Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The other side of the hill (NAC)

Startat av Fredrik H, 24 november 2024 kl. 00:22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag tenderar att bränna pengar på diverse olika konstellationer av kartong och papper. För något år sedan hoppade jag på en Kickstarter som handlade om ett så udda projekt så det var värt en investering.
Nu i veckan kom spelet och, det märkligaste av allt, idag spelade vi spelet på 4 spelare.

Spelet heter The other side of the hill och är ett spel där man spelar olika fraktioner av den tyska generalstaben under andra världskriget. Det visade sig att spelet var så väldigt välgjort och roligt så jag tänkte presentera det för den breda (?) allmänheten.

Spelet har fyra turns per år och varje turn har en administrativ fas och en operationsfas (sommaren har två operationsfaser). Var och en av de fyra spelarna har en roll i staben, chef för OKW, produktionschef, personalchef och chef för militära operationer. Varje funktion har olika beslut att fatta och de olika funktionerna vill inte alltid samma sak. Rollerna växlar mellan varje år, så man får testa olika saker.

Varje spelare måste dels sköta kriget så bra som möjligt (man kan inte vinna kriget, designern menar att ett krig mot både USA och Sovjet är kört på sikt) och dels samla så mycket prestige till sin fraktion som möjligt.

Det går inte riktigt att berätta om spelet på ett bra sätt, det behöver upplevas. Men det blir ett väldigt roligt berättande, det finns massor med events, Hitler sparkar folk till höger och vänster, några blir dissidenter och massor med annat. Spelet har en solitärvariant, en samarbetsvariant och en mer tävlingsinriktad variant (där man gärna suboptimerar beslut för att vinna prestige etc).

Vi hade väldigt trevligt med spelet, det var första gången vi spelade och vi hann med 1939-42 på en kväll. Hyfsat snabbspelat ändå.

Kartan innehåller väldigt mycket information. Det är olika typer av terräng, det finns mycket politik att ta hänsyn till, generalerna man bestämmer över är olika bra i olika situationer och man skiljer på operationell och strategisk krigföring. Kuberna är arméer, (pansar, reguljära, halva och allierade) fiendens stridsvärde drar man kort för och vi märkte att motståndet blev allt svårare för varje år.

Varje spelare har sin grupp generaler (som var och en tillhör olika grupper; nazister, dissidenter, traditionalister eller professionella). Man har också årets roll och i den rollen utfärdar man olika direktiv. Man får prestige för generaler som lyckas och minus om dom misslyckas. Varje general har ett kort som anger alla specialförmågor och en bricka som visar hur hög rank han har och hur lätt Adolf har för att sparka honom när det går dåligt. Det blev lite jobbigt att han sparkade alla armégruppschefer vintern 41 för Moskva inte var erövrat. Ersättarna var sämre kan man säga.

Här är exempel på olika typer av direktiv för olika roller. Spelet har hundratals kort av olika typer. Man är inte bunden till det historiska, man kan satsa på Sjölejon eller Gibraltar, man kan också försöka utveckla strategiska bombplan eller kanske kärnvapen! Varje beslut är viktigt och kräver en prioritering av spelaren.

Gillar man den här typen av spel så är det alla tummar upp från mig. Jag kan inte säga saker om spelets balans eller liknande, men vårt parti gick enligt en historiskt rimlig linje och vi tyckte alla fyra att det var ett utmärkt spel. Hade det varit FF snart hade jag lätt försökt lura in ett antal kandidater på ett parti. Tämligen omgående skulle det bli diskussioner om vilken general som skulle leda den ena eller andra armégruppen och om flygplan eller ubåtar ska prioriteras i produktionen. 

Strv102r

Det där verkar ju vara nåt asså...  :)
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Wes

Jag har faktiskt tittat på det tidigare men avstod då jag tyckte det såg för Euroaktigt ut. Antar att det är svårt att få tag på nu.

Fredrik H

CiteraJag har faktiskt tittat på det tidigare men avstod då jag tyckte det såg för Euroaktigt ut. Antar att det är svårt att få tag på nu.

Det tror jag inte, men vi kan ju testa det någon gång så får du se om det är något för dig. Dom har precis skickat ut spel till KS-backers, det hamnar nog på deras hemsida snart.

jerry

Kan inte annat, än älska gräddkannan, spelet ser för övrigt intressant ut.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Fredrik H

Citat från: jerry skrivet 25 november 2024 kl. 09:25:01Kan inte annat, än älska gräddkannan, spelet ser för övrigt intressant ut.

Jag vill ha mjölk i kaffet. De andra har mer hår på bröstet och dricker det svart. Alltså får jag bära med mig mjölk till bordet.

jerry

Citat från: Fredrik H skrivet 25 november 2024 kl. 19:52:53
Citat från: jerry skrivet 25 november 2024 kl. 09:25:01Kan inte annat, än älska gräddkannan, spelet ser för övrigt intressant ut.

Jag vill ha mjölk i kaffet. De andra har mer hår på bröstet och dricker det svart. Alltså får jag bära med mig mjölk till bordet.
kör också med mjölk/grädde i kaffet  :ultra:
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

theeverything

Det ser väldigt lovande ut det där. Så jag har faktiskt lovat att köpa ett av nytrycken, pledgat som man säger. Positivt att stödja europeiska speltillverkare också.