Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Empires in Arms Göteborg ht -24

Startat av Akklokk, 15 maj 2024 kl. 10:53:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Akklokk

Vi tänkte starta upp ett parti Empires in Arms under hösten och behöver lekkamrater! Spelet är, för den som inte vet, en maffig historia från Napoleonkrigen om 7 spelare. Tanken är att vi spelar varannan vecka (onsdagar) på lokalen Blippborgen i Olkroken med start från och med september. Det är alltså bra om du är relativt övertygad om att du kan delta med det schemat i vart fall en termin framöver. Nybörjare eller veteran spelar ingen roll, hör av dig!

jerry

Citat från: Akklokk skrivet 15 maj 2024 kl. 10:53:46Vi tänkte starta upp ett parti Empires in Arms under hösten och behöver lekkamrater! Spelet är, för den som inte vet, en maffig historia från Napoleonkrigen om 7 spelare. Tanken är att vi spelar varannan vecka (onsdagar) på lokalen Blippborgen med start från och med september. Det är alltså bra om du är relativt övertygad om att du kan delta med det schemat i vart fall en termin framöver. Nybörjare eller veteran spelar ingen roll, hör av dig!

Nu skulle jag vilja flytta till Göteborg  :ultra:  :ultra:  :ultra:
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition med 2 man, samt White Death (japan version) med 2 man

Scipio

Blev just sjukt sugen att pendla till Göteborg varannan onsdag.   :o
"Randomization is too important to be left to chance"

aegneus

Delirium

Jag kan inte låta den chansen passera en gång till. PM skickas.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

jerry

Jag får nästan ångest, :shock:  fan så kul, underbart spel, med full bemanning  :ultra:
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition med 2 man, samt White Death (japan version) med 2 man

Kent

Jag kan tänka mig att vara med, var med i en grupp som skulle spela det för xxxx år sedan men vi fick aldrig ihop spelare.

K

Akklokk

Björn von Knorring

Om någon vill producera lite sporadiska uppdateringar om hur det går så vore det jättekul.

David Sunnergren

Citat från: Björn von Knorring skrivet 11 juni 2024 kl. 09:52:37Om någon vill producera lite sporadiska uppdateringar om hur det går så vore det jättekul.

Mycket bra önskan, den vill jag följa.

Delirium

Absolut, dröjer till slutet av september innan vi börjar tyvärr.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

chumchu

Är det så lång set-up? ;)

jerry

Hur går det med Napoleonkrigandet... ?

Delirium

Ah just det, skulle ju skriva om det!   :oops:

Vi har spelat en gång och träffas andra gången ikväll. Vi kör 1805 grand campaign (så klart). Vi har 7 spelare med varierande erfarenhet från nybörjare till grognard - jag har spelat mest, men har satt mig på England där jag nog har minst nytta av det. :P

Inga pre-existing wars deklarerades, vi kör dock med historisk optional för obligatoriskt krig mellan England och Frankrike.

Set up var nog inte så överraskande, kanske en ovanligt stor fransk commitment i Italien, inklusive Napoleon själv. Hela franska flottan är i Marseille, blockerad av Nelson och en ungefär lika stor engelska flotta.

Diplomatifasen såg ganska mycket prat i korridorerna, men öppnade formellt med att Preussen och Österrike allierade sig. Alla (nästan) förklarade sedan krig på minors, som brukligt är. Ska se om jag kommer ihåg listan:

FRA mot Berg, Baden, Tuscany (och en till jag glömt)
ENG mot Sardinien och Algeriet
SPA mot Portugal
TUR mot Egypten
PRU mot Mecklenburg
RUS mot Naples (!!)
AUS var fredligt

De som fick kontroll över alla dessa oskyldiga länder valde med ett undantag att inte formera arméerna utan sätta upp som garnison. Endast Egypten, därtill rådda av sina ryska rådgivare, att ställa upp till strid. Vissa huvudstäder intogs utan strid, medan andra bjöd upp till fight, som till exempel Algers vars försvarare med 1,2 i moral faktiskt dödade två britter med 4,5. Endast Baden stod emot belägringen och den franska armén med Massena i spetsen fortsätter svälta ut försvararna.

I Egypten blev det en ovanlig dans. Försvarande kårer hade ställts upp ganska långt bort men det hindrade inte sultanen från att kasta sina tappra kavallerister mot horisonten, i jakt på ära och välsignelse. Fältslaget följdes med spänning eftersom det var första gången vissa hade varit med om ett sådant i EiA. Ali Bey, den ottomanske befälhavaren, drämde till med en Outflank mot en egyptisk defend. Den ensamma flankerande kåren som efter attrition endast bestod av 1000 tappra, lyckades perfekt med sin manöver, kom fram och avgjorde slaget, med ett intjänat Political Point till Sultanen som belöning.

I slutändan alltså ryskt innehav av Neapel, spanskt av Lissabon, och turkiskt av Kairo (bland annat).

Med set up, diskussioner och lite regelprat var det så långt vi hann första kvällen. Nästa tillfälle som sagt ikväll.

Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

jerry

Citat från: Delirium skrivet 16 oktober 2024 kl. 10:42:55Ah just det, skulle ju skriva om det!   :oops:

Vi har spelat en gång och träffas andra gången ikväll. Vi kör 1805 grand campaign (så klart). Vi har 7 spelare med varierande erfarenhet från nybörjare till grognard - jag har spelat mest, men har satt mig på England där jag nog har minst nytta av det. :P

Inga pre-existing wars deklarerades, vi kör dock med historisk optional för obligatoriskt krig mellan England och Frankrike.

Set up var nog inte så överraskande, kanske en ovanligt stor fransk commitment i Italien, inklusive Napoleon själv. Hela franska flottan är i Marseille, blockerad av Nelson och en ungefär lika stor engelska flotta.

Diplomatifasen såg ganska mycket prat i korridorerna, men öppnade formellt med att Preussen och Österrike allierade sig. Alla (nästan) förklarade sedan krig på minors, som brukligt är. Ska se om jag kommer ihåg listan:

FRA mot Berg, Baden, Tuscany (och en till jag glömt)
ENG mot Sardinien och Algeriet
SPA mot Portugal
TUR mot Egypten
PRU mot Mecklenburg
RUS mot Naples (!!)
AUS var fredligt

De som fick kontroll över alla dessa oskyldiga länder valde med ett undantag att inte formera arméerna utan sätta upp som garnison. Endast Egypten, därtill rådda av sina ryska rådgivare, att ställa upp till strid. Vissa huvudstäder intogs utan strid, medan andra bjöd upp till fight, som till exempel Algers vars försvarare med 1,2 i moral faktiskt dödade två britter med 4,5. Endast Baden stod emot belägringen och den franska armén med Massena i spetsen fortsätter svälta ut försvararna.

I Egypten blev det en ovanlig dans. Försvarande kårer hade ställts upp ganska långt bort men det hindrade inte sultanen från att kasta sina tappra kavallerister mot horisonten, i jakt på ära och välsignelse. Fältslaget följdes med spänning eftersom det var första gången vissa hade varit med om ett sådant i EiA. Ali Bey, den ottomanske befälhavaren, drämde till med en Outflank mot en egyptisk defend. Den ensamma flankerande kåren som efter attrition endast bestod av 1000 tappra, lyckades perfekt med sin manöver, kom fram och avgjorde slaget, med ett intjänat Political Point till Sultanen som belöning.

I slutändan alltså ryskt innehav av Neapel, spanskt av Lissabon, och turkiskt av Kairo (bland annat).

Med set up, diskussioner och lite regelprat var det så långt vi hann första kvällen. Nästa tillfälle som sagt ikväll.

Tackar, känner igen det, och jag är avundsjuk.
Ikväll kör vi vidare på ett ganska rörigt 3 days of gettysburg
Skall lägga ett skarpt förslag på EiA efter detta