Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av ATOs Four Roads to Moscow

Startat av Strv102r, 6 februari 2024 kl. 14:48:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Utgångsläget.

Första impulsen i GT1 får tysken aktivera samtliga områden för anfall. Normalt får man bara aktivera ett område för anfall per impuls, eller flytta alla (låter imponerande, men alla infanteriförband har 1 MP...), men bara ett område om det ska anfallas. Andra val man kan göra är att genomföra strategisk transport med ett förband, och i vissa fall ersätta en ledare.



Tysken gör ett lite ovanligt val och kraftsamlar flyget till armégrupp Syd, som också får en seger över de starka ryska förbanden i Lvov, och Kleist kan pipa i väg ända till Tarnopol med 1 pansargruppen dit ungrarna ansluter. En rumänsk armé och 11 armén slås tillbaka vid Balta.

Armégrupp Nord kraftsamlar alla tre enheterna till anfall mot Riga, segrar och Höpner kan dra ända till Talinn nät han exploaterar segern.

Så var det armégrupp Center då. Hoth (3 pansargruppen) och Strauss (9 armén) slås tillbaka när de anfaller Kaunas. Guderian med 2 pansargruppen och Kluges 4 armé tar Bialystok.

GT1 fortsätter sedan där tyskarna får aktivera en hel armégrupp för anfall resten av GT1 varje impuls, i stället för bara ett område.






När GT1 är slut, dvs juli går över i augusti, står Höpner i Talinn och infanteriarméerna i armégruppen i Pskov. Hoth och Strauss har tagit Kaunsas och gått vidare in i södra Lettland, men det har kostat båda. Guderian, Kluge och Weichs med sin 2 armé har haft stora bekymmer med Brest och har ännu inte tagit Minsk. Alla har tagit stryk i striderna. I söder har ryssarna vikit till linjen Kiev-Uman-Odessa. Armégruppen har inga i spelet märkbara förluster, om man räknar bort en rumänsk armé som tog stryk initialt. Alla tyska replacements går åt till att öka stridsvärdet på Guderian och Hoth.






I slutet av september, efter GT2, ser det ut så här;

Armégrupp Nord har inte gjort något alls!

Armégrupp Center har efter ett par försök tagit Minsk med Guderian, Weichs och Kluge och fortsatt österut tills en stor fiendestyrka i Smolensk fick dem att stanna i Orscha. Hoths och Model (som ersatt Strauss) seger i Velikie Luki medgav för Hoth att rusa vidare till Rzhev. det medgav i sin tur att han kunde anfalla in i Smolensk rygg samtidigt som Guderian och Kluge anföll från väster.

Armégrupp Syd tog Kiev kraftsamlat med 1 pansargruppen (Kleist), 6 armén (Reichenau) och 17 armén (Stülpnagel). Därefter anföll man norrut och slog en rysk front i Gomel som hotade antingen armégrupps Syds norra flank, eller armégrupp Centers södra flank. Kleist hann återgå till Kiev. Rumänerna och Schoberts 11 armé står i läge för att ta Odessa.
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Regn och gyttja slår till. Finns få specialregler för detta. Det märks dock tydligt på att Luftwaffes bidrag till markstriden minskar radikalt, och när man ser vilka effekter det får för möjligheterna att vinna strid inser man att Luftwaffe-brickan egentligen borde heta vackert väder brickan för i den mekaniken har man lagt in all effektreducering som gyttja, regn m,m innebar. Enkelt. Effektivt. Kanske inte tydligt angående vad som orsakar vad?
Den tyska offensiven börjar tappa ånga, men armégrupp Center lyckas tvinga sig österut och ta Vyazma.

Armégrupp Nord skyfflar om så att Höpner och 4 pansargruppen tillsammans med Küchlers armé anfaller Novgorod, men man fastnar i ett dödläge med Konev.

I söder erövrar 11 och rumänerna Odessa.


Därefter blir det snö. Nu försvinner Luftwaffe brickan helt. Och det märks. Den tyska offensiva kraften ebbar ut helt. Det hjälper inte att Hitler tar befälet och gör en utrensning av högre chefer. 11s Schobert får gå, men han ersätts av Manstein som har samma värde som Guderian, Hoth, Kleist (och Zhukov) så där vann man ett snäpp. Kleist får vara kvar, men begränsas hårdare så hans värde sjunker till 4. Reichenau ersätts av Paulus i 6 armén, nerköp, och 17 får Hoth som ersättare till Stülpnagel, ett klart uppköp (för 17). Guderian ersätts av Schmidt, klart nerköp, och Rheinhart ersätter Hoth, klart nerköp för 3 pansargruppen. Kluge ersätts av Heinrici, en uppgradering för 4. I norr ersätts Höpner av Rouff vilket är ett nedköp. Küchler ersätts av Lindemann. Det är lite blandat, men av vikt är att alla pansarguppchefer nu är "medelmåttor" utom Kleist som fortfarande är bra, men har tappat. Detta får effekt.

Under de två sista vinter-GT händer följande:

Armégrupp Center försöker två gånger ta Mozhaisk väster om Moskva, men slås tillbaka av Zhukov.

Armégrupp Syd försöker ta Kremenchug från Kiev, men slås tillbaka.

Armégrupp Nord gör ingenting.

Timoschenko gör upprepade anfall med två shockarméer och en front mot Model i Velikye Luki, men får inte till bättre än ett dödläge. Weichs 2 armé förstärker Model och då blir det lugnt.

Malinovsky gör upprepade anfall mot rumänerna norr Odessa, också med två shockarméer och en front, men slås tillbaka.

Och där är det slut. 4 tyska VP (Odessa, Kiev, Smolensk och Talinn) mot de 10 som krävs för seger. Således ännu en rysk seger.
 


 
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ska man försöka sig på en sammanfattning?

Codename Barbarossa är ett annorlunda krigsspel då spelet ju slutar när kriget börjar. Bara det gör det intressant. Och spelet är intressant, men jag kan nog uppleva att när man valt strategi som tysk är det bara att köra tummen i spåret, och som ryss likadant om inte ännu mer så. Värt att spela. Men kanske inte jättemånga gånger på kort tid.

Hitler Strikes East är det mer konventionella av de tre spelen om själva Barbarossa med sina hexagoner. En review på Board game Geek ger detta spel snudd på full pott. Själv är jag inte lika lyrisk. Jo, det är bra. Helt klart värt både tid och stålar. Men jag upplever att formatet begränsar det lite kanske?

Strike the Bear sågas av kritikern på geek. Jag retar mig som den historienörd jag är på att 2. armén inte finns med, men att det finns en SS pansarkår. Oktagon/ruter systemet fungerar. Men det tillför inte något jämfört med hexagoner. Utom en del bassel. Heroisk ansats! Höga stil/modpoäng! Mediokert utfall. Det finns också ett operationspoängsystem som ska simulera tillgång av och förbrukning av resurser som begränsar ambitionerna. Som exempel kan får tysken färre OP vid gyttja och snö. Men spelet tar inte steget fullt ut. Det kostar inga OP att flytta förband eller anfalla. det kostar att göra ytterligare anfall, och att återfylla reducerade förband. Det leder i vårt parti till att tysken har i rpincip alla förband på full styrka hela fälttåget efter varje GT replacementsfas. Men trots detta fungerar spelet och det är inte sämre än att det får vissa positiva effekter det också. Klart undervärderat på geek.

Slaugherhouse. Point to point. Kanske det spel som med sin enkla men effetiva Luftwaffe/vackert väder mekanik lyckas skildra den tyska kulminationen bäst. Medelvärdering på geek. Vi gillade det.

Det här är faktiskt en bra operationsstudie av ATO. Alla spel är värda insatsen i tid och pengar. Formatet begränsar så klart djupet, men litet format har sina fördelar. Ett litet spel som spelas  ger mer än ett stort som samlar damm på hyllan.
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.