Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XVIII • 18/2 - 22/2 2026 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 7 oktober 2025 kl. 18:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 26 Gäster tittar på detta ämne.

Engelsmannen

Jag är med Torsdag-Söndag.
Gärna med på ett Imperial Elegy.
Eller GNWB.

Engelsmannen

Jag gör reklam för detta spel en gång till nu, men finns ingen intresse då behöver jag inte ta med mig den :-)

Hej Alla,
Jag har ett gammalt spel, Seastrike runt 70/80 talets sjöstrid.
Vilket jag har modifierat och lagd in ett scenarios och teknology system (Man spela ett "regional power" som få stöd i form of pengar occh tillgång till teknik ifrån ett större "vän" )

Finns det något intresse ?
Jag skulle säga att det krävs ett dygn ungefär att få det bästa av spelet.
Varje scenario är relativt snabbt (kanske 1-2 timmar)
Innan scenario få man ett gäng beslut
- Vilket fartyg / flygplan ska vi "köpa"
- Vilket sorts tech förbättring ska vi snällt fråga från vår "sponsor"
- Hur fördelar vi vår styrkor mellan 2-3 olika uppdrag
- och andra saker.

Plats för 4-6 personer , kanske fler.

MvH Paul.

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 14 januari 2026 kl. 21:26:54
Citat från: Rydfalk skrivet 14 januari 2026 kl. 20:40:07Det såg ut att finnas nån plats i Time of Troubles? Skrev upp mig där... om det finns nån lite nybörjarvänlig oreda att reda i.

Jag hade också gärna testat Time of troubles men ser trångt ut
Det finns en plats för dig på ett av onsdagspartierna om du vill ha den.  :up:

Jag kommer att agera spelledare så jag räknas inte in i spelar-antalet men kan ställa upp som reserv ifall någon behöver bryta eller får förhinder.

Det finns just nu 2 platser lediga på Time of Troubles på onsdagen om fler vill ha en plats.
Sedan så finns det 8 lediga platser på torsdag, fredag och lördagen om någon vill spela på dessa dagar i stället?

Även GNWB kan spelas under hela FF, så anmäl er gärna till GNWB partier dom andra dagarna också så länge någon anmält sig så ska vi se till att det blir spel. Det går att peta in minst 6 deltagare per parti och blir vi fler än så, så kommer vi att sätta upp flera parallella spel.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Citat från: FRVO skrivet 14 januari 2026 kl. 20:04:11
Citat från: Delirium skrivet 14 januari 2026 kl. 19:43:02Det blir absolut fler partier! Jag är alltid saktfärdig med dagsplaneringen (om jag inte kör något stort hela konventet) men vet att det finns stort intresse (förhoppningsvis kvarstår det även efter Galore).

:up: Jag ser på BGG att du är en auktoritet i ämnet. Får man skicka en fråga eller två om man kör fast i sitt soloparti?

Självklart!
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Delirium

Citat från: Villpower skrivet 14 januari 2026 kl. 23:14:34
Citat från: Delirium skrivet 14 januari 2026 kl. 21:26:54
Citat från: Rydfalk skrivet 14 januari 2026 kl. 20:40:07Det såg ut att finnas nån plats i Time of Troubles? Skrev upp mig där... om det finns nån lite nybörjarvänlig oreda att reda i.

Jag hade också gärna testat Time of troubles men ser trångt ut

Lite beroende på hur situationen ser ut så kan jag lämna plats för ett nybörjarparti!
Varken Otto eller Mathias har ju spelat ToT, men har båda spelat HIS. Vet att Otto också uttryckte en flexibilitet om hexar erbjuds istället. Sånt kan vi nog lösa så alla som vill ToTa får ToTa sig ordentligt!

Ett n00bparti vore ju kanon!
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 15 januari 2026 kl. 00:38:24Ett n00bparti vore ju kanon!

Ni är naturligtvis fria dela upp er som ni önskar i dom två partierna. Det gör det lite smidigare för mig som spelledare också om alla som behöver extra regelinformation och stöd är samlade vid ett bord.
Men en liten reflektion är dock att på onsdagen så brukar det hända att en del av deltagarna dyker upp vid lunch och några dyker upp vid 17-tiden, så det kan vara värt att begrunda att starta partierna efter när deltagarna anländer i stället om det nu är så att de som kommer tidigt önskar att dra igång så snart som möjligt.

Jag sätter upp två partier och överlåter till er att dela upp er på det sätt som ni föredrar.  :up:

Scipio

De anmälda deltagarna till onsdags-partierna av Time of Troubles är nu:

Mikael Rydfalk
Villiam Rydfalk
Otto Bergdahl
Mattias Frenkel
David Sunnergren
Björn Engqvist

reserv - Mikael Rosenqvist
reserv - Mats Edén

Spelledare - Roger Sjögren

Så det finns två lediga platser på onsdagen om fler vill anmäla sig.
Vi som är reserver och spelledare kommer bara att delta om det är nödvändigt för att få ihop ett parti.

Rydfalk

Citat från: Villpower skrivet 14 januari 2026 kl. 23:14:34Lite beroende på hur situationen ser ut så kan jag lämna plats för ett nybörjarparti!
Varken Otto eller Mathias har ju spelat ToT, men har båda spelat HIS. Vet att Otto också uttryckte en flexibilitet om hexar erbjuds istället. Sånt kan vi nog lösa så alla som vill ToTa får ToTa sig ordentligt!
Låter som att det finns plats både för noob- och grognard-partier?
Jag vill hemskt gärna testa ToT under FFdl... då gärna lite av ett noob-parti.

Sedan är min lista på hex-spel jag vill spela också lång.
"Hoppas det regnar i sommar!"

CochonBombardier

Ursäkta för noob frågor, men hur skriver man upp sig på de olika partierna i arket. Och, måste man skriva upp sig innan för att kunna spela under evenemanget, eller är det endast ett krav för de större spelen och det kommer att finnas andra spel som man kan bara hoppa in i. Detta blir mitt första FF :)

aegneus

Då tror jag jag provar ToT på onsdag jag med 🙂. Med brasklapp för det för med lockande hexar... det är inte så många som pratat om många kartor och blippar i år?

Sedan hoppas jag kunna vara med på ett Elegy någon dag (som inte är onsdag då) och om det blir Congress of Vienna är det med på önskelistan.

Hexar då? Erik pratade om Rising Eagles, jag har Downfall som jag inte fått spela ordentligt, och sedan har jag ett knasigt förslag - vill någon som kommer tidigt sätta upp Into the Woods med mig och se om Pittsburgh Landing faller den här gången? Tänker att det behöver tre dar (minst?).

aegneus

CochonB, schemat är bara en planeringshjälp! FF är informellt. (Tänk om vi skulle hålla koll på allt detta med löpande poster i forumet  :D )

Men det finns lite av " folk som varit med förut och känner varandra bokar upp sig snabbt", så hojta om vad du vill vara med på och lägg dina egna förslag!

Det är imo rätt mycket som planeras innan.

Scipio

Citat från: CochonBombardier skrivet 15 januari 2026 kl. 09:02:11Ursäkta för noob frågor, men hur skriver man upp sig på de olika partierna i arket. Och, måste man skriva upp sig innan för att kunna spela under evenemanget, eller är det endast ett krav för de större spelen och det kommer att finnas andra spel som man kan bara hoppa in i. Detta blir mitt första FF :)

Skoj med nya ansikten, ser fram emot att träffa dig på plats!  :up:

Det ska gå att editera arket, kan du inte det av någon anledning så skriv här eller PMa avatar_Rydfalk så hjälper han dig.

Man måste inte skriva upp sig på dom bokade aktiviteterna i schemat för att kunna spela på plats och det brukar gå bra att haka på aktiviteter på plats eller dra ihop till improviserade spel. Du får dock tänka på att det är upp till dig att vara på tårna och hoppa på det som erbjuds i så fall.

När det gäller aktiviteterna där folk anmält sig på schemat så är det för att dom vill vara säkra att få en plats och dom vill veta vad dom ska spela och när, för att kunna styra att dom får spela det dom vill spela och ha en möjlighet att förbereda sig och läsa regler innan osv.

Jag har skrivit ihop en liten text för förstagången-besökare på "Events" på hemsidan som kan vara bra att ta en titt på också: https://krigsspel.se/wordpress/events-start/

Scipio

Citat från: aegneus skrivet 15 januari 2026 kl. 09:11:40Då tror jag jag provar ToT på onsdag jag med 🙂.
:up:
Skrev in dig i schemat.

Det finns en ledig plats på onsdags-partiet av Time of Troubles nu.

CochonBombardier

Tack för infot! Jag ser mest fram emot att träffa likasinnade och att testa nya spel. Jag spelar det mesta (COIN, hex and counter, CDGs osv). Tror inte jag vill binda upp mig på allt för stora spel som tar flera dagar att spela. Jag vill hinna testa på så många olika spel som möjligt, då jag är rätt ny i krigspelshobbyn.

Rydfalk

Citat från: CochonBombardier skrivet 15 januari 2026 kl. 09:02:11Ursäkta för noob frågor, men hur skriver man upp sig på de olika partierna i arket. Och, måste man skriva upp sig innan för att kunna spela under evenemanget, eller är det endast ett krav för de större spelen och det kommer att finnas andra spel som man kan bara hoppa in i. Detta blir mitt första FF :)

Historiskt dök planeringsarket upp vid första FFdl (2017) då jag kände att pyntar man dyra pengar så ska man ha en chans att planera sitt spelandet och att alla kommer med i nåt. Den gången var vi bara 18 så det var kanske viktigare då.

Fast lite så är det fortfarande samtidigt som en del vill vara fria själar som hoppar med i det som finns.
Nu är kalkylbladet satt så att alla med länken kan redigera.
"Hoppas det regnar i sommar!"