Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XVIII • 18/2 - 22/2 2026 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 7 oktober 2025 kl. 18:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 15 Gäster tittar på detta ämne.

jerry

Kul att se..... o underbart att st.Lô kom upp på bordet.... var det den gamla eller nya varianten ??
Nämnas kan att jag hade mini, mini, mini konvent i köket med ASL-spel hela lördagen.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Elias Nordling

Vore kul att höra lite rapporter från Imperial Elegy-partierna!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Citat från: jerry skrivet 23 februari 2026 kl. 08:26:40Kul att se..... o underbart att st.Lô kom upp på bordet.... var det den gamla eller nya varianten ??
Nämnas kan att jag hade mini, mini, mini konvent i köket med ASL-spel hela lördagen.

Jag har bara den gamla varianten från 86 så det var West End Games som låg på bordet. Vi såg att systemet hade en hel del roliga poänger, men det kanske skulle baseras på kompanier? Kul att testa i alla händelser.

Scipio

Ytterligare ett Friendly Fire är över och trots att man traditionsenligt kör "Grand Campaign" så är det slut strax efter det har börjat.   :O

Själv så började jag som spelledare för alla spel-test-projekt men  andra halvan så såg jag till att få lite spelat själv den här gången.  :)

Först ut var dubbel speltestning av Time of Troubles. Upplägget var att vi satte ihop ett nybörjar-bord och ett veteran-bord, det verkar ha fungerat väldigt bra.
2026-02-18 17.15.48.jpg

Polackerna har tagit sig ända till Nyen och Nöteborg för att få ge svenskarna ett gott kok stryk.
2026-02-18 23.04.16.jpg

På torsdagen så blev det dubbel speltestning av Gemaurthof 1705 där Lewenhaupt desperat för sökte sätta stopp för Sheremetevs inryckning in i Baltikum medan Rhensköld och Kalle härjar och roar sig i Polen.

2026-02-19 11.58.56.jpg

Som avrundning på dagen så avslutade vi med öl-drickar-versionen av en Dungeon-crawl (Heroes of Barcadia). Förmodligen vann någon men ingen minns vem och alla deltagare var nöjda och såg sig som vinnare då alla fick dricka öl.

2026-02-19 22.30.30.jpg

På fredagen så spelade vi Imperial Elegy för första gången för de flesta av oss.
En mycket lyckad design måste jag säga, det kommer säkerligen bli en favorit som står sig väl tillsammans med HIS när man vill ha lite multiplayer CDG.

2026-02-20 16.08.12.jpg

På lördagen så blev det en favorit i repris då alla uppskattade Imperial Elegy så pass mycket.

2026-02-21 13.39.36.jpg

Lördags-quizzen sköttes mästerligt av A så den här gången fick undertecknad och avatar_Rydfalk en välbehövlig paus från fråge-ställandet.   :up:

2026-02-21 21.23.10.jpg

2026-02-21 21.23.27.jpg

På söndagen så avrundade vi med ett efterlägtat parti Successors

2026-02-22 11.12.51.jpg

Så återigen ett mycket lyckat Friendly Fire och nedräkningen har redan påbörjats för höstens event! 
Ett jättetack till alla som ställde upp och lade sin tid på att speltesta Time of Troubles och Great Northern War battles, fynden som gjordes och feedbacken som jag fick är ovärderlig för projekten.   :up: 
"Randomization is too important to be left to chance"

FRVO

Citat från: Elias Nordling skrivet 23 februari 2026 kl. 10:31:21Vore kul att höra lite rapporter från Imperial Elegy-partierna!

I ett av två parallella partier på lördagen blev Ottomanen (undertecknad) upprepade gånger rejält pryglad av Tsarens (Rensarns) trupper. Under den patetiska ursäkten att det var någon slags stöd till frihetstörstande folkgrupper på Balkan så skalade Tsaren område efter område bort från min ömma omsorg.

När sedan mina trupper var engagerade att med milt våld försöka inlemma egyptierna i min faderliga famn var det istället britterna (Filip) som satte P för planerna genom att dyka upp i Dardanellerna och inta Istanbul. Efter det fick Ottomanerna hålla lite lägre profil och mest fokusera på diplomati och tulpanodling.

Enligt bulletinerna som nådde palatset i Istanbul så strulade det till sig för Bismarck (Mats) i Europa. Österrike (Roger) allierade sig med några tyskspråkiga minors medan Bismarck inlemmade Danmark i det tyska förbundet. När sedan Alsace-Lorraine skulle plockas in i förbundet så bar det sig inte bättre än att fransmännen (David) istället intog Berlin och annekterade Westphalen (om jag minns rätt). Efter det var det tufft läge för preussarna. De diplomatiska konsekvenserna av ovanstående var också att Österrike (som vid det här laget var Österrike-Ungern tror jag), Storbritannien, Ryssland, och Frankrike befann sig vara allierade medan Ottomanen förvisats till den andra alliansen och Preussen var neutralt. Svåra tider för sultanen och Bismarck.

Parallellt med ovanstående var alla stormakterna emellertid rörande överens om att det bästa för folken i Afrika och Asien var att få ta del av lite civilisation så det kolonialiserades friskt. I Kina var det tydligen några boxare som krånglade lite men de allra flesta var jättetacksamma för de omfattande leveranserna av opium.

Sen fick Bismarck, inte utan goda skäl, sparken. Ottomanerna insåg att blir det världskrig så kommer det gå åt cehennem och investerade därför flera tusen CPs till att flytta över britterna i sin allians. MEN det blev inte världskrig. Efter en havsbaserad incident (typ näst sista kortet som spelades i turn 7) som involverade fransmännen (eller var det Österrike-Ungern? kommer inte ihåg.) så var de diplomatiska spänningarna på kokpunkten, men efter en konferens lugnade det hela ner sig runt år 1920 och det blev bulle och saft till alla. Österrike-Ungern vann på poäng, men flera länder lyckades uppnå alla sina National Goals (även Ottomanerna!).

Vi bestämde oss emellertid för att spela Turn 1 av världskriget ändå (det fanns öl kvar i glasen) och då visade det sig med extrem tydlighet att de tusen CPs som jag använt till att flytta över britterna till Ottomanernas sida var helt bortkastade. Preussare, britter och turkar är inte en bra allianscombo. Fransmän, ryssar och österrikare utnyttjade till max det faktum att ingen i Preussen kommit ihåg att gräva skyttegravar - så det blev en relativt snabb marsch till Berlin, trots ett febrilt kämpande OHL.

Hela spektaklet tog ca 13 timmar att spela (inklusive de vanliga Rimforska pauserna för proviantering). Mycket väl investerad tid enligt min uppfattning. Tack till de som var med, med ett extra tack till Filip för spelledandet. 

David Sunnergren

Citat från: FRVO skrivet 23 februari 2026 kl. 16:08:25
Citat från: Elias Nordling skrivet 23 februari 2026 kl. 10:31:21Vore kul att höra lite rapporter från Imperial Elegy-partierna!

Hela spektaklet tog ca 13 timmar att spela (inklusive de vanliga Rimforska pauserna för proviantering). Mycket väl investerad tid enligt min uppfattning. Tack till de som var med, med ett extra tack till Filip för spelledandet. 

Tack för sammanfattningen, och kan inte mer än instämma om att det var en häftig spelupplevelse som gjordes regelmässigt relativt smärtfri av Filips stora kunnande.

Manassas

Tack för ännu en fantastisk FFdl!

Tänk att i tre hela dagar få irra bort sig i norra Georgias skogar. Och därtill under en kväll få genomföra ett relativt misslyckat gatlopp genom Ardennerna. Inget gick min väg, men det är betydelselöst när man har så skoj som i Rimforsa. Längtar redan efter nästa besök!

/Lars
Look out for your left, you are turned.

Delirium

En kort rapport säger att jag anlände onsdag och fick äntligen tillfälle att speltesta Time of Troubles med stor behållning. Torsdag var Ascending Empires (knäppa iväg rymdskeppp-spelet) och Congress of Vienna (ännu ett spel jag tror är för smart för mig men vill testa igen). Fredag ett "investera tid för att lära ut"-parti Imperial Elegy. Lördag 1914: Twilight in the East, fyra turns på Galicienscenariot med mycket ond bråd död. Söndag en mycket långsamt titt (igen) på Burning Banners. Bilfärden hem ägnades åt att diskutera hur jag ska designa mitt eget fantasykrigsspel. Det finns någon sorts mental stomme men inte en tillstymmelse till fysiska komponenter, jag återkommer om detta projekt.

/Björn
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Delirium

Jag kanske skriver mer detaljerat men vårt fredagsparti präglades som nämnts av hög nybörjarfaktor och spelare testade olika strategier som ibland men inte alltid var framgångsrika. Ett Great War bröt ut redan i turn 5 och stod mellan Frankrike, Tyskland och Ryssland mot A-H och Ottomanerna med UK vid sidan av och tog slut efter en turn. Försök gjordes att ändra allianserna så att Ryssland åkte ur den förstnämnda och UK in i den senare men lyckades inte under turnen.
Imperial Elegy
Space Empires

chumchu

Det känns som att Österrike-Ungern har mest möjligheter till imperial overstretch av alla spelets makter. Du kan med nationalitetssystemet göra anspråk på Italien, Polen, och Balkan och på diplomatisk väg enkelt alliera dig med flera små stater. Det gör att du kan försöka dig på flashpoints som Italien, Balkan, Centraleuropa och Nederländerna. Det finns helst enkelt så mycket att greppa efter och relativt de flesta grannar är du starkast runda 1 med alla allianser. Problemet är att du riskerar att stöta dig med för många och ha ohållbara försvarslinjer vid stora kriget som jag erfor =). Rekommenderat varmt att spela dem dock. Försök för allt du gör att nå en allians med helst Tyskland eller i andra hand Ryssland/Frankrike för att inte slås ut under världskriget.

aegneus

Min helg i korthet: Jag satt i en källare* och låtsades att jag var Napoleon. Det gick bra (och jag hade vänner med mig)

Skärmbild 2026-02-26 234344.png

Onsdag- Torsdag: 12 timmar Unconditional Surrender med Fredrik - inte det nyaste spelet, men verkligen inte det sämsta. Första spelet för oss och jag har en liten annan post om det. Roligt och det var mer 'vi utforskar spelet ihop' än strid på kniven, och tur det för min Barbarossa inte var något att skriva hem om  :).   

Torsdag em - natt: 10 timmar Congress of Vienna med Björn, Björn och David, med Peter som spelledare (tack Peter!  :up: ). Vi spelade det korta introscenariot och jag fick Napoleon på min lott, satte bort mig i början och tappade Spanien till Björns perfida Albion men fick i sista omgången den mest fantastiska hand med ledare jag någonsin sett i något spel i Churchillklassen (Blucher, Wellington, Talleyrand och fyra egna ledare med 5-6 i styrka på relevanta issues) och kunde hålla undan för den intrigerande Österrike-BjörnH. 

Fredag morgon till midnatt: 11 timmar Imperial Elegy 2 - den här gången med Björn som spelledare (tack Björn!  :up: ). Jag valde Frankrike (& Nappe III  :D  ) eftersom jag inte hade lust att sitta mitt i smeten och dippa och jag ville se hur de var som typ näst starkaste kolonination. Eftersom Björn och Johan som rutinerade tog Tyskland och Österrike-Ungern hamnade jag i hetluften ändå.
Första omgången tyckte jag jag fick till diplomatin väl - bytte kortspel med Ottomanen Jonas som fick en autoindustrialisering mot ett kolonikort som jag mha Home Card kunde spela två gånger...för att sedan bli indragen i Egyptens försvar mot Ottomanen  och förlorade två 50%are för att förlora kriget - vilket var hemskt synd för jag satt med Suezkanalen mandatory event (så efter turn ett hade vi en Ottoman som börjat bygga industri OCH drog kort för Suezkanalen. Ottomanen skulle sedan gå från styrka till styrka i partiet... )

Turn två ville Tysk-Björn ta mitt territorium precis som i förra partiet och jag lyckades inte hålla det den här gången heller..men jag blödde ned honom så Österrike (Johan) snabbt gav polackerna fullt medborgarskap och befriade Silesien OCH brände Berlin. Ouch. Starkt Österrike, mycket svagt Tyskland.

Turn tre tänker jag strunt i Europa, det är i resten av världen framtiden ligger så jag koloniserar så gott jag kan med mina kort (inte så bra) men under tiden tuggar Österrike i sig en halv stövel och ser till att det blir något enat Italien. UK-BjörnH försöker intervenera med stöd av USA i Toscana men förlorar knappt. (Jag struntar här i allt Ryss-Paul och Ottomanen gör där borta i Asien och Afrika, det är ändå i Europa det avgörs). Någonstans här hamnar jag i samma allians som Tyskland eftersom jag ser att vi måste balansera mot Österike... Omgången avslutas med att jag får kassa victory cards och en annan kul detalj är att hela bordet går ihop för att knuffa ut Österrike ur allians med mig och tyskland där han hamnade efter kriget med UK.

I turn fyra inser jag min väg till seger - Ottomanen och Österrike går som tåget och jag kommer inte ha punkterna att vinna, så jag måste vara med på den vinnande sidan i the Great War. Som tur är har Tysken hämnd i blick och eftersom vi är allierade kan vi mala ner Österrike och se till att Tyskland blir enat. Österrike svarar med att bygga Dreadnaughts (usch!)

Turn fem får vi chansen - vi står på tension två (fem startar kriget) , jag har ett bra kort för UK och förhandlar med honom om vad han kan byta med och får se att han har assasination som ger +1 tension... sedan har tysken ett +1 tension. Jag ser att jag kan spelar ett anfallskrig för +1 och sedan kommer de två mandatory eventsen skapa krig. It's a plan! (Och jag är spelets warmonger...)

Sedan öppnar kortspelet med att Ottomanen startar ett naval arms race med Ryssen, så de kan köpa fler och billiga flottor, men det blir +1 tension till och nu har vi så mycket mandatory events att jag och Björn vet att vi kommer till +5. Och dessutom knuffas de åt slumpartade håll så Ryssland är nu med i trippelententen med mig och Tyskland.  :ultra:
IMG_8441.JPEG
Hela omgången går åt till att bygga upp trupper och stability, men UK drar på att spela sin event. Till slut spelar Johan som sista kort ett superkort "International Conference -  response-> -1 tension" för att bygga två reservarméer.. och sedan kommer en assassination från Björn, som går på Tyskland, som anklagar Holländska extremister (det är 33% chans att europa har en konferens och går till tension 4, men inte den här gången). Det är krig! Vi ser fram emot att komma hem till jul.

Vi räknar VP: Tyskland 10, UK & Ottomanen 9. Jag har 3  :insecure:, men när kriget drar igång tar det två drag för tyskland att slå ut österrike, sedan marscherar ryssland och tyskland mot balkan, jag skickar min flotta till östra medelhavet och förlorar en flottstrid mot Ottomanen men det spelar ingen roll, jag tar syrien (och dödar en dreadnaught, -1 stability!) som min del av krigsinsatsen i ett snabbt krig - Frankrike har segrat (igen  :mrgreen: ) med sin goda diplomati (och lite nybörjartur)

Puh. Det var kul! Tack alla som var med, det här vill jag spela fler gånger.  :)

Lördag-Söndag: 12 timmar Rising Eagles som Napoleon (igen  8) ) - med Erik som nybörjarpartner, ingen av oss hade spelat innan helgen och Rydfalk och David som medspelare och instruktörer på andra sidan (tack David & Mikael  :up: ).  Det skall tydligen vara omöjligt att förlora som fransos, men Erik och jag gjorde ett tappert försök där Davout åkte på mycket stryk och tappade tre flaggor, våra kårer i mitten var tvungna att marscherar i kors (Bernadotte gjorde inte nått, precis som jag förväntade mig) och varje gång vi fick lite routade allierade rallade de ommedelbart.
IMG_8445.JPEG
 Enda ljuspunkten var att jag hade satt Murat på att gå runt Bagration på vår vänstra flygel och det skrämde David rejält -> så han red i motattack med Bagration i spetsen, visade att ryskt kavalleri med ledare var minst lika farliga som det bästa Frankrike hade och  slog ut 25 % av Murat's hästfolk. Erik och jag satt och misströstade över muren med allierat infanteri och kanoner som vi inte kunde se hur vi skulle komma igenom - medans David och Mikael hela tiden talade om att vi var på väg att vinna som alltid.
IMG_8448.JPEG
Och sedan hände det - motanfallet mot Bagration får in en fullträff och Bagration dödas, och sedan drog Lannes (som verkligen inte var pigg på att agera) igång ett anfall mot mitten med tre bra artillerislag (4-5) följt av tre höga moralchecks (=routs) på veka österrikare och plötsligt var det ett stort hål i de allierades mitt. Lannes går på, gardet går på, allierade kavallerikåren gör stort motanfall, röra uppstår men den överlägsna franska moralen gör att det nog bara kan gå åt ett håll och vi tycker vid lunch att vi är glada och klara.
IMG_8447.JPEG
 Napoleon hade nu spelat 3-0 över helgen och bekräftat Frankrikes storhet!

Eaglessystemet känns väldigt bra - de styrande ordrarna är verkligen styrande och gör att det känns som om man är i samma beslutsrymd som i verkligheten samtidigt som enkla regler gör att spelet lyckas både skapa berättelse och kul spel!  :up:  :up:  :up:  David och Mikael var dessutom supertrevliga att spela med, så vill ni ha kul i Napoleontiden, ragga upp dem på Eagles (men låt dem inte spela fransmän vid Austerlitz  ;) )

Och så skötte jag ju quizzen det här året - tack alla ni som var med och extra tack till er som efteråt gav mig all positiv feedback  :)  (om någon nu har negativ feedback, skicka den i PM så vidarebefodrar jag till nästa quiz-skapare så vi blir bättre!)

Så tack allesammans, både er jag spelade med, er jag bara pratade med, Rydfalk för arrangemangsjobbet och även resten av er jag inte nämnt som var med och skapade den härliga atmosfären. Det här var en fantastisk fyradagarssemester och jag ser fram emot nästa gång jag kan vara med.  (För den statistikbitne - jag lyckades spela 45,3% av tiden jag var på Rimforsa. Inte illa!)

*) Nästan. Typ suterrängvåningen.

Vidarrr

Tänker att du borde avslutat helgen med denna gamla godbit

https://boardgamegeek.com/boardgame/595/escape-from-elba

"You are Napoleon. So is everyone else."

BjornH

Citat från: Fredrik H skrivet 23 februari 2026 kl. 00:39:36Efter att jag varit löjligt framgångsrik med den 5:e pansararmén i Ardennerna kände sig Multing nödgad att börja rita in nya terränghinder på kartan. Gick det verkligen en Major River utanför Bastogne? - Ja, Joe Youst skrev det till mig i ett DM. Ni förstår hur jag har det.
:) Vilken klassiker! Ska jag också börja med. Tack för rapporten Hornegård!

Delirium

Citat från: BjornH skrivet 28 februari 2026 kl. 13:47:51Vilken klassiker! Ska jag också börja med.

I vårt parti hade vi ju annars standardrepliken, "ska den divisionen verkligen sätta upp där?".
Imperial Elegy
Space Empires