Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

VK3 i nutid/nära framtid

Startat av thermopylai, 24 januari 2024 kl. 11:20:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Wes

Jag tänkte jag skulle läsa färdigt Jack Watlings bok "The Arms of the Future" idag. Mina reflektioner relaterat till krigsspel är bland annat att ett modernt krig med så mycket sensorer där man har en god överblick på fronten, på djupet också, nog motsvarar vad en krigsspelare ser på kartan idag. Den krigföring där man försöker dölja sina ansamlade resurser bakom fronten för att göra "överraskningsattacker" med en stor styrka är förbi. Motståndaren kommer se dina förberedelser och har idag förmåga att slå långt bakom fronten.

thermopylai

Citat från: Wes skrivet  9 maj 2024 kl. 09:40:21Jag tänkte jag skulle läsa färdigt Jack Watlings bok "The Arms of the Future" idag. Mina reflektioner relaterat till krigsspel är bland annat att ett modernt krig med så mycket sensorer där man har en god överblick på fronten, på djupet också, nog motsvarar vad en krigsspelare ser på kartan idag. Den krigföring där man försöker dölja sina ansamlade resurser bakom fronten för att göra "överraskningsattacker" med en stor styrka är förbi. Motståndaren kommer se dina förberedelser och har idag förmåga att slå långt bakom fronten.

Det är också min analys. Allt kan upptäckas (utom kanske ubåtar) och allt som upptäcks kan bekämpas med precision och lång räckvidd, men inte så billigt. Man kan inte skjuta ner 1000-dollars-drönare med +100000-dollars-LV-robotar hur länge som helst. Billigare med laser/telekrig/high power microwave och dylikt.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."