Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av 3Ws Napoleons Later Battles; Smolensk & Lubino

Startat av Strv102r, 28 mars 2024 kl. 14:11:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Tittar över segervillkoren.

Fransoserna vinner om de tar vägskälshexen närmast östra kartkanten längs Smolensk-Moskva vägen, den på bilden ovan som har tätförbandet längst till vänster i bild på sig. Rationaliteten i det är att då skär man av Barclays armé och trossen som vek norrut från Smolensk efter första dagen från att återförenas med Bagration. Fast i vår händelseutveckling där trossen inte vek norrut utan österut och redan lämnat kartan mot Moskva finns det ju absolut 0 rationalitet i det? Då man ju inte kan lämna kartan norrut dag 1 och återkomma dag 3 längre österut så går det ju inte att få någon rationalitet i det i kampanjscenariot?

Vi är nu inne på sen eftermiddag andra dagen av tre. Fransoserna har alltså ett dygn till på sig att ta den hexen och vinna genom att avskära det som inte går att avskära då det dels redan passerat och dels inte ens teoretiskt skulle kunna komma den vägen? Fransmannen kan också vinna genom att ta sig en viss hexkolumn en bit in på kartan till spelslut dag 3, utan att förlora mer än ryssen, eller ta sig ännu lite längre österut och inte förlora med än 50% mer än ryssen.

Tittar vi på styrkeförhållanden nu när fransmännen kommer över Dnepr på bredd och kan börja breddgruppera kårerna så är det osannolikt att jag kan hejda honom från att ta sudden death hexen, än mindre från att ta sig österut med så få förluster kontra mina.

Och framför allt. Att försöka vinna skulle ju innebära att ta ett hårt slag vilket är motsatsen till vad Barclay beslutat och han avsikt med striden. jag borde bara vika österut och minimera egna förluster så gott som möjligt nu när trossen är ur vägen. Men då förlorar jag via walk over.

Segervillkoren är givet kartan storlek där det saknas minst två kartblad norrut som skulle medge den historiska rörelsen norrut, österut, söderut och att trossen kan evakueras österut på annat sätt än det historiska, helt irrelevanta.

Vi bryter faktiskt där.

Spelet har en god tanke bakom sig. Men det är nog fel skala med det TSS-inspirerade systemet utan borde passa bättre i Triumph & Glory med färre brickor, annan kartskala som meder större taktiskt område med mindre kartyta. Även detaljen i defensiv/offensiv eld kan jag ha lite synpunkter på. Fört defensiv eld, sedan offensiv, sedan närstrid för de som inte inte skjutit offensiv eld, och bara ett förband . Funkis i amerikanska inbördeskriget exvis med räfflade musköter. Men flera Napoleonspel har offensiv/defensiv eld simultant vilket kan vara rimligt givet den kortare räckvidden i slätborrade musköter. Det finns kavalleri "charge". men ingen countercharge? Och det finns ingen fyrkantformering? På denna skala? I ett Nappe-spel? Systemet lämnar också lite att önska tycker vi.

Men det är en intressant taktisk situation där den starkare försöker få en svagare till avgörande slag i besvärlig terräng när denne vill vika. Tills man inser att den svagare tvingas erbjuda hård ohistorisk drabbning.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.