Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Förslag hjälper mig!

Startat av drewdavis, 22 augusti 2024 kl. 09:45:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

drewdavis

Efter att ha spelat Battlefield ett bra tag nu så har jag mer och mer börjat gilla att flyga. Så nu undrar jag om det finns något först/andra världskriget-spel (eller andra krigsspel, dock ej moderna) som man kan flyga i. Gärna ett renodlat flygspel, men jag vill ha tips på andra spel också som inte har flyg.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Som vid alla rekommendationer så hjälper det om du vet vad du är ute efter. Spelet Ola tipsade om är gjort av en designer som gjort många spel om flygstrider under WW2, men hans olika spel har lite olika infallsvinklar. Jag tror jag törs säga att alla hans spel är bra på vad dom gör, men smaken kan variera. Hans sätter en dock inte bakom spakarna på ett flygplan, det handlar i allmänhet om större svep.

Här är hans egen sida om de spel han gjort. Jag tror Elias här på forumet kan kallas för bättre vetande beträffande hans spel (han har speltestat och spelat löjliga mängder partier).

http://www.airbattle.co.uk/

Jag tycker att DG:s RAF är roligt, men det är ett solitärspel så jag vet inte om det faller dig i smaken.

https://boardgamegeek.com/boardgame/40209/raf-the-battle-of-britain-1940

CoA har en serie som heter Fighting Wings (ett antal olika spel), men då rattar man spakarna och tar hänsyn till ett otal parametrar, alldeles för rörigt för den gubbe som skriver det här men spot on för somliga.

https://boardgamegeek.com/boardgame/85147/wings-of-the-motherland

Jag tror också att Anders (Wes här på forumet) tycker en del om flygplansspel.

Sen är det ju så att om du vill bli en riktig krigsspelare i min stil så gör du följande. 1. Köper alla ovanstående. 2. Ställer dem i hyllan. 3. Klagar på att det inte finns något som riktigt passar dig. 4. Byter tema. 5. Upprepar ovanstående.

Hoppas du hittar något, jag tror att det finns folk som kan tänka sig att spela på Vassal så kan du testa innan du slår till.   

thermopylai

Citat från: Fredrik H skrivet 22 augusti 2024 kl. 12:32:49Sen är det ju så att om du vill bli en riktig krigsspelare i min stil så gör du följande. 1. Köper alla ovanstående. 2. Ställer dem i hyllan. 3. Klagar på att det inte finns något som riktigt passar dig. 4. Byter tema. 5. Upprepar ovanstående. 

LoL!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Micke G

Citat från: Fredrik H skrivet 22 augusti 2024 kl. 12:32:49Sen är det ju så att om du vill bli en riktig krigsspelare i min stil så gör du följande. 1. Köper alla ovanstående. 2. Ställer dem i hyllan. 3. Klagar på att det inte finns något som riktigt passar dig. 4. Byter tema. 5. Upprepar ovanstående.
Igenkänningsfaktorn slår i taket där, är just inne i en sån period trots en drös med ospelade i hyllan  :lol:

TS: Gör en sökning på BGG så får du fram alla flygspel, finns hur många som helst nästan. De finns i alla dess former och skalor också, så det är svårt att tipsa, det ska ju passa just dig  :)