Presentation av "Time of Troubles & The Swedish Civil War"

Startat av Scipio, 19 maj 2025 kl. 14:15:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 29 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 27 januari 2026 kl. 09:15:51
Citat från: Scipio skrivet 19 maj 2025 kl. 14:15:17varje gång någon säger ordet "Fänika, då är "Time of Troubles - Russias first civil war" spelet för dig.

Aha, det låter som att du får välja lite bland titlarna. ;)
Ja den titieln är en gammal ide som inte är aktuell längre.
Även en boktitel på en mycket bra bok på ämnet, men ska den vara teknisk korrekt å borde det stå "Civil war(s)".  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Kan också bli så att kortare är bättre, då jag funderar på att ta bort sista halvan av nuvarande arbetsnamnet så det kort och gott får bli "Time of Troubles" i stället.
Men Sverige i titeln är alltid trevligt också så vi får se.

David Sunnergren

Endast Times of Troubles är en mycket bättre titel enligt mig.

Delirium

Hmm, du är ju så klart experten här men jag har aldrig hört Time of Troubles beskrivas som ett svenskt inbördeskrig utan förknippas ju med Ryssland. Jag tycker nog som David att enbart T of T är en bättre och mer tillgänglig titel. :)
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 27 januari 2026 kl. 09:36:43Hmm, du är ju så klart experten här men jag har aldrig hört Time of Troubles beskrivas som ett svenskt inbördeskrig utan förknippas ju med Ryssland. Jag tycker nog som David att enbart T of T är en bättre och mer tillgänglig titel. :)
Time of Troubles är inte ett svenskt inbördeskrig.
Hade spelet enbart behandlat de ryska inbördeskrigen och Den stora oredan så hade det varit ett två-spelar-spel.

Men nu har jag dock istället valt att göra det till ett fyramanna-spel och ha det Polsk-Svenska kriget (förlägningen av inbördeskriget mellan Sigismund och Karl) som en del av spelet också därav tilläggs-namnet i titeln.

Och eftersom svenska och polska armeer strider med varandra djupt inne i Ryssland under den här perioden så är det vanskligt att säga vad som i den här händelsekjedan tekniskt sett är ett polsk-svenskt krig och vad som är Den stora oredan.  ;)

Delirium

Jag förstår det och du har så klart rätt i det. Men jag tror det kommer att leda till förvirring att koppla ihop termerna T of T och Swedish. Eller också inte. Jag blev förvirrad men det säger ju ingenting. Ta feedbacken för vad det är. ;)
Imperial Elegy
Space Empires

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 27 januari 2026 kl. 09:46:30Jag förstår det och du har så klart rätt i det. Men jag tror det kommer att leda till förvirring att koppla ihop termerna T of T och Swedish.
Jo det har du rätt i, det kan vara förvirrande.
Jag är inne på att korta av det till Time of Troubles endast som föreslagits, jag tror att det är lättast att ta till sig och tydligast.
Jag behåller trådens titel så länge tänker jag.

Sen så borde jag nog fortsätta skriva historiebeskrivningen i första posten också, jag avslutade den när standard-scenariot börjar. Då har den stora svälten och tronföljds-kaoset pågått ett tag och det första inbördeskriget är slut.
Samtidigt så har paralellt med det, svenskarna och polackerna stridit om svenska kronan och baltikum och Polen har lyckats genomföra sin militärhistorskt största bragd genom tiderna mot svenskarna i Kirkholm.

Det är efter det som det som historien blir riktigt rörig när svenskarna blandar sig in i det hela och De La Gardie jagar bort Den Falske Dmitry IIs styrkor och sedan marscherar in i Moskva och därefter med den Polska inteventionen i Ryssland och den fleråriga ockupationen av Moskva. Och så vidare...

Sa jag att det är rörigt?   :D

David Sunnergren

Citat från: Scipio skrivet 27 januari 2026 kl. 09:43:30
Citat från: Delirium skrivet 27 januari 2026 kl. 09:36:43Hmm, du är ju så klart experten här men jag har aldrig hört Time of Troubles beskrivas som ett svenskt inbördeskrig utan förknippas ju med Ryssland. Jag tycker nog som David att enbart T of T är en bättre och mer tillgänglig titel. :)
Time of Troubles är inte ett svenskt inbördeskrig.
Hade spelet enbart behandlat de ryska inbördeskrigen och Den stora oredan så hade det varit ett två-spelar-spel.

Men nu har jag dock istället valt att göra det till ett fyramanna-spel och ha det Polsk-Svenska kriget (förlägningen av inbördeskriget mellan Sigismund och Karl) som en del av spelet också därav tilläggs-namnet i titeln.

Och eftersom svenska och polska armeer strider med varandra djupt inne i Ryssland under den här perioden så är det vanskligt att säga vad som i den här händelsekjedan tekniskt sett är ett polsk-svenskt krig och vad som är Den stora oredan.  ;)

Att barra kalla det Times of Trouble trots att det behandlar svensk-polska kriget med är inte konstigare än att Here I Stand inkluderar Ottomaner och världsliga krig.

Det är snarare något jag förväntar mig i en Here I Stand-klon

Med det sagt är det självklart ditt val i slutänden vad du kallar din design.

Delirium

Jag är mer sugen än någonsin att testa spelet nu på FF så rörigt är uppenbart positivt. På svenska kallar vi ju också det för den stora oredan.  :P

Vad sägs om "Time of Troubles, or No, I'm Dimitry!"
Imperial Elegy
Space Empires

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 27 januari 2026 kl. 12:03:15Jag är mer sugen än någonsin att testa spelet nu på FF så rörigt är uppenbart positivt. På svenska kallar vi ju också det för den stora oredan.  :P

Vad sägs om "Time of Troubles, or No, I'm Dimitry!"
Det låter bra, en röra kan jag utlova att det är.
Det är också därför  jag brukar säga till dom som vill prova på att det är mycket viktigare att läsa den historiska bakgrunden i första posten på den här tråden än det är att läsa reglerna om du vill förstå vad som händer.    :lol:

Klas Malmström

I'm Dimitry , yes, I'm the real Dimitry
All you other Dimitrys are just imitating
So won't the real Dimitry  please stand up
Please stand up, please stand up?
Klas Malmström
Linköping

Scipio

I Scenarioboken så har jag ungefär samma text som i första posten för att berätta historien fram till där standard-scenariot startar.
Däremot så har jag sedan "resten av berättelsen" av vad som händer senare under perioden i formatet av texter utifrån de olika personerna som är en del av historien på samma sätt som det finns i VQ och HIS.

Ingen speltestare har dock orkat läsa om alla karaktärer ännu så jag vet inte om det är en bra ide eller inte?    :D
Jag känner att många intressanta detaljer i det sättet att berätta skulle av nödvändighet försvinna om jag försökte göra en enhetlig berättlse av det.

ToT_History.PNG

Scipio

Idag är det 416 år sedan Jacob De La Gardie tågade in i Moskva i täten för den svenska expeditions-armen!

DeLaGardie.PNG

David Sunnergren

Vad händer med detta spel just nu? Står det still till förmån av GNW?

Scipio

Citat från: David Sunnergren skrivet  9 april 2026 kl. 12:54:22Vad händer med detta spel just nu? Står det still till förmån av GNW?
Nejdå det står absolut inte still, jag springer med båda bollarna samtidigt.
Vi har en speltest i övermorgon och sedan så kommer ToT med till Sveaborg nästa helg där ytterligare demonstrationer och speltestande ska göras.
Projektet är inskickat till en utgivare som uttryckt intresse för projektet men inget är färdigt ännu.

Fick mycket bra feedback från testerna från Friendly Fire och det mesta har jag lyckats integerera i spelet sedan dess.  :up: