Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av NATO (Compass games)

Startat av Fredrik H, 31 augusti 2024 kl. 15:26:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Gör ett nytt försök med regelboken nu men den är så otroligt irriterande. Och inte för att den är lång och pratig. Att den är lång hjälper inte, men den är raka motsatsen till pratig. Det är som att försöka läsa programkod utan dokumentation och försöka förstå hur programmet fungerar. Jag är farligt nära att ge upp igen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Citat från: Elias Nordling skrivet 22 september 2024 kl. 17:23:07Gör ett nytt försök med regelboken nu men den är så otroligt irriterande. Och inte för att den är lång och pratig. Att den är lång hjälper inte, men den är raka motsatsen till pratig. Det är som att försöka läsa programkod utan dokumentation och försöka förstå hur programmet fungerar. Jag är farligt nära att ge upp igen.

Jag störde mig nog inte lika mycket på den som du, men den tillhör inte favoriterna. Spelet är däremot roligt. Jag har ett antal spel i hyllan som jag aldrig fått ordning på. Då det verkar vara ett universellt fenomen så tror jag inte det beror på min bristande begåvning utan snarare på preferens.

Zucker säger saker på fyra sidor som borde ta två meningar men är ändå otydlig. Totaler Krieg var så exakt procedurformulerad så det var aldrig begripligt i regelboken (för mig) vad som faktiskt skulle göras. Jag inser att det nog går att brotta ner regelboken, men är det värt det?

Jag kan lätt förstå din frustration.

Elias Nordling

Det är också ordmassor men där ett ord mitt i är avgörande för betydelsen så jag måste läsa meninge gång på gång fr att hitta det centrala ordet och förstå vad som sägs. Ett annat exempel är flanking attack där man på ett ganska omständligt vis förklarar att en enhet måste vara omringad fast samtidigt ha en vänlig enhet bredvid sig, och jag läser och läser för att försöka förstå vad jag missar, ger upp och läser vidare, och då kommer enveloping attack, som är samma sak fast bättre och utan vänlig enhet bredvid och det blir plötsligt begripligtm, men väldigt irriterande och jag kan inte föreställa mig att drt blir enklare att slå upp heller om man inte redan vet hur det funkar.

Fredrik H

Just den regeln var obegriplig innan man läst nästa, håller helt med. Inte GCACW-flankering konstig (vi får se om Jonas hoppar in nu), men ändå.  :)

Elias Nordling

Sluggar vidare med regelboken, fortfarande mer än 30 sidor kvar. Jag har kommit på vad det är för fel på reglerna: De är skrivna som om exakt varje ord är lika viktigt. Därför drunknar de centrala koncepten i ordmassor av undantag och irrelevanta detaljer. Jag klarar inte av att läsa dessa regler när jag är trött, så det går väldigt långsamt framåt och jag hinner glömma hur regelboken började innan jag gått i mål. Har just passerat en paragraf lång nog att förklara ett stridssystem på som handlar om vad som händer när ett bombplan bombar en stack med olika modifierare, något som man påpekar bara kan inträffa när en ensteps-enhet som är upplastad på tåg är stackad med en enstepsenhet som inte är det...

Elias Nordling

Har lyckats ta mig till att slå mina första tärningar. Baltap-scenariot. Warsawapakten sätter iland två amfibiebrigader, ett kårhögkvarter och en Desant-division i och runt Köpenhamn. Luftlandsättningen går bra, men två tredjedelar av amfibiefartygen sänks. Så kan det gå.Baltic 01.jpg

Elias Nordling

Nu när jag börjar spela upptäcker jag att reglerna inte är bra till att slå i heller. Index saknas och man kan vada genom ordmassor bara för att upptäcka att det man letar efter inte står där. I reglerna för Zoc underdel flrflyttning står inget om huruvida man kan gå från zoc till zoc, och jag kan inte hitta någon samlad regel för hur strategiska boxen funkar, och soecifikt vilka alternativ man har för att koma ut ur den.

jerry

skumt med dessa signature edition spelen, man kan ju tycka att efter så många timmars spelande under ca 30 år att det borde vara undanröjt med regelmissar o otydligheter.

Kämpar med 3 days of gettysburg, dom reglerna har sannerligen ingen munter uppläggning heller
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition

Fredrik H

Skam den som ger sig!

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 oktober 2024 kl. 18:31:39Nu när jag börjar spela upptäcker jag att reglerna inte är bra till att slå i heller. Index saknas och man kan vada genom ordmassor bara för att upptäcka att det man letar efter inte står där. I reglerna för Zoc underdel flrflyttning står inget om huruvida man kan gå från zoc till zoc, och jag kan inte hitta någon samlad regel för hur strategiska boxen funkar, och soecifikt vilka alternativ man har för att koma ut ur den.

Men annars är du nöjd med regelboken?  :D

Elias Nordling

Eftersom jag bara kommenterar reglerna när jag blir tokig på dem förstår jag att jag framstår som Chief Complainer of Rules, jag får komma ihåg att nämna regelböcker jag inte blir tokig på. sett till vad jag spelat den senaste tiden så har Wing Leader en regelbok som inte är fantastisk men definitivt inte dålig, och som dessutom per definition besvarar samtliga frågor jag kommit på att ställa eftersom jag var speltestare. Die Festung Hamburg-reglerna har hög densitet, men allt finns där och man behöver inte bläddra runt särskilt mycket för att hitta det. Nu har jag ju kört systemet oerhört mycket, men med undantag för vissa paragrafer kan jag inte påminna mig att jag nånsin tyckt den regelboken varit jobbig. Slutligen har vi When Eagles Fight, den regelboken är som att äta en kexchoklad. Du sätter i dig den och innan du vet ordet av är den slut och din kropp har tillgodogjort sig allt den behöver från den.

Elias Nordling

Fredrik, man kan inte använda någon form av markförflyttning för att komma ut ur strategiska boxen annat än järnvägsförflyttning va?

Fredrik H

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 oktober 2024 kl. 20:01:06Fredrik, man kan inte använda någon form av markförflyttning för att komma ut ur strategiska boxen annat än järnvägsförflyttning va?

13.7.1 verkar säga att du kan hoppa av tåget och promenera in på kartan. Jag tror inte jag använde det.

Elias Nordling

Jaha, den blev ja ju inte klokare av. Jag har luftburna enheter i boxen jag skulke vilja promenera ut så jag kan fyga helikopter med dem.

Fredrik H

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 oktober 2024 kl. 21:02:44Jaha, den blev ja ju inte klokare av. Jag har luftburna enheter i boxen jag skulke vilja promenera ut så jag kan fyga helikopter med dem.

Men är det inte lättare att flyga dem till en airbase i friendly airspace? Men du kan kan åka tåg från SRB till en reinforcement box (13.7.1) och sedan enligt 18.1.8 flyga in från den boxen till kartan på en helikopter.

Elias Nordling

Det är Landjut-scenariot, så jag har redan använt upp flygkapaciteten till en luftlandsättning. Jag kan luftlandsätta den andra divisionen omgång 2, det jag undrar är om jag kan få nytta av någon av enheterna och helikoptertransporten omgång 1.

Jag kan för övrigt inte hitta något i reglerna som hindrar att en enhet använder flygtransport, markförflytning och helikopterförflyttning samma omgång.