Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Barbarossa; Army Group Center 1941

Startat av Strv102r, 3 maj 2024 kl. 10:04:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter Roads to Leningrad lämnar vi armégrupp Nord och ger oss söderut.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; Crimea scen 1: The Tartar Ditch, därefter SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

vill gäääärna höra din kommentar om detta spel.
Vi har svårt att släppa gamla fire in the east/scorched earth, men skulle vara intressant med en modernare variant av östfronten.
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

Fredrik H

Jag och Jonas spelade det här förra året, jag blev positivt överraskad och tyckte att det var en intressantare situation än jag först trodde. Systemet fungerar och skalan känns rätt. Regelboken är mycket svårare än vad spelet egentligen är, designern har lite svårt att skära i alla sina subsystem. 

jerry

Citat från: Fredrik H skrivet  4 maj 2024 kl. 13:19:53Jag och Jonas spelade det här förra året, jag blev positivt överraskad och tyckte att det var en intressantare situation än jag först trodde. Systemet fungerar och skalan känns rätt. Regelboken är mycket svårare än vad spelet egentligen är, designern har lite svårt att skära i alla sina subsystem. 
Det störde mig att sovjeten körde en annan spelarkretsar än germanen.....

Men det kanske är smart

aegneus

Det är att de har olika turn sequence som är grejen, du får två arméer som krigar på helt olika sätt. Strålande design.

Regelboken besegrade mig. Jag vägrade lära mig spelet via den.

jerry

Citat från: aegneus skrivet  5 maj 2024 kl. 00:43:30Det är att de har olika turn sequence som är grejen, du får två arméer som krigar på helt olika sätt. Strålande design.

Regelboken besegrade mig. Jag vägrade lära mig spelet via den.

Ok det ante mig, men vi orkade inte riktigt, skall dra igång det solo på vassal

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; Crimea scen 1: The Tartar Ditch, därefter SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

P-O Jönsson

Har kört Kiev to Rostov i samma system, och blev mycket förtjust i systemet. Sedan är ju regelboken lite motsträvig när man ska försöka lära sig systemet, men det var det värt.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Strv102r

Dukat för det minimala introduktionsscenariot om Borisov. Tysken har 18 pzdiv förstärkt med en ingbat och artilleri. Ryssarna har delar ur 13 armén; Moskva-divisionen med motoriserat skytte och stridsvagnar, samt lite skytteregementen, luftvärn och artilleri. Och ett pansartåg. Inte glömma pansartåget.

Vi kommer börja med att följa det spelexempel som finns i "playbook" för att lära känna reglerna. Sedan kör vi en gång efter eget huvud.

Strv102r

Vi gjorde så att vi läste högt ur exemplet i "playbook" och flyttade brickorna på kartan framför oss enligt exemplet. Jag tar mig friheten att skärmdumpa ur "playbook" då exemplet är bra och lyfter fram flera grundläggande koncept i spelet.

Strv102r

Strv102r

Då spelar vi samma scenario, men efter eget huvud och med egna tärningsslag.

Tysken börjar med att precis som i exemplet låta sina BF 110 anfalla den ryska staben.

I motsats till exemplet når han framgång.

I stället för att som i exemplet anfalla rakt in i centern mot det starkaste motståndet rör han sig med hela 18 pz, utom spanbat, ut mot den ryska högra flanken för att omfatta den ryska försvarslinjen. Det ryska regementet krossas helt.

Han följer upp med att tillsammans med spanbat avskära motståndsnästet längs motorvägen.

Jag grupperar fram pansaret från Borisov längs motorvägen, 1 enda hex, och skyttetreg söder Borisov för att hjälpa skyttet i motståndsnästen att evakuera bakåt. 18 pz spanbat reagerar genom att ta den VP-hex som jag då lämnar.  Men när jag kollar reglerna så verkar det som om ryskt fotgående skytte inte kan gå från ZOC till ZOC även om det står egna förband i den hex man ska till, så de kan inte dra ur bakåt. Men de kan gå mot Minsk. Det har jag ingen nytta av så de får stanna i sin ställning och ryssarna omgrupperar tillbaka till Borisov igen.

Strv102r

GT 2, eller 6, anfaller tyskarna Borisov. De hejdas och båda motoriserade skytteregementena tar steploss, och jag tappar pansartåget. Där gick tyskarna på en smäll!

Jag är i huvudsak passiv och låter tiden gå. Mindre del av ryssarna i motståndsnästet lämnar detta och återtar VP-hexen som 18 pz tog GT 1. 

GT 3, eller 7. Tysken anfaller bakåt med ett skyttereg och jagar undan det mindre ryska förbandet från VP-hexen bakom sig. Ryssarna kan glida undan då det tyskaart inte har ZOC. Huvuddelen av 18 pz anfaller motståndsnästet och slår ryssarna där. Spanbat slår ryssarna och tar VP-hexen längst nere till vänster i bild. Strvbat fullföljer sedan och framrycker till den VP-hex spanbat lämnade. Tyskarna har ny 4 av 5 VP-hex. Seger?

Men jag låter skytte och ett mindre pansarförband anfalla och slå spanbat och återta VP-hexen. Då har tysken 3 av 5 = rysk seger.

Strv102r

Dukning klar av scenario 2, the Minsk pocket. Scenariot avhandlar operationens inledande skede och är bara 5 GT långt. Minsk ligger i kartans nedre kant där de två kartbladen överlappar varandra med lite förskjutning.

Nedan det gränsnära området med Brest, med sitt citadell, i söder (vänster) precis på gränsen vid utbuktningrns södra fot, och Grodno i norr ett par hex från den norra foten. I mitten Byalystok med de frontnära reserverna.