Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Värdering/försäkring av spelsamling

Startat av Scipio, 8 oktober 2024 kl. 12:49:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Efter samtal på FF i helgen så kom jag på att det här är nog kan vara intressant information för flera på forumet.

Våra spelsamlingar tenderar till att bli större med åren och ibland värda inte så lite pengar.
Hemförsäkringen täcker i princip inte mycket av samlingen då värde avskrivs på varje spel för varje år som går, den tar inte heller hänsyn till att ett spel som du kanske köpte för 300kr för 20 år sedan idag är värt 5000kr.

Det krigsspelare behöver är det som brukar kallas samlar-försäkring, dvs. att man får en ersättning för det som förlorats som ligger i linje med vad det skulle kosta att återinskaffa det.
För att kunna få en sådan försäkring så måste spelsamlingen värderas.
Det kan vara mycket jobb och kosta mycket tid att göra en värdering på flera hundra spel vilket gör det hela rätt svårt.

Lösningen som jag hittade och som försäkringsbolaget accepterade var att jag använde mig av en web-applikation som är kopplad till Boardgamegeek.com.
Eftersom jag ändå har registrerat på BGG alla spel som jag äger så kan jag enkelt peta in mitt användarnamn i appen och sedan så får jag ut en per-spel och en total värdering på min samling.
Denna värdering baseras på de senaste försäljningarna av spelen i fråga på BGGs marknadsplats och man kan göra en hel del styrning för att få det så rättvisande som möjligt.
Den går sedan lätt att spara till excel och det enda som försäkringsbolaget krävde var att jag bifogade fotografier på spelen (bild på sidan av boxarna räcker) som styrker ägandeskap.

Appen hittar ni här: http://bgg.jsmackin.co.uk/
"Randomization is too important to be left to chance"

David Sunnergren

Tackar, jag har funderat en hel del på hur man ska göra med värderingen av vissa saker i försäkringen.

Nu är inte min spelsamling särskilt stor och saknar rariteter, men några tiotusenlappar skulle det antagligen kosta att ersätta.

tobias

Mycket bra tips! Jag har gjort liknande med min skivsamling och har tänkt att jag borde nog iaf ta reda på vad brädspelen är värda någon gång.

Får man fråga vilket försäkringsbolag du har? Jag hade tidigare Trygg-Hansa, men bytte då de inte ville täcka min samling, eller erbjöd någon samlarförsäkring. Nu har jag Folksam som är ok med samlingen inom hemförsäkringen, så länge den täcker tillräckligt med lösöre så att samlingen är inkluderad, och att jag har dokumentation av den. Men jag har funderat på att ändå ta någon samlar-försäkring för att det ska vara lite tydligare...
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Scipio

Citat från: tobias skrivet  8 oktober 2024 kl. 16:01:50Får man fråga vilket försäkringsbolag du har?
Länsförsäkringar kan ordna det.

EvilSpook

Det är ju visserligen vackert om man kan få ut det spelen anses värda.

Men hur bygger man sedan upp sin samling igen? Misstänker att försäkringsbolaget inte är beredda att stå för merkostnader för extra försiktig frakt från andra världsdelar, överbud för att kunna få ihop samlingen igen inom rimlig tid, eller att de kan trolla fram alla rariteterna som sällan dyker upp på auktioner?

För min del är det inte pengarna som är grejen, jag vill ju få tillbaks själva spelen.

//EvilSpook

Scipio

Citat från: EvilSpook skrivet  9 oktober 2024 kl. 00:18:14Men hur bygger man sedan upp sin samling igen? Misstänker att försäkringsbolaget inte är beredda att stå för merkostnader för extra försiktig frakt från andra världsdelar, överbud för att kunna få ihop samlingen igen inom rimlig tid, eller att de kan trolla fram alla rariteterna som sällan dyker upp på auktioner?
Jag har aldrig sett ett försäkringsbolag erbjuda det du pratar om där, men om du hittar ett så berätta gärna det här!

För min egen del så handlar det inte om att det viktigaste är att få tillbaka allt jag hade innan det brann upp i det skicket som det var då, det handlar om att det skulle känns bättre att få en klump med pengar att påbörja uppbyggandet av en ny samling än att stå där utan någonting alls...

Elias Nordling

CiteraFör min del är det inte pengarna som är grejen, jag vill ju få tillbaks själva spelen.

Lite samma som för mig, fast tvärtom. Det är inte pengarna som är grejen, jag vill bara bli av med spelen.  :mrgreen:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: Elias Nordling skrivet  9 oktober 2024 kl. 09:19:39
CiteraFör min del är det inte pengarna som är grejen, jag vill ju få tillbaks själva spelen.
Lite samma som för mig, fast tvärtom. Det är inte pengarna som är grejen, jag vill bara bli av med spelen.  :mrgreen:

Right, du kommer att få en ask med tändstickor av mig i julklapp  ;)

EvilSpook

Citat från: Scipio skrivet  9 oktober 2024 kl. 07:20:59För min egen del så handlar det inte om att det viktigaste är att få tillbaka allt jag hade innan det brann upp i det skicket som det var då, det handlar om att det skulle känns bättre att få en klump med pengar att påbörja uppbyggandet av en ny samling än att stå där utan någonting alls...
Jag skulle jag nog inte orka starta om. Det skulle nog alltid kännas som att en ny samling aldrig kunde leva upp till det som försvunnit. Visst skulle jag köpa några spel för att spela, men att helt börja om från hex 01 med samlandet känns inte alls lockande.

Men visst, fick man några ytterligare tusenlappar att köpa Whisky för, för att hantera förlusten av 35-års ganska selektivt letande, så är väl inte det fel heller.  :(

//EvilSpook