligt att hålla detta minikonvent?
* vad är ett lämpligt antal max deltagare?
* skall man ha en anmälningsavgift, och vad kan man tänkas att anmälningsavgiften skall gå till (jag lånar lokalen gratis - tror jag)?
* skall man koncentrera sig på att spela en viss typ av spel?
* finns någon lundait som är intresserad av att hjälpa mig dra detta i land?

Ja, det var bara några enkla frågor som jag hoppas kan sätta "bollen i rullning" så att säga.

/Andreas Lundin
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon Karlsson

Citat från: "Andreas Lundin"* skall man ha en anmälningsavgift, och vad kan man tänkas att anmälningsavgiften skall gå till (jag lånar lokalen gratis - tror jag)?

I så fall så är nog en eventuell anmälningavgifts främsta egenskap att få folk som anmält sig att faktiskt komma. "Nu har jag ju betalt för det här, då måste jag ju åka (annars förlorar jag ju pengarna)".
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

Det låter nästan prettentiöst att kalla 12 personer i en gillestuga för "konvent." "Spelhelg" är nog en mer korrekt term.  Logistiken kommer att vara som vilken större familjeweekend på landet som helst. Allt trassel kommer när du sitter i större, komunala lokaler och inte har begränsat antal deltagare.

unic

Jag skulle vara intesserad av att deltaga, dock inte av att hjälpa till att organisera det.

Anmälningsavgift - lånar du lokalen gratis tycker jag att en dylik bör hållas låg.  

Viss typ av spel - vet inte... kan nog vara en fördel att ha vissa spelaktiviteter planerade för att ge fokus åt konventet, men också lämna utrymme för fritt spelande av kortare spel (som t.ex. Columbia-spelen).