Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GNWB Nästa slag?

Startat av Scipio, 5 februari 2025 kl. 14:57:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vilket SNK-slag borde jag påbörja härnäst?

Holowczyn 1708
2 (18.2%)
Gadebusch 1712
2 (18.2%)
Lesnaja 1708
1 (9.1%)
Kliszow 1702
0 (0%)
Fraustadt 1706
4 (36.4%)
Düna 1701
1 (9.1%)
Gemauerthof 1705
1 (9.1%)
Hummelshof 1702
0 (0%)

Antal personer som röstat: 11

Scipio

Nu är det klart att klart att nästa slag i serien blir "Gemauerthof 1705", speltestande kommer strax att påbörjas.
Sedan så kommer även "Fraustadt 1706" inom kort och beräknas vara redo för att påbörja speltestande av det innan jul.

Det snurrar också rykten om att ytterligare finskt slag kan vara på gång i den serien med drabbningar.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Det har hänt lite sedan jag startade den här omröstningen, protyper är klara för dessa slag och speltestning pågår:
- Gemauerthof 1705
- Fraustadt 1706
- Poltava 1709
- Helsingborg 1710

Till det tillkommer att Mikko har designat en prototyp för slaget vid "Storkyrö 1714" också.

Men om du inte har röstat så gör gärna det för de övriga slagen på listan, suget finns att skapa fler av karoliner-slagen i GNWB-systemet.

Scipio

Nu har jag påbörjat arbetet på nästa del i serien, slaget blir ett som jag har skjutit på väldigt länge pga. komplexiteten i att lyckas simulera det som hände på ett rimligt sätt, men nu tycker jag att regelverket är moget för att ta det steget.
Nästa spel blir Slaget vid Holowczyn 1708

Karl XII med sina 12 000 man tycker här att det är helt rimligt att göra en flodövergång över floden Vabich och attackera 40 000 nedgrävda ryssar som försvarar på andra sidan. Detta resulterar naturligtvis i en spektakulär svensk seger.

Kalle är mest känd för segern i Narva men personligen finner jag den här mer imponerande och den var även Kalles egna favoritseger.
Den ryska armen är här inte främst streltser som den var i Narva, utan det är en arme som moderniserats i åtta år sedan dess och är i princip densamma som knappt ett år senare kommer att besegra svenskarna i Poltava där styrkeförhållandena är snarlika.
Utgången i det här slaget tycker jag kan användas som starka argument mot de många historikera som antyder att genomförandet av anfallet i Poltava var galet och dömt misslyckas på förhand. Det är argument som jag defintivt inte håller med om.

jerry

Peter Englund gjorde ett spel om holowczyn tidigt 80-tal minns inte namnet på spelföretaget
Men kompis har det i sina gömmor.

Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Strv102r

Citat från: jerry skrivet 17 januari 2026 kl. 13:37:26Peter Englund gjorde ett spel om holowczyn tidigt 80-tal minns inte namnet på spelföretaget

Yes indeed. :)

https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4558.msg65267.html#msg65267
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Citat från: Strv102r skrivet 18 januari 2026 kl. 12:21:53
Citat från: jerry skrivet 17 januari 2026 kl. 13:37:26Peter Englund gjorde ett spel om holowczyn tidigt 80-tal minns inte namnet på spelföretaget

Yes indeed. :)

https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4558.msg65267.html#msg65267
Ser fram emot jämförelsen av spelen senare!  :up: