Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Air & Armor

Startat av Micke G, 1 juni 2024 kl. 09:05:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Micke G

Vad tror ni om detta? Jag är lite sugen på det och har läst igenom reglerna, det finns en del spännande koncept där. Såg att det kommer att börja skickas ut i slutet av juni.

https://www.compassgames.com/product/air-armor-operational-armored-warfare-in-europe-designer-signature-edition/

Fredrik H

Du har helt rätt, spelet har en hel del väldigt roliga idéer och det är kul att spela. Spelets regler gör också att WP och NATO spelar på helt olika sätt, bara det är skäl nog att spela det. Detta baserar jag på originalet som detta bygger på.

Min WW3-kopp börjar onekligen bli full, men som spelsystem är det utmärkt. Jag gillar också den operationella skalan, att leda en sovjetisk armé är en kul nivå. Jag har förtvivlat svårt att tro att du skulle bli besviken.

Micke G

Citat från: Fredrik H skrivet  1 juni 2024 kl. 12:01:41Du har helt rätt, spelet har en hel del väldigt roliga idéer och det är kul att spela. Spelets regler gör också att WP och NATO spelar på helt olika sätt, bara det är skäl nog att spela det. Detta baserar jag på originalet som detta bygger på.

Min WW3-kopp börjar onekligen bli full, men som spelsystem är det utmärkt. Jag gillar också den operationella skalan, att leda en sovjetisk armé är en kul nivå. Jag har förtvivlat svårt att tro att du skulle bli besviken.
Känns som jag skippar detta, 7 sidor errata och spelet har inte ens kommit till butiker, efter så många år av utveckling  :shock:

Fredrik H

Jag fattar inte riktigt hur han jobbar. NATO gjordes av samma designer, originalet var väl 16-20 sidor regler och nyutgåvan 96 - utan att vara särdeles svårt. Det här spelet hade ursprungligen typ 20-24 sidor regler och nu är tydligen regelboken 140 sidor. Om det då är 7 sidor errata så är det inte så lovande.

Men idéerna i systemet är utmärkta. 

Elias Nordling

Ja när jag insåg det blev jag ledsen. Regelboken har hindrat mig från att spela nya Nato, och detta TROTS att jag läst igenom den en gång.
Inga komplicerade regler men de viktiga små specialeglerna drunknar liksom i ett hav av ord.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Micke G

Jag tänker avvakta med detta, fundera och se om det dyker mer errata. Compass har ju väldigt dyra spel så...

Kanger

Jag har jobbat med grafiken i två spel hos Compass, och därmed fått inblick i hur de görs. Spel ska spottas fram i snabbt tempo. För mig är det obegripligt att man gör ett spel med 140 sidor regler som dessutom har 7 sidor errata?! (varningslampan lyser rött på alla plan) Om han har pysslat med systemet i flera år så misstänker jag att han har låtit det rinna över alla breddar, och sen plötsligt ringer Compass upp honom och undrar om han kan få ihop allt inom sex månader.

Men vad vet jag.

Elias Nordling

Min erfarenhet från Nsto är att det är ett spel med 88 sidor regler som hade rymts på 24 sidor om man uttryckt dem annorlunda. De 88 sidorna är för maximal tydlighet, me tyvärr hade det inte den effekten på mig. Så jag tror inte att det är komplexiteten so runnit över.

pelle

Citat från: Elias Nordling skrivet 19 juni 2024 kl. 06:20:21Min erfarenhet från Nsto är att det är ett spel med 88 sidor regler som hade rymts på 24 sidor om man uttryckt dem annorlunda. De 88 sidorna är för maximal tydlighet, me tyvärr hade det inte den effekten på mig. Så jag tror inte att det är komplexiteten so runnit över.

En trend? Locknloads nya World at War 85 är nästan exakt samma regler som gamla World at War, men antalet sidor gick upp from 15 till 124. Och då är 15 antalet sidor i den nyaste regelboken för gamla World at War, som också innehåller alla modul-specifika regler, medan de 124 sidorna bara är Core Rules och sedan tillkommer några sidor för den modulen som ska spelas. Ursäkterna är något om att de är tydligare och har fler exempel. Det har tillkommit ett par specialregler, men inte mer än att det borde räcka med 1-2 sidor för att förklara.

Tror det till stor del beror på influenser från andra typer av spel, men jag tror en kompaktare stil passar krigsspel bättre i allmänhet.

thermopylai

Citat från: pelle skrivet 19 juni 2024 kl. 10:56:57
Citat från: Elias Nordling skrivet 19 juni 2024 kl. 06:20:21Tror det till stor del beror på influenser från andra typer av spel, men jag tror en kompaktare stil passar krigsspel bättre i allmänhet.

:up:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Micke G

Citat från: Kanger skrivet 18 juni 2024 kl. 13:51:33Jag har jobbat med grafiken i två spel hos Compass, och därmed fått inblick i hur de görs. Spel ska spottas fram i snabbt tempo. För mig är det obegripligt att man gör ett spel med 140 sidor regler som dessutom har 7 sidor errata?! (varningslampan lyser rött på alla plan) Om han har pysslat med systemet i flera år så misstänker jag att han har låtit det rinna över alla breddar, och sen plötsligt ringer Compass upp honom och undrar om han kan få ihop allt inom sex månader.

Men vad vet jag.
140 sidor regler och sedan ska 7 sidor errata kastas in här och där, blir en jäkla massa bläddrande.

Scheuer

Jag läser reglerna nu till V Corps, nästa spel i serien där erratan är infogad redan. Varje gång han för in ett nytt koncept upprepar han alla gamla regler som har med det att göra. På så vis står allt man behöver veta på samma ställe. Det gör att det blir en mycket behaglig läsning faktiskt. Och så kunde jag inte låta bli att beställa det. Jag har lagt rätt mycket pengar på vk3-spel som inte var roliga att spela på sistone. Den här gången skall det bli annorlunda.

Scheuer

Nu måste jag få slå ett slag för det här spelet. Vi lyckades få till ett parti på fredagen på FF med Fredrik H, Tobias och Tommy förutom mig själv (Attack on an exposed flank). Vi kom väl inte sådär jättelångt men var överens om att det var ett bra och roligt system. Vi lät spelet stå uppe och jag smög jag mig ner på lördag och söndag förmiddag och solitairade vidare litet grann. Då hände några coola saker som får mig att skatta AA mycket högt:

Sovjeterna skulle göra en flodövergång. Då finns det en massa olika sätt att ta sig över floden. Ett BMP-regemente försökte amfibiesimma över med hjälp av ingenjörer. Det är svårt, och dom lyckades bara få över en bataljon. Denna blev i sin tur omedelbart utplånad av det amerikanska kårartilleriet så fort den satte sin fot på andra sidan.
Sedan kan ingenjörerna bygga färjor av sina brodelar och fick på så vis över en T80-bataljon. Det gick bra och nu fick ryssarna ett brohuvud.
Dom andra ingenjörerna lade ut sina pontonbroar, vilket tar längre tid. NATO tyckte det var dags att sätta stopp för detta och använde sina få flygpoäng för ett flyganfall mot broarna. Man får slå på en tabell vilka sorts flygplan man får och om man slår en etta får man Alpha Jet. Flygföretaget misslyckades.

Sammanfattningsvis är spelet ett riktigt pussel utan att vara för komplicerat. Mycket känsla och närvaro. Detta är ett av de bästa intrycken jag haft av ett VK3-spel så här långt.

AA.png

Elias Nordling

Från att bara ha bläddrat lite i regelboken får jag inte känslan att den är lika störig som reglerna till Nato, trots sina 122 sidor.

Scheuer

Citat från: Elias Nordling skrivet  9 oktober 2024 kl. 13:51:17Från att bara ha bläddrat lite i regelboken får jag inte känslan att den är lika störig som reglerna till Nato, trots sina 122 sidor.

Jag kan inte helt skriva under på det sättet att skriva regler. Men jag tror inte att någon enda regel upprepas mindre än fem gånger vilket gör att man känner sig avslappnad under läsningen. Men är liksom inte rädd att missa något.