Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XV • 4 - 6/10 2024 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 26 februari 2024 kl. 16:48:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Maglica

Ännu ett FF till ända. Ser fram mot nästa.

/Robert
Robert Maglica

Rydfalk

Tack allesammans för ett trevligt FF.

Apropå den stora tavlan i loungen på Rimforsa dök detta upp i mitt flöde.

"Hoppas det regnar i sommar!"

Fredrik H

Återigen hemma. Till de arma spelare som missade höstens upplaga av gubbdagiset tänkte jag förmedla lite komprometterande bildmaterial på delar av det som hände. Jag var där en dag mindre än de senaste åren och missade säkert en hel del av allt som spelades, men lite hann jag se. Vi spelade på fyra olika våningar, vilket gjorde att de obligatoriska inspektionerna tog lite tid.

På fredagskvällen hamnade jag i bunkerrummet (med sjöutsikt, märkligt det där). Flera speciella saker bör nämnas. Fredrik S hade dukat upp Air and Armor och läst 140 sidor regler och vi testade systemet. Tack för din insats, jag tyckte spelet var väldigt roligt och intressant och jag kommer att spela det igen!
På bilden ser ni Tommy deppa för att han ska spela NATO tillsammans med mig. Fredrik S ser glad ut då han dels får vara kommunist och dels får spela mot mig. Nåja, det där med kommunist är jag inte säker på eftersom han inte bor i Göteborg. Men något gör honom glad i alla fall. 

På bilden ser vi också den raraste av tilldragelser; forumets egen Keyser Söze, a.k.a. Tobias, var på plats! Jag har sett hans namn och enstaka kommentarer i nästan två decennier, men jag har burit på ett gnagande tvivel på om han är på riktigt. Men det var han, väldigt kul att träffa en person som helt under radarn har möjliggjort så mycket för hobbyn, det har betytt mycket för mig!

För första gången på ett FF kom vårt parti inte riktigt så långt som vi hade tänkt oss.

Ytterligare en förvirrad bild. Peter, som fått en härlig whiskeyröst efter långa tal i rökiga, suspekta öl- källare (?), var spelledare för ett spel om Weimar-republiken. För maximal inlevelse var spelet helt på tyska. Peter kunde dock lotsa spelet till ett osannolikt slut (med dithörande trauman). På bilden ser vi ytterligare en Fredrik som övar på sina moves (35 år för sent om du frågar mig) samtidigt som Klas tycks söka svar på annat håll.

Traktens infödingar spelade i vanlig ordning en hel hoper spel, och i år såg jag bland annat Musket and Pike och ytterligare ett GTS-spel. Alla ser glada ut utom Rydfalk senior, vars sammanbitna min jag inte riktigt kan tolka. Dom retar väl väl inte farbrorn efter ett dåligt drag?

Here I stand på sex personer. Det upplägget har jag aldrig testat, men på bilden kan vi av kroppsspråket ana att Roger är på god väg att etablera franska som ett världsspråk. Jag gillar att Luther har en färgglad skjorta med blommor, det är så jag beskriver honom på mina lektioner. Å andra sidan så dricker kalifen i Konstantinopel öl och då finns det inga regler längre.

Rensarn och Roger filade på ett Poltava-spel, en Roger-design som tydligen haft en blygsam paus på 20 år. Rensarn har gjort en tjusig karta och jag har inga dumma kommentarer alls här. Det verkade genuint intressant och jag hoppas att jag kan testa det vid tillfälle.

WiF-gänget krigade helgen igenom på övervåningen. Dom började 41 och kom ändå längre än jag trodde. På bild ser vi bland andra Högberg junior, Hugo, som med sin tonåriga närvaro drog ner medelåldern i rummet med häpnadsväckande 57,4 år. Utanför bild till höger sitter Delirium. Då han spelade Hirohito så uppskattar jag hans ambition att inte fångas på bild med den generella pöbel som övriga deltagare utgör.

Stalin kliar sig i huvudet samtidigt som Adolf, i den skändligaste av manövrar, placerar rumänska förband i närheten av Finland! Jag skulle vilja läsa rumänernas brev hem; Kära mor! Det är taggar på träden och finnarna hoppar in och ut ur ångande rum Vad gör jag här?

Min huvudsakliga spelinsats var On to Richmond med Jonas. Vi spelade faktiskt till turn 42 och jag tror därmed vi vann konventet kan man säga. I vanlig ordning fick jag hålla koll på alla regler och lotsa Jonas genom reträtter och flanker varenda gång. Det är lite tröttsamt, men jag tar en för laget här.

Själva kampanjen var 1862 och den kan sammanfattas med att det regnade, sen kom det lite regn och sen började det regna igen. Vi slog också fram mer regn när det redan regnade.

FF:s Kain och Abel-historia fortsatte. De båda bröderna, med det jag förmodar är olösta barndomskonflikter, fortsatte att puckla på varandra i samma spel som förra gången! Har dom spelat något annat sedan spelet kom ut 1979? Ingen vet. Det obehagliga var att dom nu lurat in ännu en generation i blodsfejden. Ingen vågade sitta i deras rum. På bilden ser ni hur den unge Stalin, via en genialisk proletär ingivelse, pekar på den bondgård i Polen vars erövrande kommer att innebära att arbetarklassen tar ytterligare ett steg i den historiematerialistiska trappan! Kom nästa år och se dem upprepa spelet igen (nu måste ni höra musiken från The Twilight zone här, möjligen X-files).

Som alltid har jag haft en mycket trevlig helg! Jag tycker att det är kul att det dyker upp några nya varje gång, den här gången var det dessutom unga människor som inte är i behov av tupplurar och stödstrumpor! Jag vet att jag tjatar om namnbrickor, men jag vill gärna lära mig namnen på alla deltagare. Stort tack till Rydfalk och alla andra för ännu ett FF!

Scheuer

Tack Fredrik! Din AAR är ändå det bästa med FF.

Delirium

En mycket välbehövlig långhelg är slut, men mysfaktorn sitter i fortfarande. Att spela World in Flames var både roligt och givande (även om det kanske blev tungt för nybörjarna) och umgänget som vanligt i världsklass. Att jag också fick ge sken av att vara oerhört kunnig i branschen genom att knipa en bronsplats i quizzen var bara lök på den berömda förrätts-laxen. Tack också till Fredriks alltigenom pregnanta rapportering från FF och jag instämmer i hans lovord till Tobias, grundaren (ihop med Holmgren) av detta forum som råkade samla oss alla med detta trots allt ganska obskyra intresse och nu cirka 20 år senare klarar vi fortfarande av att umgås.

Tack!

/Björn aka Hirohito aka Delirium
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

thermopylai

Citat från: Granlid skrivet  5 oktober 2024 kl. 18:43:30
Citat från: thermopylai skrivet 13 september 2024 kl. 13:25:58
Citat från: thermopylai skrivet  2 september 2024 kl. 14:10:39Det ser ut som att "livet" kommer och stör och gör intrång på mitt spelande, så risk jag måste avboka FF  :(
Preliminärt nu. Skickar definitivt besked till Rydfalk när jag vet säkert.

Kan bekräftas  :cry:

Hej Jocke

Du är saknad och vi hoppas du har det bra trots livets intrång i planerna.

Vi syns vid kommande evenemang.

Tack för omtanken!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Ja tack alla för ytterligare ett fantastiskt trevligt Friendly Fire!   :up:

"Randomization is too important to be left to chance"

Rydfalk

Citat från: Fredrik H skrivet  6 oktober 2024 kl. 20:44:15Jag vet att jag tjatar om namnbrickor, men jag vill gärna lära mig namnen på alla deltagare. Stort tack till Rydfalk och alla andra för ännu ett FF!

Meningen är verkligen att vi ska ha namnlappar! Arbetet är måttligt... men skicka en påminnelse en vecka innan så... det brukar vara lite mycket då. Nu i efterhand hjälper det inte så mycket...  ;)
"Hoppas det regnar i sommar!"

Klas Malmström

Citat från: Scipio skrivet  7 oktober 2024 kl. 15:17:31Ja tack alla för ytterligare ett fantastiskt trevligt Friendly Fire!   :up:
Instämmer med föregående talare....
Klas Malmström
Linköping

jerry

Till WIF-gänget : När startade ni onsd torsd fred ? Hur långt hann ni ?
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition med 2 man, samt White Death (japan version) med 2 man

tobias

Tack Fredrik och Björn för de varma orden. Ja till slut kom jag iväg till Friendly Fire, efter flera års uppehåll från krigsspelandet när livet och andra hobbys kom ivägen lite lyckades jag äntligen hitta en helg som inte krockade med jobbet. Och vilken osannolikt trevlig helg! Gick all-in och körde en Grand Campain – lika bra tänkte jag och måste säga att det verkligen var värt.

Onsdagen mjukstartade lite med att jag, Roger och Fredrik V satte upp The Fall of the Third Reich där jag spelade Tyskland. Efter ett tappert försök att närma oss Kursk insåg vi att det gjorde ont som fan och när ryssarna slog ett hål i linjerna backade vi hemåt för att försvara Berlin istället. Under tiden fick vi hantera Sicilien och Fredrik inledde invasionen i juni -44 som brukligt är. Vi hann dit innan vi gav upp för dagen, och därmed helgen, men det kändes som ett rätt enkelt och trevligt spel som kanske framför allt funkar väldigt bra på 3 spelare vilket ju alltid är uppskattat.

Torsdag och halva fredagen ägnande jag och Fredrik V i bunkern där Fredrik hade mycket vänligt ställt upp på att introducera mig i 1985: Deadly Northern Lights. Har varit nyfiken på systemet ett tag och lyckades knipa ett ex själv via Tradera, men har också insett att det här behöver jag nog verkligen spela med någon som kan det för att lära mig det.
Jag spelade Warszawapakten och skulle invadera Sverige, vilket vi gjorde genom att dels bestämma oss för att vi skiter i Finland på vägen, rundar Gotland och kör direkt in och tar Norrköping som erbjuder både hamn och flygplats i ett paketdeal. Inga konstigheter och sedan satte vi allt krut på att ge oss in i Stockholm. Under tiden kämpade Fredrik på med att ringa in hemvärnsgubbar för glatta livet och omgruppera in försvaret mot huvudstaden.
Vi tog raskt Södertälje vilket absolut ingen brydde sig om, sedan slog vi mot Stockholm där det svider mest och landade Spetsnaz via helikopter på Södermalm. Det tog tydligen, för massa flygstrider följde, med spektakulära tärningsslag där det behövs på bägge sidor – precis som det ska vara.
Jag borde ha spelat ännu mer aggressivt från början och fått till en stabilare konvoj så hade jag kommit längre, men nu blev det en enkel match för svenskarna att hålla mig i schack.

Från att ha känt mig helt överväldigad av spelsystemet så måste jag säga att jag nu känner att det är mer överskådligt, vilket ju verkligen är en vinst i min bok. Det är någonting med att systemet är så otroligt fritt och verkligen fokuserar på frågan "Vad vill du göra" utan att guida en genom det så mycket med hjälp av olika faser i spelturen. Det gör att man lätt fastnar lite så klart, men samtidigt som jag och Fredrik pratade mycket om så är det väldigt roligt att spelet gör att man får slita med balansen mellan mark, land och hav lite på egen hand, vilket ger en mer realistisk känsla. Jag ser verkligen storheten i systemet och kommer definitivt att återkomma till det. Men jag tror verkligen på att spela det med mer än en spelare per sida, då tror jag att det kommer ännu mer till sin rätt.
Varmt tack Fredrik för att du tog dig tid att lära upp mig – uppskattades verkligen!

Resten av fredagen blev det lite titt på Air & Armor som Fredrik S vänligt guidade mig, Fredrik H (vad är grejen med att alla heter Fredrik??!) och Tommy genom. Vi hann inte spela särskilt långt, men fick en närmare titt på systemet och likt Fredrik x 2 känner jag att det har potential, kan nog bli ett inköp.

Lördagen vigdes åt Here I Stand som jag från början inte var så sugen på då det inte är ett tema som engagerar mig så mycket, men Rogers svar på det var "Du kommer att gilla det, du ska vara med." så då var det ju bara att följa order. Det blev undertecknad tillsammans med Anders, Roland, Roger, Fredrik S och Tommy som tog oss an detta, jag axlade protestanterna vilket kändes som en utmärkt nybörjarroll. Efter att påven försökt tränga in mig i ett hörn i Tyskland fick jag tag på tryckpressen samma runda som bibelöversättningen till tyska var klar och sedan var det reformation som gällde för glatta livet. Verkligen glad att jag hoppade på detta, ett utmärkt spel som kommer att landa på bordet fler gånger, men man behöver nog helt klart vara 6 spelare för att få hela upplevelsen.

Mitt i detta lyckades jag också ta andra platsen i krigsspelsquizen vilket jag verkligen inte trodde, men det var ju glädjande att man kunde hjälpa till att se till att västkusten säkrade alla tre pallplatser!

Söndagen avslutade vi med lite lättare spel i form av Circus Imperium med Roger, Anders, Roland, Magnus och Björn E vilket var en precis lagom nivå att avsluta helgen på med mycket skratt och episka manövrar.

Jag hade en fantastisk helg, mycket trist att det tog så här många år innan jag lyckades komma iväg, men det här är ju redan inskrivet i kalendern för 2025.

Håller med om att namnbrickor hade varit en bra sak – jag styr gärna upp detta till nästa konvent om intresse finns. Fanns en idé för massa år sedan att göra mer permanenta krigsspel.se-namnbrickor, jag och Holmgren gjorde några med militärklämma men det rann ut lite i sanden – jag tar gärna upp den tråden igen om folk skulle vara intresserade?

Flera frågade mig också om merch eftersom jag och Roger hade detta, dessa är ett provtryck som vi nu ska se om vi gillar, känner vi att kvalitén håller kommer det att bli en gruppbeställning av detta om man är intresserad inför nästa FF, mer info kommer!
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

tobias

Citat från: Fredrik H skrivet  6 oktober 2024 kl. 20:44:15Jag gillar att Luther har en färgglad skjorta med blommor, det är så jag beskriver honom på mina lektioner.
Blommor OCH stridsvagnar faktiskt - som Luther hade velat.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Fredrik H

Citera
CiteraJag gillar att Luther har en färgglad skjorta med blommor, det är så jag beskriver honom på mina lektioner.
Blommor OCH stridsvagnar faktiskt - som Luther hade velat.

Det hade han. Jag missade stridsvagnarna.

BjornH

FRVO

Citat från: tobias skrivet  7 oktober 2024 kl. 19:16:11Under tiden fick vi hantera Sicilien och Fredrik inledde invasionen i juni -44 som brukligt är.

D-day gick ju över förväntan men min invasion av Sicilien måste nog vara spelhistoriens sämsta. Om jag minns rätt så var det först på fjärde (!) försöket som de allierade lyckades få en tånagel att knipa tag om en strandkant. Det var superkul att spela med dig Tobias. Hade jag vetat att du var krigspel.se-legendar så hade jag kanske hållit igen lite på attackerna mot dina trupptransporter över Östersjön...

Tänk så det kan vara - för fyra år sedan visste jag knappt var krigsspel var och nu är FFdL en av de aktiviteter jag ser mest fram emot.