Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XVII • 1/10 - 5/10 2025 • DISKUSSIONSSTRÅD

Startat av Rydfalk, 25 februari 2025 kl. 17:37:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Rydfalk

Save the date!
Friendly Fire de luxe
Våren 2026 v.8 20-22/2
Hösten 2026 v.39 23-27/9
"Hoppas det regnar i sommar!"

FRVO

Citat från: Rydfalk skrivet  4 oktober 2025 kl. 23:24:11Save the date!
Friendly Fire de luxe
Våren 2026 v.8 20-22/2
Hösten 2026 v.39 23-27/9

Skall det förstås som att vårens engagement är en tre-dagars skirmish?

rensarn

Hej allihopa!

Vill bara tacka för ett otroligt trevligt event och sällskap. Väl mött i februari.
Rensarn

Rydfalk

Citat från: FRVO skrivet  5 oktober 2025 kl. 22:18:57
Friendly Fire de luxe
Våren 2026 v.8 20-22/2
Hösten 2026 v.39 23-27/9

Hej och nej.

Oftast när jag anger datum är det det historiska scenariot jag anger. Här blandade jag visst.
Vid bägge datumen har jag 10 rum från onsdagen med viss möjlighet till ökning.

Återkommer när jag fått priset bekräftat.

FRVO

Citat från: Rydfalk skrivet  6 oktober 2025 kl. 08:02:22
Citat från: FRVO skrivet  5 oktober 2025 kl. 22:18:57
Friendly Fire de luxe
Våren 2026 v.8 20-22/2
Hösten 2026 v.39 23-27/9

Hej och nej.

Oftast när jag anger datum är det det historiska scenariot jag anger. Här blandade jag visst.
Vid bägge datumen har jag 10 rum från onsdagen med viss möjlighet till ökning.

Återkommer när jag fått priset bekräftat.

:up: Puh!

ErikLj

Friendly Fire de luxe
Våren 2026 v.8 20-22/2
Hösten 2026 v.39 23-27/9

Inbokat i kalendern.

/Erik

tinG

Tack för i år!

För mig och en handfull andra farbröder innebar höstens event ett samkväm i Chickamaguas skogar.

Jag fick nöjet att ikläda mig rollen som Braxton Bragg, alla krigspelares hemliga dröm, och leda Army of Tennessee. Min största bedrift under helgen blev nog att leda den hårdast fightande divisionen. Law's Division hade till slut 13 av 69 steps kvar på brädet!

:|

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Villpower

Jag ska göra ett försök att fylla ett par ganska stora stövlar och göra ett inlägg med lite bilder från evenemanget! Börjar med det traditionsenliga tacket till alla som var där!

Jag sprang runt ganska lite under lördagen på grund av Charles V ganska många åtaganden, mer om det längre ner. Finns förhoppningsvis fler som har bilder från just lördagen.

En konstant under hela konventet var såklart Rogers och Rensarns egna projekt, Times of Trouble!
Det var minst ett parti om dagen, och fler påbörjade än så. Några saker som verkar fungera precis som designat är att Tsaren lever alltid för länge och för kort samtidigt, Sverige tittar över axeln oroat mot Danmark hela tiden, och Polen svär sig rödare än sina brickor över Sejmen. Jag ser personligen fram emot att spela mer av det!
Times of Trouble tors.jpg
Boyaren ser både glad och inte glad ut. Dmitry gör ett drag under Rogers vakande ögon.
times of trouble fre.jpg
Vill minnas att i detta parti så antog Dmitry att han skulle dö och planerade för det. Sen misslyckades Boyaren att mörda honom, vilket skjälpte planerna och flera sparade kort blev obrukbara.
Times of Trouble lör.jpg

I samma rum som Times of Trouble satt två veteraner och spelade ett litet scenario i ASL. Någonting om en stockbro på Guadalcanal. ASL har jag inte spelat själv än, men nu vet jag vilket ljud som följer när en mortar rullar dubbelettor! Gnyyyyyy!
ASL.jpg

Nere på undervåningen sattes det upp en rejäl karta över Chickamaguas skogar i
This Terrible Sound
. På bild ser vi både kartan och hur stor den kartan är i relation till omgivningen. Ordergivningen lät som en mycket rofylld och enkel del av spelet. Ett fantastiskt myller av små blippar bland skog och bäck.
chickamagua.jpg

Vi hade återigen besök av våra quizsponsorer 3 Crowns Games som verkade testa och läsa på om lite nytt stridande i Finland. Värt att hålla utkik efter i framtiden!
quizzspons.jpg

I ett av rummen bredvid var det Brotherhood & Unity. Ett av få riktigt moderna krig under konventet. Balkankrigen är det många deltagare som kan minnas, andra var inte ens födda. Ber om ursäkt om jag precis gjorde någon illa i knäna eller ländryggen.
brotherhood and unity.jpg

På fredagen spelade jag själv John Company, men glömde ta en bild. Skandal! Passande nog var det en stor skandal som avslutade spelet och krönade dess vinnare. Passande på flera sätt...

Men senare på fredagen fick jag själv förstärkning av min far och en kollega, så vi satte upp SCS
North Africa: Afrika Korps vs Desert Rats, 1940-42
. Ett litet Gazala-scenario! Italienska trupper intog Tobruk och säkrade Axelmaktens seger. Lite pinsamt för egen del, men jag spelade för att vinna och då ingår en viss risk att förlora.
north africa.jpg

I samma rum spelades Hearts and Minds: Vietnam 1965-1975. Det pratades om hökar och duvor, men jag förstod att det inte handlade om fågelskådning utan snarare om napalm och protester. Typ.
hearts and minds.jpg

På lördagen blev det Here I Stand hela dagen för min del! Lite sämre på att gå runt och ta bilder på grund av Charles V ganska många åtaganden. Höjdpunkter var Andrea Dorias kappvändande, en smygattack mot Wien med Charles V flykt till Prag som följd med Suleiman själv i hälarna, samt ett väldigt historiskt oproduktivt arvingesäkrande i London. Med två veteraner och fyra nybörjare blev det ett riktigt roligt spel!
here I stand.jpg

Rogers andra projekt var också med och på bordet! Slaget vid Helsingborg ses på bild. Medan jag inte såg Poltava framme så skrattades det rått åt att när det blir publicerat så kommer Roger personligen bli opopulär i Ryssland. Ett bra betyg!
slaget vid helsingborg.jpg

Till sist avslutade vi helgen med ett parti Fire in the Lake. Som alla andra gånger vi spelat det så har det lämnat mersmak för vi inser lagom till att vi ska bryta hur man ska göra.
fire in the lake.jpg

Listan på spelade spel blev väldigt lång i slutändan, hoppas någon lägger upp en bild på den senare. Jag stannade aldrig så länge vid vardera bord eftersom jag konstant var delaktig i spel. Jag kan bara hoppas att Fredrik H kommer tillbaka till oss och håller bättre koll än mig.

På det hela taget var det ännu ett fantastiskt Friendly Fire! Jag ser fram emot vecka 8 och få träffa så många som möjligt av er igen.

Vi ses!
Delad ångest är dubbel glädje!

Fredrik H

Stort tack för rapporten! Jag ser huvudsakligen bekanta gubbstruttar och en och annan nykomling, men det verkar onekligen som att alla trivdes. Nästa FF räknar jag med att vara på plats, själen behöver påfyllning åtminstone en gång per termin.

Scipio

Tack alla för återigen ett fantaskiskt trevligt Friendly Fire!

Och tack för den fina rapporten Villiam, du fyllde fint ut skorna tycker jag!
Och ett extra jätte-tack till alla som kom och ville spela mina och avatar_rensarn spel, det gladde mig mycket att så många var intresserade och ville hjälpa till med speltestande av alla galna projekt! :up:

Jag mäktar inte med att skriva en lika fin rapport som Villiam men slänger ivf. upp de bilder jag tog under helgen.
Jag var dock så upptagen med att spelleda under helgen så mängden foton är tyvärr bristfällig.

De första besökarna på onsdagen spelade "The Other Side of the Hill" och ASL.
"The Other Side of the Hill" var annorlunda och uppskattades mycket av deltagarna, det gav defintivt mersmak.

2025-10-01 18.07.43 (Stor).jpg

Grognards som satsat på "The Grand Campaign-upplevelsen av Friendly Fire"
2025-10-01 19.29.59 (Stor).jpg

Det första av fyra partier "Time of Troubles"
2025-10-02 12.03.32 (Stor).jpg

I källarn så spelade ett gäng glada grabbar This Terrible Sound. Mer inbördeskrig till folket.
2025-10-02 21.10.56 (Stor).jpg

2025-10-04 16.40.12 (Stor).jpg

Brotherhood and Unity, ett av få riktigt bra CDGer på tre spelare
2025-10-02 21.14.33 (Stor).jpg

Downfall
2025-10-02 21.17.05 (Stor).jpg

Hearts & Minds
2025-10-03 13.39.28 (Stor).jpg

John Company
2025-10-03 13.39.37 (Stor).jpg

Stefan och Jan från 3 Crown Games gladde alla med sitt deltagande och speltestade på plats och sponsrade första priset för FF-quizzen.
2025-10-03 13.39.48-1 (Stor).jpg

Blue Water Navy, jag har hört mycket gott om det här spelet som ligger på måste-prova-listan sedan länge.
2025-10-03 13.39.56 (Stor).jpg

Mera Inbördeskrig i USA
2025-10-03 13.42.50 (Stor).jpg

Mikko designade ett nytt slag (GNWB: Napue 1714) för mitt spelsystem för Stora Nordiska Kriget.
Jag var väldigt nyfiken på att få testköra det och se hur det skulle fungera.
Vi tittade över situationen och de enda som vi behövde göra i system-reglerna var att lägga till en specialregel för kossack-förband på två meningar då det här spelet är det första där kossacker är representerade.
I övrigt så skrev vi in de historiska orderserna i order-loggarna och spelade efter dem.

2025-10-03 16.16.37 (Stor).jpg

Glädjande nog så slutade slaget med Finsk/Svensk förlust på ett sätt som liknade det historiska förloppet.
Jag tror Mikko ligger nära "spot on" i sina bedömningar av utrustning och kvalitet på de involverade förbanden.

2025-10-03 20.53.03 (Stor).jpg

2025-10-04 00.51.28 (Stor).jpg

En välförtjänt belåten speldesigner
2025-10-04 09.35.32 (Stor).jpg

Mikko tog med sig Gin tillverkad i Napue. Tyvärr så var den inte tillverkad från tiden vid slaget men ändå väldigt god.
2025-10-03 21.34.50 (Stor).jpg

Krig så in i norden i norden. Christian IV siktar in sig på att erövra Elfsborg, bränna Göteborg och påtvinga svensken ett mycket stort lösen för att få tillbaka det.
2025-10-03 21.01.09 (Stor).jpg

Dessa två muntra herrar till vänster i bild är ryssar
2025-10-04 12.19.57 (Stor).jpg

Treaty of Viborg, svensken skickar legoknektar och Jacob De La Gardie till Tsaren och Sverige får Kexholms i utbyte.
2025-10-04 23.41.19 (Stor).jpg

Mats introducerade Andreas till GNWB: Helsingborg 1714. Andreas fick lära sig att svenskarnas akilleshäl är om fienden bara slår 11or och 12or på tärningarna.
2025-10-04 12.05.06-1 (Stor).jpg

2025-10-04 14.11.16 (Stor).jpg

2025-10-04 16.06.21 (Stor).jpg

2025-10-04 17.26.52 (Stor).jpg

Far och son planerar i Here I Stand
2025-10-04 15.20.39 (Stor).jpg

Frosthaven
2025-10-04 16.38.11 (Stor).jpg

Air & Armour
2025-10-04 16.42.45 (Stor).jpg

Helgens höjdpunkt, lördagens trerätters.
2025-10-04 18.43.38 (Stor).jpg

Om någon tog bilder från Quizzen så dela dom gärna!

ErikLj

Ännu ett FFdL över, mitt femte, tror jag.

Det var med viss bävan jag styrde kosan söderut mot Linköping och FFdL. Mitt senaste besök, två och ett halvt år sedan, blev lite av en flopp. Jag bokade in mycket tid på ett spel som verkade lovande och som sen inte alls var i min smak. Därefter tog mitt privatliv en ny vändning och det blev inte tid över för långa spelhelger. När det äntligen blev lite tid över så bokade jag snabbt in FFdL hösten 2025. Fyllde upp schemat med lite olika favoriter som jag ville spela ordentligt.

Efter onsdagskvällen i Linköping anlände jag torsdag till det vanliga stället med många av de vanliga trevliga spelarna och många nya trevliga. Först ut var Downfall, GMT. Andra världskrigets sista år i Europa. Vi spelade från sommaren 1944. Jag som ryss och västtysk. Lars som allierad och östtysk. Overlord fastnade på stranden, army group center inringades och ryssen var snabbt vid Warszawa. De allierade bröt i stället igenom i Italien, rykte fram till Alperna och sen genom södra Frankrike upp till Ruhr. Ryssen tog Berlin januari 1945 och det räckte för att vinna kriget i mars. Kul spel som jag gärna spelar igen. Hex and counter med chitpull och kort.

Fredag blev 40 år fram i tiden, 1983 och Atlanten, Blue Water Navy, tredje världskriget och flottor. Lite pilliga regler så vi valde tre små scenarion i stället för kampanjen. Ryska båtar sjönk snabbt, amerikanska hangarfartyg blev skadade, många tärningar rullades. Det tog lite tid men vi fick kolla på reglerna. Även här lockar kampanjen.

Sen 330 år bakåt i tiden. Rogers HiS inspirerade spel Time of Troubel om den stora oredan i Ryssland. Kanske var jag i dålig form eller så behövs det bättre kunskap om regler och vad som händer under åren, inte helt i min smak. Men alltid kul att lönnmörda och slå ner uppror. Beredd att göra ett nytt försök.
Söndagen avslutade vi med ett halvt parti Maria, österrikiska tronföljdskriget. Enkelt men med mycket finess och charm. En del annorlunda mekanismer men det funkar. Spelar gärna igen.

Utöver det var det massor med god mat, många kul diskussioner och rolig quiz. Precis som alltid på FFdL.

Stort tack till Rydfalk och Roger för arrangemanget och till alla för spelande och väldigt givande umgänge! Förhoppningsvis kan jag vara med i februari. Då skulle jag vilja ägna fler dagar åt någon lång kampanj, The Dark Valley, Blu Water Navy, RE-Austerlitz t ex.

ErikLj

Rydfalk

Jättekul med alla bilder och rapporter!

Det börjar redan nu att komma önskemål om bokningar etc. Jag hoppas att ni kan hålla på er liiiite till. Vill ha bekräftelse på priset inför våren innan jag öppnar portarna.

Jag lovar, ni blir de första som får veta när biljetterna släpps!  :up:

/Mikael

Johan G

Tack alla för en fin helg, med mycket roliga spelupplevelser som kommer att stanna länge hos mig, och precis lagom mycket mat för att hålla svälten borta.