Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XVIII • 18/2 - 22/2 2026 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 7 oktober 2025 kl. 18:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

David Sunnergren

Johan G

Citat från: CochonBombardier skrivet 18 februari 2026 kl. 09:32:15
Citat från: ErikLj skrivet 17 februari 2026 kl. 15:43:06På onsdag avfärd för KG Gävle. Anländer torsdag efter supply phase i Linköping.

Bra saker att ta med
Tärningstorn/brick
Plexiglas
Pincett
Inneskor
Bastugrejer
Kläder för lördagmiddagen (många av oss byter om till kavaj, skjorta och slips)

Dåliga saker att ta
Egen alkohol. Hotellet har serveringstillstånd vilket de kan förlora om annan alkohol än deras dyker upp.

/ErikLj

Vilka bastugrejer kan vara bra att ha med sig? Hotellet borde väl ha handdukar och sånt tänker jag. Är det nåt annat utöver badbrallor man behöver ha med sig då?
De hade t o m handdukar nere i bastun att sitta på - så det är väl ffa om man hoppas på nåt litet dopp i vak från bryggan (oklart om nån sån bjuds) som badbyxor är strikt nödvändiga. Men de åker med.

Johan G

Citat från: chumchu skrivet 17 februari 2026 kl. 19:52:19Jag kommer att vara vid Rimforsa station kl. 13 på torsdag. Brukar promenera därifrån men skulle någon ha vägarna förbi just då tar jag gärna emot skjuts.

På eftermiddag/kväll på tordag (14.30 och framåt) söker jag 1-3 spelare till speltest. Spelet tar ca. 4 timmar och handlar om utveckling av och konflikt mellan civilisationer i ett långt tidsperspektiv. Detaljer: https://www.dropbox.com/scl/fo/v0idpjhbz251e41qe9ajl/AByaU7HNO2A627ENS73ep5s?rlkey=xkhdql36tbqyt9g5e4x9id549&dl=0
Jag kommer också med det tåget från Linköping. Det känns som sol och promenad för mig. Var inga större problem att hitta från stationen till hotellet och rullväskan gick att putta.

Hoppar på din speltest, som du vet. I värsta fall tar jag med ett tröst-Paths of Glory, om det inte går att köra på två, men är öppen för allt annat också.

ErikLj

KG Gävle närmar sig.  Full supply, bra väderslag. Tillräckligt med movement point för leg-move från busshållplatsen

chumchu

Jag kollar runt efter vi kommer. Annars  är Paths of Glory alltid ett bra alternativ. Tog med ett jag med :)

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Peter, som tagit över från Björn som Englands premiärminister i Congress of Vienna, har preppat med +2 DRM för ett 1d6 >= 4 som gäller 3VP

- "Nu skall jag bara undvika att slå en etta!"

Han slår en etta.

ErikLj

Torsdag
Krocketrymdspel
War&Peace (AH 1979)
Napoleon tar inte Wien
Napoleon tar Berlin
Förvånansvärt bra klassiker även om grafiken är lite bristfällig

aegneus

"God morgon imperialister!"

Björn H anländer med kaffemuggen som siste man till bordet med Imperial Elegy

ErikLj

Fredag:
Rising Eagle Austerlitz. Centerscenariet. Österikarna dör i drivor.  Ryska gardet går till motanfall. Gardet blir sönderskjutet. Napoleon firar seger.

aegneus

Fredrik springer runt på morgonen.
"Har någon sett Martin Luther??"

Rydfalk

Tack allesammans för ett fantastiskt trevligt FFdL! :D

Priserna för hösten kommer att vara desamma som nu i vår, behöver dock veta antalet rum innan jag öppnar bokningen!
"Hoppas det regnar i sommar!"

trs62

Citat från: aegneus skrivet 21 februari 2026 kl. 11:10:35Fredrik springer runt på morgonen.
[/quot
Citat från: aegneus skrivet 21 februari 2026 kl. 11:10:35Fredrik springer runt på morgonen.

Luther var sängbunden efter ryggskott  :-(

Fredrik H

Efter en vintrig långhelg i Rimforsa inser jag att det är min plikt att rapportera vad en ganska märklig skock av gubbstruttar faktiskt ägnade sig åt i de där rummen vi av outgrundliga skäl tillåts begagna år efter år.

Det är inte mer än rätt och rimligt att inleda med en bild eller två av vad som på något sätt engagerade många spelare i flertalet partier över flera dagar - Imperial Elegy. I spelet försöker man kanalisera sin inre 1800-tals-imperialist, men jag tror jag talar för alla när jag uttrycker en viss lättnad över att nedanstående herrar inte rattade Europa för en sisådär 150 år sedan.

Jag tror nedanstående bild skulle förbrylla psykologer världen över. Turken och tysken ser partyglada ut samtidigt som Högberg och Multing ser ut att ha något slags tyst minut över sin barndoms första bortgångna hamster. Vad som hänt i spelet vet jag inte. Föga förvånande är Paul den enda med en värdig inställning till det hela. Jag uppfattade det som att de allra flesta gillade spelet. 

Även i nästa parti är det en smula oklart vad som pågår. David, med en blick lika vild som sin frisyr, tycks vilja värja sig mot paparazzis, Rensarn bjuder på en förstående blick och Voss skiter fullkomligt i allt utanför brädet - imperier sköter inte sig själva! Mats är lite glad och Filip ser ut att vara långt, långt borta. 

Roger fortsatte att engagera ideellt arbetande ungdom i vad jag förmodar är hans pensionsplan - en spelserie om det stora nordiska kriget! Här ses han förklara för trollbundna åhörare att den egentliga orsaken till Sveriges alla taktiska framgångar var det ypperliga människomaterial som konstituerade den svenska soldaten och att det speglas i spelet (eller så var det något med träning och taktik, jag minns inte).
Det är kul att projektet rullar på, när det väl går i tryck så är det rimligen slut på fattigdom och elände i familjen Sjögren.

Återigen en känslofylld bild. De båda ungdomarna har båda blicken fäst på något som finns tusen mil bort, som om något plötsligt slagit dem. Jag tror det är insikten i att det finns sjukt tuffa gubbar som spelar spel med pincetter och hexagoner och så sitter dom här och leker med orcher och alver av plast. Det gör ont när knoppar brister.

Men det är inte alltid lätt bara för att man spelar riktiga krigsspel. Här försöker Otto tappert förklara för Rydfalk att det finns en regelbok för spelet man spelar och att den på något sätt är kopplad till vad som pågår på brädet. Rydfalk, tveklöst inspirerad av de elever han snart pensionerar sig ifrån, väljer att titta på Tik-Tok istället för att lyssna på någon som kan något. Jag fick senare rapporter om att SCS Ardennes II inte riktigt såg den framryckning Adolf skulle velat se.

Helgens långkörare var Filip och Lars som körde Rock of Chickamauga till och från under hela konventet. Trots detta så hann dom ändå inte klart! Med ens den första dagen... Jag har spelet, men det har inte spelats än, ett öde det delar med många spel i min hylla. Det är mer ordning på gossarna på bilden. Här ser man också att konceptet utomhus bjöd på vackert väder, ett fenomen de flesta av oss gjorde sitt bästa för att undvika.

Jag och Jonas spelade många spel under helgen, St Lo, Wacht am Rhein, From Salerno to Rome och två scenarion ur Barbarossa AGN. Det var i vanlig ordning mycket trevligt och informellt, men det blev ibland lite besvärligt - något som bilden visar. Efter att jag varit löjligt framgångsrik med den 5:e pansararmén i Ardennerna kände sig Multing nödgad att börja rita in nya terränghinder på kartan. Gick det verkligen en Major River utanför Bastogne? - Ja, Joe Youst skrev det till mig i ett DM. Ni förstår hur jag har det. En alternativ förklaring kan vara att Jonas för fjortonde gången försökte förklara GOSS för mig, men det förefaller så osannolikt så det faller på sin egen orimlighet.

Bredvid oss en trappa upp satt Fredrik och Erik och spelade War & Peace, ett spel från en annan tid. Erik berättar här glatt om spelets alla fördelar samtidigt som Fredrik ihopsjunket tycks begrunda att inte bara barndomens TV var svartvit, krigsspelen var det också! Jag tror Hedvig och Helge hann med flera scenarion på bara en dag.

Peter styrde för omväxlings skull upp ett multispelar-spel, Congress of Vienna. Jag vet inte hur det gick, men bilden är fantastisk: Björn E och David fångar här på pricken vad Karl XVI Gustav menade när han beskrev mötet med Silvia som att det sa bara klick.
Jag har testat spelet lite grann och jag tycker det verkar intressant. 

Det spelades också lite ASL under helgen. På bilden har vi två stabila veteraner, Klas och Robert. Klas sade någonting jag tog med mig hem; åren går så fort men dagarna går så långsamt. Tyvärr inte långsamt nog på Rimforsa, men det var ett uttryck att ta med sig till jobbet. Robert lurar på mig nya spel varenda gång vi ses. Jag köper dem och ställer dem i hyllan. För mig är han en sån som säger att han har ännu tuffare spel lite längre in i sin vita skåpbil. Någon gång ska väl något av spelen upp på bordet. Någon gång borde jag få mängdrabatt eller lojalitetsbonus. Någon gång borde jag lära mig.   

Jag avslutar med ännu ett multispelar-spel: Here I Stand. Tre av spelarna tycks ha uppfattat spelets titel som en uppmaning och rest på sig, det måste ha varit en dramatisk turn. Det blir i mina ögon lite vulgärt när påven gör som Luther, men den här nya generationen papister tycks sakna traditionell stil och etikett. Om jag hade varit påve hade Luther varit huvudnumret på en BBQ-fest på Petersplatsen i Rom, men det är jag det.
Det är nästan märkligt hur ofta spelet spelas på Rimforsa, det ska bli kul att se om Imperial Elegy puttar ner det från tronen.   

Det spelades mycket mer och där var många fler människor än jag visat här. Det var i vanlig ordning väldigt trevligt, god mat, roliga människor och trevlig atmosfär. Trots att jag är lite tröttare än förut kan jag bara konstatera att det här formatet är en otroligt härlig upplevelse som alltid inspirerar mig att ägna mig mer åt vår udda lilla hobby. Min fru tänker att jag borde vara mätt på spelande efter alla intensiva dagar, men för mig funkar det tvärtom. Tack och bock alla! 

Rydfalk

Citat från: Rydfalk skrivet 22 februari 2026 kl. 15:22:08Priserna för hösten kommer att vara desamma som nu i vår, behöver dock veta antalet rum innan jag öppnar bokningen!

Ursäkt till er som tolkade detta som att anmälan var öppnad. Väntar på svar från Rimforsa innan jag börjar ta in bokningar :(
"Hoppas det regnar i sommar!"