Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av SCS Crusader

Startat av Strv102r, 4 juni 2009 kl. 21:19:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

#30
Citat från: "Strv102r"Min far är min motspelare. En riktig Rommelfantast.
Vilken lyx att kunna umgås med familjen och spela spel på samma gång!

Strv102r

#31
Min fru kanske inte riktigt håller med...
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Dags för detta igen! Det var ett tag sedan.



Denna gång ska jag satsa lite mer på Bir el Gubi och att närma mig Tobruk rakt från söder än sist (se trådens början) med XXX kåren (7 pansardiv med 22 och 7 pansarbrigaderna, och 1 sydafrikanska). 7 pansarbrigaden ska samordnat med 22 pansar och 1 sydafrikanska ge sig på Ariete. I öster kommer XIII få 4 pansar också, och gå som sist längs kusten.

Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Efter dukning (som tog lite tid) genomgång av läget och regler körde vi halva första GT, dvs den allierade delen. Sedan fick min motpart tid att tänka och så kör vi vidare nästa gång. Ser att det är lite förvirring vilken som, är 4 resp 7 pansarbrigaderna jämfört med förra bilden. Får kolla det.

XXX kåren i väster anfaller Ariete med både 4 och 22 pansarbrigaderna samt en brigad ur 1 sydafrikanska. Mer än historiskt och i Barvery in the Sand, och med bättre utfall också. Ariete tar förluster och vacklar. Spaning och skyttebataljoner med pv sänds norrut längs vägarna, med spaning i täten, för att fördröja motanfall från Tobrukhållet eller från Sidi Rezegh.

I öster tar XIII kåren och anfaller 21 pz spaningsbataljon och pv-förband med 7 pansar. Ömsesidiga förluster. 2 nya zeeländska och 1 pansar krossar en italiensk ställning längs vägen mot Bardia och fortsätter norrut. 7 indiska brigaden ur 4 indiska divisionen anfaller Sollum, men italienarna verkar ha legat i bakhåll längs den kanaliserande vägen ner för klipporna, för det kostar 7 indiska 2 step loss till ingen förlust för garnisonen i Sollum.

Frågan är nu om fienden kommer samla alla tre tyska div rörliga förband på i en riktning, Bir el Gubi, eller Bardia, eller om han delar dem däremellan med en pz-div åt vardera hållet. 90 lär ju stanna i öster då över halva divisionen inte är motoriserad.
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Fienden valde att gå med Afrika (90 lätta) och 15 pz mot Bir el Gubi, och låta 21 pz skydda östra flanken. 4 pansarbrigaden kläms mellan Ariete och Af/15 täter som går i öknen mellan de förband jag grupperat längs vägarna. Bakre delar av Af/15 går i strid med dessa.

Ariete förintas mellan 22 och 4 pansar samt 1 sydafrikanska. Men Afrika/15 pz gör att både 22 och 4 i sin tur drar ner till halva stridsvärdet. Vi har en dödsdans vid Bir el Gubi med omfattningar och pareringar som det brukar bli i spel om Crusader. I öster börjar 1 pansar och 2 nya zeeländska nöta på Bardia medan 7 pansar skyddar flank med en brigad ur 2 NZ. 7 indiska brigaden försöker på nytt på Sollum, men det går illa igen!






Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Slaget om Bir el Gubi fortsätter med ömsesidiga förluster. 15 pz tar en jättesmäll av 4 och 22 pansar med kraftigt flygunderstöd, så när Trieste anländer övertar den 21 pz roll som med de mest offensiva delarna ansluter till terrängen öster om Bir el Gubi, men mer defensiva delar, och spaningsbataljonen, lämnas som flankskydd i bra terräng. I öster faller till sist Sollum, men de har sålt sig mycket dyrt. 7 indiska brigaden är helt reducerad, liksom ett motoriserat förband som förstärkte anfallet. 4 indiska divisionen börjar gruppera för att ta sig an försvaret av Halfaya. Bardia reduceras.






Vid Bir el Gubi fortsätter detriderna. 15 pz kvarvarande reducerade stridsvagnsbataljon slåss nu med Afrika, men de tar stryk i striderna med 4 och 22. Å andra sidan kör 21 pz över två sydafrikanska bataljoner, och fortsätter och kör över 7 divisionens artilleri. 7 pansarbrigaden anfaller och slår i ett lyckat anfall del av 21 pz flankskydd, resten backar mot Sidi rezegh. 1 pansar och en nya zeeländsk brigad rör sig längs vägen mot Tobruk. Bardia är nästan taget, och Savona runt Halfaya reduceras.
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Jag ger upp västra delen av Bir el Gubi och låter vänsterflanken falla söderut likt en svängdörr. 7 pansar rör sig snabbt västerut och kan tvåla till 21 pz så illa att tysken tappar sugen och drar ur helt till en reservställning i den tysk-italienska centern. Bardia faller till 2 brigader ur 2 NZ och Halfaya till 4 indiska som nu fått in sin tredje och sista brigad.






1 pansar och 2 NZ inleder framgångsrikt en offensiv längs vägen mot Tobruk. Täten på 4 indiska div ansluter medan resten slår de sista delarna ur Savona-divisionen i öster. 4 och 22 pansar rör sig snabbt mot nordväst för att hota DAKs underhållsvägar. Nu visar sig systemets nackdelar igen. De som jag och Elias diskuterade för ett par eoner sedan högre upp i tråden. DAK skapar en stridsgrupp av de rörliga delarna ur 90 lätta "Afrika", 15 och 21 pansar, som rör sig snabbt längs vägarna västerut, slår 22 helt och klipper till 4, och återgår sedan till utgångsläget utan att jag kan reagera, exempelvis med 7 pansar som står i reserv. Afrikas mindre rörliga delar anfaller divisionsförband, som pv, ur 7 divisionen som finns väster om 1 SA.
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



4 indiska och 2 nya zeeländska med 1 pansar fortsätter västerut. Samtidigt gör den karpatiska polska brigaden ett utfall österut från Tobruk för att möta dem. Även ett utfall från Västra Tobruk genomförs samtidigt som 4 pansar går till kustvägen och skär av den underhållsvägen för de allierade, och 7 pansar ersätter 4 pansar för att skära av den vägen. Men 15/21/90 pz-stridsgruppen kommer ångande och trots att underhållet brister mular de 7 pansar helt. Men de kommer inte tillbaka detta GT i alla fall. I och i norr anländer de italienska nödförstärkningarna och pryglar upp den svaga 4 pansar.

Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Offensiven längs kustvägen mot Tobruk rullar på. Den polska brigaden och 32 pansar har ju nu effektivt lämnat Tobruks garnison när de mött 1 pansar och 2 NZ, så de redovisas nu som övriga. Tyskarna slår till ett hårt motanfall mot de brittiska förbanden ur Tobruk garnisonen som anfallit västerut och hotat underhållsvägen till Derna och Benghazi. Helt plötsligt ser Tobruk hotat ut från väster!






Jag förstärker snabbt försvaret av västra Tobruk med bla 312 pansar som återgår till garnisonen. En del snabbrörliga förband som spaning tas från centern och skickas in i Tobruks västra försvarsverk de  också. Italienarna skapa ett försvar åt öster i centern, och delar av Afrika fortsätter hålla södra flanken. Tysken är rädd om de slagkraftiga förband han har kvar, och är lite passiv.






En allierad kraftsamling i centern, med de svaga till del återhämtade 4 och 7 pansar strax söder därom, får axelmakterna att dra sig upp mot underhållsvägarna, utom Afrika som viker ner längs spåren genom öknen mot El Agheila. Tyskarna skapar en slagkraftig reserv med massor av artilleri som understöd. Men det är ett GT kvar och jag är nöjd så. Behöver inte ge mig på fienden mer just nu.

Så vi bryter där. Axelmakterna kan dra ur västerut och slicka såren. De allierade pansaret är förött, men infanteriet har krut kvar. Ganska historiskt utfall, och annorlunda mot sist.

Rörligt, anfallsvänligt, omväxlande. Jämnt. På många sätt säger det väl Crusader? Men det blir lite väl gamey i bland, i synnerhet om man ska regelmaximera. Jag försökte medvetet undvika att regeltaktisera för mycket och i stället göra vad jag skulle gjort "i verkligheten" liksom min motpart. Tror fortfarande på dubbla mängden GT (1 dygn/Gt), och halva antalet MP hade gjort skillnad.
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.