Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XVI • 19/2 - 23/2 2025 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 7 oktober 2024 kl. 21:06:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

chumchu

Jag satsar hellre på att få till ett Here I Stand på lördag. Tror att vi är fyra st. nu.

Scipio

"Randomization is too important to be left to chance"

Polkss

Citat från: David Sunnergren skrivet 19 februari 2025 kl. 23:56:51
Citat från: Polkss skrivet 19 februari 2025 kl. 23:13:23
Citat från: Linus Widborg skrivet 19 februari 2025 kl. 21:34:46
Citat från: Johan G skrivet 15 februari 2025 kl. 19:50:04Jag kan vara på ett parti Gandhi. Tänkte köpa det m leverans på FF - så blir vi några så kanske vi kör det?
Jag bangar inte ett COIN :) Gandhi funkar för mig. Sedan vet jag att min gode vän Polki kommer ta med sig en del andra COIN. Så vi borde ju lyckas få ihop ett lir kan jag tycka.

Efter lite övervägande och en strävan att inte kånka på för många spel lutar jag åt att skippa att ta med mig nåt COIN denna gång. Mer sugen på Angola, faktiskt (assymetriskt men inte COIN-liknande för fem öre). Skulle det kunna vara ett alternativ även för chumchu och/eller David Sunnergren, tro? (Sett att ni suktar efter nåt multiplayer under lördagen.)

Unikt och skoj spelsystem som kräver fyra spelare för att det ska vara genomförbart (2v2).
Reglerna är lättgreppade och jag kan lära ut dem på typ 20-30min.
https://boardgamegeek.com/boardgame/4688/angola

Från lördagsmorgonen?

Absolut, det skulle vara kul.

chumchu passar på detta, så vi behöver en fjärde spelare för att kunna köra. Vem är sugen?
Lördag morgon?

jerry

Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Scipio

Scipio

Slaget vid Helsingborg, strider pågår över hela linjen.

20250221_184443.jpg

20250221_184317.jpg 

Delirium

Tack alla som deltog för ett mycket bra Friendly Fire! Roligt att se nya ansikten (och gamla) och tiden går som vanligt alldeles för fort.

/Björn (E)
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Scipio

Ja tack allihopa för en fantantiskt trevlig spelträff!
Väldigt roligt att se så många nya ansikten också och särskilt M som reste ända från Espoo i Finland för att närvara.   :up:

Och ett särskilt tack för avatar_Rydfalk för ett gedigt jobb för ett mycket lyckat arrangemang!

Midisfi

Citat från: Scipio skrivet 24 februari 2025 kl. 13:26:54Ja tack allihopa för en fantantiskt trevlig spelträff!
Väldigt roligt att se så många nya ansikten också och särskilt M som reste ända från Espoo i Finland för att närvara.  :up:

Och ett särskilt tack för avatar_Rydfalk för ett gedigt jobb för ett mycket lyckat arrangemang!
Thank you, tack so mycket, kiitos! It was an exceptional long weekend, many new and a few old friends, awesome games and protos, wonderful location and food! And I did not notice the dreary weather outside!

Mikko

Engelsmannen

Fredrik H

Jag vill i vanlig ordning tacka alla och envar för helgen som gick, det var precis så trevligt som det märkligt nog alltid lyckas vara. En del veteraner saknades, nytt blod var på plats och tärningarna låg bakom alla de segrar och förluster vår hobby  erbjuder.

Emedan vår sammankomst på Rimforsa inte tycks locka till sig de allra största dagstidningarna känner jag mig nödgad att föreviga tilldragelsen, mest för att de som inte var på plats ska inse vad de missade.
Jag glömmer att fota allt, framför allt missade jag en bild på WiF-gubbarna en trappa upp. Jag kan avslöja att det var en hoper karlar av varierande ålder som - håll i hatten nu - inte hann klart! Jag har heller ingen bild på Roger och Rensarns projekt, men det finns i tråden.

Ett gäng tog den politiska utvecklingen i världen på allvar och började att mentalt förbereda sig på det tredje världskriget. Man invaderade Sverige i DNL (sovjeten tog Mjölby, hur nu det gick till) och slogs med östtyskar mot västtyskar i Air & Armor. Vår hobby måste vara helt bisarr i andras ögon, jo, jag läste den här 100 sidor långa regelboken för att låtsas att något ofattbart obehagligt som inte hände trots allt hände. Det är jättekul.

Ett nytt ansikte var Mikko, influgen från vår östra rikshalva. Han presenterade ett oerhört ambitiöst projekt om ett slag från den amerikanska delen av sjuårskriget. Spelet innehåller både kanoner och kanoter (kan det vara namnet på en spelserie?) och jag hoppas att han trivdes.

På bilden ser vi fenomenet relativa ungdomar, här i form av stiliga karlar som har 40+ år kvar i arbetslivet. Det gläder mig att det finns människor som inte har en personligt minne av Brezjnev som ändå kan välja att avnjuta en helg krigandes i Nordafrika med brickor och pincett. Jag förstod inte riktigt om någon vann, men är Italien med i spelet så är ju dom på något sätt moraliska segrare ändå.

Om någon utomstående vill förstå vår hobby så kan med fördel den här bilden förklara det mesta. Men vad gör ni? Jo, det är ett par medelålders män som bläddrar i regelböcker för att förstå hur man ska göra. På bara en dags spelande i Gallipoli så lyckades jag, Jonas och Ulf komma ungefär en dag i spelet. Det var riktigt intressant, vi menar också att vi kan stoltsera med FF:s LVP (least valuable player), nämligen Kemal Ataturks eget 57:e regemente. Först ville dom inte börja gå på 5-6 timmar (kamelkebab och kisspaus gissade vi aussies), sedan påbörjades ett anfall som gick helt åt skogen. Några av oss tyckte det var roligt, andra drack mer vin.

Bild nummer två på vad hobbyn ofta innehåller. Är det dramatiskt berättande med nerv? Nja. Jag skrattade åt partiet på bild (Troja om jag minns rätt), ni börjar så långt ifrån varandra, ni kommer lägga ner innan ni får kontakt... Morgonen efter fick jag bekräftat att det blivit precis så. Ni kan kalla mig Saida om ni vill.

Efter den alltför fredliga avslutningen på Troja ser vi här att man lurat in ytterligare folk för att få bedriva lite krig och inbördeskrig med hopp om folkmord i Angola. Jag har ingen aning om vem som vann, men jag inser att det i inbördeskrig inte riktigt finns några förlorare. Spelet såg rätt kul ut, men när jag tycker det så brukar det inte längre finnas i tryck.

En trappa ner satt det ett stycke svensk entreprenörsanda - 3 Crowns Games hedrade tillställningen med ett besök. Dom speltestade nästa spel i serien och sålde på mig spel. Det var kul att se dem på plats, de har ju sponsrat FF med ett antal spel genom åren. Jag fick prata med dem om den verklighet som finns bakom spelutgivning. Det är tydligen mer jobb än att ha lite anteckningar på en A4, vilket alla mina projekt haft som slutpunkt.

För många är FF en möjlighet att få till de multispelarspel man annars inte har kompisar till. Här ser vi folk hitta sin inre turk, bränna lite biblar och bannlysa kättare i Here I Stand. Spelet verkar genuint omtyckt, det har funnits länge men kommer väldigt ofta fram. Spanien verkar ge råd till turken (!) samtidigt som Luther rättmätigt vänder sig bort i vämjelse. Jag hoppas påven ser över sina kort för att kunna exkommunicera den spanske kungen om min analys stämmer.

När krig vunnits och förlorats och mörkret lägger sig samtidigt som folk tenderar att tappa kognitiva skärpa så åker de lättsamma spelen fram. Här ser vi kämparna från Helsingborg 1710 åka ut i rymden tillsammans med Wif:are och HiS:are. Med detta förbrödrande spektakel så avslutar jag rapporten från årets första FF. Alla som spelar krigsspel borde unna sig att försöka vara med i alla fall en gång, även om min känsla av att komma hem på FF ökar eftersom jag nu är bekant med så många. Att forumet och FF skulle vara en så positiv del av mitt liv skulle jag aldrig ha gissat när jag jag registrerade ett konto 2008. Vi ses i höst om inte innan!     

Delirium

Fredrik har ett sätt att krönikera som ingen annan. Tack för bra läsning!
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Vad gäller HIS-partiet kan man konstatera att jag är bättre på att hjälpa motståndare med regler än mig själv och schabblade mycket riktigt bort mitt Habsburg. Även i WiF kunde jag konstatera att det borde stå "Jag har hellre rätt än vinner" på min gravsten.  :P
Imperial Elegy
Space Empires

Midisfi

Jag skrev om min FF-upplevelse på vår blogg. Text översatt till svenska av Google, samt på engelska och finska original.

Mikko