Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation av "Time of Troubles & The Swedish Civil War"

Startat av Scipio, 19 maj 2025 kl. 14:15:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 19 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: Vidarrr skrivet 24 maj 2025 kl. 14:11:13Jag och Tage är gärna med och provar nån vända på LinCon. Finns ddt några regler man kan tjuvläsa lite i förväg?
:up:
Vi kommer att starta upp ett parti på torsdag förmiddag är det tänkt och sedan så kommer det att rulla konventet igenom är tanken.

Reglerna pillar jag på fortfarande men dom kommer att vara utskrivna och klara på torsdag, med lite tur så hoppas jag på att få till minst ett parti med HIS-veteraner utan mitt deltagande för att få till lite blint speltestande också.

Reglerna är 90% identiskt med HIS och VQ och om man skippar religions-delen i HIS-reglerna så är man redo att börja spela ToT efter en 2-minuters-orientering.
"Randomization is too important to be left to chance"

chumchu

Ser väldigt spännande ut. Testar gärna vid tillfälle.

Vidarrr

Snyggt - då kan man fräscha upp sin grundläggand armekunskap från HIS (har spelat ett par tre gånger så inte riktigt "veteran").

Scipio

Några höjdpunkter från förra veckans speltestande på LinCon

Kalmar kriget pågår och den Tuborg-stinkande dansken har just bränt Skara!
2025-05-31 19.11.37.jpg

Både Polen och Sverige står på tröskeln till Moskva
2025-05-31 18.57.41.jpg

Överskiktsbild
2025-05-31 14.43.49.jpg

Ytterligare ett Kalmar-krig, den här gången i Kalmar.
2025-05-31 12.42.03.jpg

Sigismund Vasa är hyggligt nöjd med fångarna som han lyckats samla ihop.
2025-05-29 16.28.21.jpg

Fredrik H

Otroligt imponerande, detta i anslutning till dina andra spel dessutom! Skulle jag någon gång behöva en blodtransfusion skulle jag vilja be om ditt och Olas blod 50/50. dessutom är jag extra förtjust i ditt analoga upplägg, inget Vassal-tjafs här inte! Klipp och klistra FTW.

Scipio

Citat från: Fredrik H skrivet  3 juni 2025 kl. 15:11:21dessutom är jag extra förtjust i ditt analoga upplägg, inget Vassal-tjafs här inte! Klipp och klistra FTW.
Tack för dom vänliga orden. Och ja analogt ska det vara för kan man inte kasta tärningar på varandra över bordet och se ansiktet på den man hånar för att dom slår dåligt på tärningen så förtar det mycket av upplevelsen tycker jag.  :D

Scipio

Jag har dock även påbörjat en Tabeltop Simulator-modul nu även om jag föredrar analogt spelande så med endast en prototyp tillgänglig så tillåter det många flera samtidigt pågående partier av testning av spelet och även möjlighet att testa utan att vara bunden till endast spelare i lokalområdet.

Jag är flytande i att konstruera VASSAL-moduler sedan Poltava och Helsingborg men jag håller på att sätta in mig i att konstruera Steam-moduler då jag tror att Tabletop Simulator är mer lämpat för CDGer.

aegneus

Jag och Delirium m.fl. hade bra erfarenhet av att använda Tabletop när vi körde EU:PoP pre-release, och det har ju likheter i spelkomponenter. Jag tror det är ett bra val.

Johan G

Riktigt intressant projekt! Jag blir sugen att testa!

Scipio

Nästa publika speltest planeras till Friendly Fire i höst, så skynda anmäla er dit!   :up:

Information om Friendly Fire: https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5340.0.html

Scipio

Tabletopsimulator-modulen börjar närmar sig färdig.
Det var verkligen mycket lättare att sätta sig in i TTS än VASSAL.

Screenshot1.JPG

chumchu

Bra att veta. Jag har suttit och kikat på båda de alternativen plus boardgame.io i sommar för mina egna spel. TTS känns som vägen fram om man snabbt vill göra det tillgängligt. Hur mycket tid har du lagt på det än så länge?

Scipio

Citat från: chumchu skrivet  9 juli 2025 kl. 00:19:10Bra att veta. Jag har suttit och kikat på båda de alternativen plus boardgame.io i sommar för mina egna spel. TTS känns som vägen fram om man snabbt vill göra det tillgängligt. Hur mycket tid har du lagt på det än så länge?
Uppskattningsvis så har jag nog lagt ner 10-12 timmar hittils och gissningsvis så behöver jag nog 4 timmar till innan jag är klar.

Att sätta in sig i VASSAL och bygga den första modulen där tog nog uppskattningsvis det dubbla.

Min tidiga uppfattning just nu är att endast hex-baserade spel vinner tillräckligt mycket på att byggas i VASSAL för att vara värt det. Point-2-Point och Area-spel skulle jag bygga i TTS efter vad jag har lärt mig nu.

boardgame.io har jag ingen erfarenhet av så där har jag ingen aning tyvärr.

chumchu

Jag fick samma bild av vassal när jag läste om hur kartan byggdes.

Jag kan återkoppla mer om Boardgame.io om jag sätter i mig mer i det. Kortfattat så kräver det att du installerar java med specifika bibliotek och hjälprogram och att du kan koda i java. Sen ska det "enkelt" låta dig sätta upp en klient där du kan implementera regler och spela multiplayer genom webbläsaren.

Det låter som en beskedlig mängd tid. Jag tror att TTS är bäst om du enkelt vill speltesta något där slutprodukten är ett fysiskt spel.

Scipio

Ok ja då låter verkligen boardgame.io olämpligt att prototypa med.
TTS är helt klart rättval där.