Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

In Fours to Heaven

Startat av Scipio, 3 september 2025 kl. 08:25:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

För mig som alltid haft en svaghet för Polen '39-spel så ser det här väldigt intressant ut!
Någon annan som har det på sin radar eller känner till något om det?

Tyvärr verkar det vara rätt långt från att kunna släppas.

https://boardgamegeek.com/boardgame/399903/in-fours-to-heaven

"Randomization is too important to be left to chance"

Fredrik H

Jag har tittat på det länge, jag tror att det är det spel jag väntar mest på så att säga. Designern har en del intressanta videos om hur spelet funkar. Jag gillar att det verkar rätt komplicerat, kampanjen har nog en hel del att bjuda på. Det är mitt mest givna köp just nu (EFS:AGN kommer också att köpas asap).

Scipio

Det låter riktigt lovande!   :up:

EFS:AGN är en helgjuten titel, väl värd at vänta på.

jerry

Citat från: Scipio skrivet  3 september 2025 kl. 14:09:58Det låter riktigt lovande!   :up:

EFS:AGN är en helgjuten titel, väl värd at vänta på.

Är det barbarossa serien fån GMT....?
Jag har så svårt med det där (om det är det spelet) att anfalla alla intillvarande trupper om man skall anfalla en hex....
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Scipio

Citat från: jerry skrivet  4 september 2025 kl. 09:49:26Är det barbarossa serien fån GMT....?
Jag har så svårt med det där (om det är det spelet) att anfalla alla intillvarande trupper om man skall anfalla en hex....
Det gäller endast de fiender som har ZOC in i de anfallande förbandens hex vilket jag tycker låter rimligt med tanke på skalan och tidrymden.

jerry

Citat från: Scipio skrivet  4 september 2025 kl. 10:09:27
Citat från: jerry skrivet  4 september 2025 kl. 09:49:26Är det barbarossa serien fån GMT....?
Det gäller endast de fiender som har ZOC in i de anfallande förbandens hex vilket jag tycker låter rimligt med tanke på skalan och tidrymden.

Räknar du ut oddsen mot alla enheter som har ZOC ..?

Fattar inte hur resultaten faller ut (Får leta upp reglerna)

Scipio

Ja du attackerar alla som har ZOC till din hex som en grupp.

jerry

Men du kan väl inte dela upp en enhets stridsvärde ...??

Låt säga att du har en 5-poängs enhet
O din fiende har tre enheter i dennes ZOC med stridsvärde på 4 vardera

Kan din 5-poängare anfalla alla tre samt delta i anfallet på en fjärde enhet .....???

Scipio

Citat från: jerry skrivet  4 september 2025 kl. 13:18:22Men du kan väl inte dela upp en enhets stridsvärde ...??

Låt säga att du har en 5-poängs enhet
O din fiende har tre enheter i dennes ZOC med stridsvärde på 4 vardera

Kan din 5-poängare anfalla alla tre samt delta i anfallet på en fjärde enhet .....???

Nej du summerar alla försvarande enheters försvarsvärde.
Så om du i ditt exempel anfaller en fjärde enhet som har 3 i försvarsvärde och dom andra tre som har zoc in i din ruta har en summa på fyra så är sammanlagda försvarsvärdet 15 och du anfaller med 5 så oddsen blir då 1:3.

Kanger

Vad händer om du har en kompis som deltar i anfallet men som endast gränsar till en av dessa fyra?

jerry

Citat från: Kanger skrivet  4 september 2025 kl. 14:24:03Vad händer om du har en kompis som deltar i anfallet men som endast gränsar till en av dessa fyra?

Känns som ett oherrans kalkylerande...
Men som sagt jag skall läsa på o se om jag orkar med det, vill så gärna tycka om det.

Scipio

Citat från: jerry skrivet  4 september 2025 kl. 14:37:49Känns som ett oherrans kalkylerande...
Som Europa-serien-fantast så borde det inte vara direkt avskräckande.   :lol:

Eftersom det är ett val att göra det eller inte så det sällan som spelarna ger sig på att göra sådana attacker.

jerry

Citat från: Scipio skrivet  4 september 2025 kl. 14:44:59
Citat från: jerry skrivet  4 september 2025 kl. 14:37:49Känns som ett oherrans kalkylerande...
Som Europa-serien-fantast så borde det inte vara direkt avskräckande.   :lol:

Eftersom det är ett val att göra det eller inte så det sällan som spelarna ger sig på att göra sådana attacker.

Känns lite knepigt att göra genombrott

Scipio

Citat från: jerry skrivet  4 september 2025 kl. 14:52:34Känns lite knepigt att göra genombrott
Inte då, man sätter upp avledande anfall som sig bör.

jerry

Citat från: Scipio skrivet  4 september 2025 kl. 15:19:10
Citat från: jerry skrivet  4 september 2025 kl. 14:52:34Känns lite knepigt att göra genombrott
Inte då, man sätter upp avledande anfall som sig bör.
Måste sätta upp nåt exempel, blir det verkligen inte liiiiite för lite anfallskraft ....??
Eller är månne tabellerna anpassade ?
Får bli VASSAL o kolla lite