Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Balkankrigen 1912-1913

Startat av thermopylai, 12 augusti 2024 kl. 20:39:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thermopylai

Är det nån som har tips eller rekommendationer på bra spel om Balkankrigen? Känns som ett ämne man borde fördjupa sig i, efter att jag lyssnat på Militärhistoriepodden om AHs katastrofala anfall på Serbien 1914.

"Serbien muss sterbien" verkar intressant på ett väldigt närliggande ämne (nästan samma ämne). Någon som spelat det som vill ge ett omdöme? Är det lika bra som 1914: Twilight in the East?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

pelle

Finns som en expansion till datorspelet Strategic Command WW1. Jag vet inte hur bra det är, men jag tänkte försöka spela det någongång.

Det här spelet måste nämnas i sammanhanget också, även om det nog inte riktigt är vad du hade tänkt dig:
https://www.doria.fi/handle/10024/152852

(Hoppas någon annan har riktiga bra förslag, för jag är också nyfiken.)

Fredrik H

Hm, jag är inte säker på att det är vad farbror klassar som bra - det är inte världens bästa S&T men inte heller det sämsta. https://boardgamegeek.com/boardgame/10269/the-balkan-wars-prelude-to-disaster-1912-1913

Du inser ju att du behöver designa ett eget spel på ämnet, som är väldigt intressant men synnerligen underrepresenterat.

thermopylai

Och jag har hittat och läst denna: Serbien muss sterbien

TitE-systemet är ju skitbra, men den kampanjen är väl inte världens roligaste och mest balanserade.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

pelle

Jag har bara en ganska vag uppfattning om vad som hände. Om inte något strategiskt spel fungerar bra borde det finnas mer begränsade kampanjer eller större slag som fungerar som spel?

Fredrik H

Citat från: thermopylai skrivet 12 augusti 2024 kl. 21:16:29Och jag har hittat och läst denna: Serbien muss sterbien

TitE-systemet är ju skitbra, men den kampanjen är väl inte världens roligaste och mest balanserade.

Det enda spel i den serien jag sålde. Det lät roligare än det var.