Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tarifferna och GMT Games

Startat av Scipio, 18 april 2025 kl. 08:38:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Tarifferna har tråkigt nog slagit hårt mot GMT Games, Gene gör en öppet och hjärtlig uppdatering om läget för företaget:
https://mailchi.mp/2438d2843c59/april-17-update-from-gmt-tariffs-and-action-plan-new-p500s-updated-production-outlook-designer-updates-and-more
"Randomization is too important to be left to chance"

Ohman1

Jag har varit lite orolig för GMT och andra krigsspelsfirmor som säkerligen jobbar med rätt små marginaler. Lade in en stödbeställning och hoppas på det bästa.

Utan GMT och MMP så ser framtiden väldigt blek ut för en krigsspelare.  :(

jerry

så tragiskt.... så tragiskt :cry:
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

EvilSpook

Det är onekligen mörka tider vi lever i.
Det känns ändå som GMT har relativt bra förutsättningar jämfört med många konkurrenter. Det är kanske ett dråpslag mot hela brädspelssfären/hobbyn som vi ser.

//EvilSpook
Leg. Forumspessimist

Johan G

Hur mycket frakt ligger det på om man skulle beställa, hur många spel bör beställas för att få bästa affären? Nån som minns från rean eller andra beställningar nyligen?

Dollarn ligger väl under tio kronor igen nu.

Delirium

En faktor kan vara att vissa vill bojkotta allt från USA utan att vilja skilja på småföretag och oligarker.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

Citat från: Johan G skrivet 19 april 2025 kl. 08:27:45Hur mycket frakt ligger det på om man skulle beställa, hur många spel bör beställas för att få bästa affären? Nån som minns från rean eller andra beställningar nyligen?

Frakten blir hyfsad hög så med rabatten så bli det ingen vinst om man köper ett spel men ju fler som man köper desto billigare blir det.

Ohman1

Citat från: Johan G skrivet 19 april 2025 kl. 08:27:45Hur mycket frakt ligger det på om man skulle beställa, hur många spel bör beställas för att få bästa affären? Nån som minns från rean eller andra beställningar nyligen?

$53 - $65 för 1-2 spel så frakten är inte nådig. Lade ner spel för $400 i korgen och fick $100 rabatt med koden men frakt på $95.

Att handla direkt från GMT är nog i dagsläget mer av än stödhandling än ett ekonomiskt försvarbart val.

Nisse

I nästan alla fall är det bättre att handla i sin lokala spelbutik. Det gäller Kickstarter och allt annat.

Dessutom så kommer ju tullavgifter och moms på när man handlar utanför EU.

Våra egna "tariffer"😂😂

Johan G

Citat från: Nisse skrivet 19 april 2025 kl. 19:42:34I nästan alla fall är det bättre att handla i sin lokala spelbutik. Det gäller Kickstarter och allt annat.

Våra egna "tariffer"😂😂
Jo, samt att jag gillar de som driver vår lokala butik. Men jag tänkte att det kunde vara kul att GMT klarar sina pengaflödesproblem och kan fortsätta göra fina spel

Scipio

Podcasten "Five Games for Doomsday" har publicerat ett antal poddar de senaste dagarna med intervjuer av folk som jobbar i brädspels-industrin och den pågående utvecklingen och implikationerna av tarifferna.

Rekommenderar verkligen att lyssna på den om man är intresserad av ämnet.

Även GMT omnämns och situationen osm dom har hamnat i låter onekligen rätt oroande.

Johan G

Citat från: Scipio skrivet 20 april 2025 kl. 12:53:25Podcasten "5 games 4 Armageddon" har publicerat ett antal poddar de senaste dagarna med intervjuer av folk som jobbar i brädspels-industrin och den pågående utvecklingen och implikationerna av tarifferna.

Rekommenderar verkligen att lyssna på den om man är intresserad av ämnet.

Även GMT omnämns och situationen osm dom har hamnat i låter onekligen rätt oroande.
Jag jobbar mig igenom backloggen där, men får lyssna framåt redan nu, tror jag.

Ohman1

Citat från: Nisse skrivet 19 april 2025 kl. 19:42:34I nästan alla fall är det bättre att handla i sin lokala spelbutik. Det gäller Kickstarter och allt annat.

Våra egna "tariffer"😂😂

GMT har faktiskt ett "EU-vänligt" fraktalternativ där moms är förbetald och ingen tull tillkommer. Gissar att det finns ett lager i Europa som de kan skicka ifrån i dessa fall.

Scipio

När det gäller frakt-kostnaden som har varit rätt hög och är en av anledningarna till att jag inte P500ade längre utan började köpa det väsentligaste i butik i stället.

Nu står det dock i utskicket att GMT kommer att ha ett distrubitions-center i europa så fraktenkostnaden kommer att bli avsevärt mycket bättre framöver, så jag återupplivade just mitt gamla konto och klickade i alla spel som jag var sugen på igen.

Strv102r

Citat från: Scipio skrivet 22 april 2025 kl. 16:00:17När det gäller frakt-kostnaden som har varit rätt hög och är en av anledningarna till att jag inte P500ade längre utan började köpa det väsentligaste i butik i stället.

Nu står det dock i utskicket att GMT kommer att ha ett distrubitions-center i europa så fraktenkostnaden kommer att bli avsevärt mycket bättre framöver, så jag återupplivade just mitt gamla konto och klickade i alla spel som jag var sugen på igen.

Jag blev också lite wild and crazy på deras P500 lista...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.