Replay av Armored Knights - Guderian Crosses the Meuse (Grognard Simulations)

Startat av Fredrik H, 14 oktober 2025 kl. 22:39:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Nu var det rysansvärt länge sedan jag visade tecken på organiskt liv, så det är ju på sin plats att göra det med en replay.

Grognard Simulations är, som jag uppfattat det, en verksamhet som drivs av en enda glad amerikan - Chris Fasulo. Han tackar gud för sin kreativitet (att göra krigsspel?), onekligen ett alternativ till att tillägna spel åt arbetarklassen och gud vet vad som Peoples Wargames gjorde på sin tid.
Grognard Simulations (GS) är nog mest känt för sin Death Ride-serie, ett system på pluton-nivå som tagit sig an att skildra blygsamma drabbningar som Kursk och Omaha bland annat. Omaha är väl typ 8 kartor och 5000 brickor, för den som vill uppleva arméstrider med plutoner som byggstenar. Det är inte min kopp te.

Armored Knight som serie är ett steg upp, inf är bataljoner och alla specialfunktioner är på kompani-nivå (eng, AT,AA etc). En turn är fyra timmar och varje hex är en kilometer. Det gör att man kan få en känsla för taktiskt och operationellt djup och få gruppera divisioner och allokera kårresurser. Jag gillar den nivån (inte olikt BCS och GOSS bland annat).

Produktionen är en påse gott och blandat. Det mesta känns lite som det görs hemma i källaren (vilket jag utförligt misstänker är fallet), men det är opolerat funktionellt. Tror jag. Det finns saker jag gillar; truppkvalitet, pansarkvalitet, ledare, random events, återhämtning och ingenjörsregler bland annat. När man slåss får man slå ett slag för att se hur samordningen funkar, ett roligt utfall kan vara att gröna förband som anfaller från olika rutor inte får samordna, de måste istället genomföra anfall från de olika hexarna var för sig. Det låter roligt.

Det jag föll för var emellertid inte systemet utan spelets tema - att på den här skalan få se hur den energiske pansarkårschefen Heinz Guderian tar sig över Meuse vid Sedan och sedan slår sig ut från brohuvudet. Jag har aldrig sett det skildras på den här skalan, det närmaste var GD40 (TCS), vilket nog var den seriens roligaste spel enligt mig.

Kartan är väldigt grön, men det är vår i Frankrike så det är okej. De blåa pilarna är 1stPzD och 10th PzD som precis sticker fram näsan efter en åktur i Ardennerna. Framför dem sträcker sig den grönskande floddalen ut sig, täckt av en fransk infanterikår förstärkt med två pansarbrigader. Den röda pilen är Stonne, där två hela bataljoner CharB1bis agerar kårreserv. Notera det trevliga tabellhäftet, ett format jag skulle vilja se i flera spel.
Historiskt så tog sig Guderian över på ett par dagar, franmännen kastade sedan in en hel kår i motanfall söderifrån (runt Stonne). Heinz tog en rejäl chansning och lämnade kartan med två pansardivisioner och lämnade en pansardivision och regementet GD kvar för att lösa det hela. Chansningen gick hem och Tyskland lyckades på några veckor med det som man inte lyckats med på hela WW1 drygt tjugo år tidigare. Det känns som den dramatiken borde lämpa sig för ett spel.

Startläget på eftermiddagen den 12 maj. De tyska divisionerna har fått använda var sin väg genom skogen och kan först nu överväga att breddgruppera. Fransmännen har spaningsförband i skogens utkanter, en del av förbanden är beridna! De tyska kårresurserna är, förutom det obligatoriska tunga artilleriet, ingenjörer och enorma mängder luftvärn - väldigt genomtänkt för uppgiften, pontonbroarna kommer att ta tid att lägga och fiendens flyg kommer att göra allt för att förhindra brobyggarna. Lutfwaffe har också allokerat avsevärda flygstyrkor för att bistå kåren i den förestående operationen.

Jag har aldrig spelat spelet eller serien förut, så regelmissar och dåligt spel är att betrakta som förväntat och nästan lite charmigt.

theeverything

Citat från: Fredrik H skrivet 14 oktober 2025 kl. 22:39:42Nu var det rysansvärt länge sedan jag visade tecken på organiskt liv, så det är ju på sin plats att göra det med en replay.

Grognard Simulations är, som jag uppfattat det, en verksamhet som drivs av en enda glad amerikan - Chris Fasulo. Han tackar gud för sin kreativitet (att göra krigsspel?), onekligen ett alternativ till att tillägna spel åt arbetarklassen och gud vet vad som Peoples Wargames gjorde på sin tid.
Grognard Simulations (GS) är nog mest känt för sin Death Ride-serie, ett system på pluton-nivå som tagit sig an att skildra blygsamma drabbningar som Kursk och Omaha bland annat. Omaha är väl typ 8 kartor och 5000 brickor, för den som vill uppleva arméstrider med plutoner som byggstenar. Det är inte min kopp te.

Armored Knight som serie är ett steg upp, inf är bataljoner och alla specialfunktioner är på kompani-nivå (eng, AT,AA etc). En turn är fyra timmar och varje hex är en kilometer. Det gör att man kan få en känsla för taktiskt och operationellt djup och få gruppera divisioner och allokera kårresurser. Jag gillar den nivån (inte olikt BCS och GOSS bland annat).

Produktionen är en påse gott och blandat. Det mesta känns lite som det görs hemma i källaren (vilket jag utförligt misstänker är fallet), men det är opolerat funktionellt. Tror jag. Det finns saker jag gillar; truppkvalitet, pansarkvalitet, ledare, random events, återhämtning och ingenjörsregler bland annat. När man slåss får man slå ett slag för att se hur samordningen funkar, ett roligt utfall kan vara att gröna förband som anfaller från olika rutor inte får samordna, de måste istället genomföra anfall från de olika hexarna var för sig. Det låter roligt.

Det jag föll för var emellertid inte systemet utan spelets tema - att på den här skalan få se hur den energiske pansarkårschefen Heinz Guderian tar sig över Meuse vid Sedan och sedan slår sig ut från brohuvudet. Jag har aldrig sett det skildras på den här skalan, det närmaste var GD40 (TCS), vilket nog var den seriens roligaste spel enligt mig.

Kartan är väldigt grön, men det är vår i Frankrike så det är okej. De blåa pilarna är 1stPzD och 10th PzD som precis sticker fram näsan efter en åktur i Ardennerna. Framför dem sträcker sig den grönskande floddalen ut sig, täckt av en fransk infanterikår förstärkt med två pansarbrigader. Den röda pilen är Stonne, där två hela bataljoner CharB1bis agerar kårreserv. Notera det trevliga tabellhäftet, ett format jag skulle vilja se i flera spel.
Historiskt så tog sig Guderian över på ett par dagar, franmännen kastade sedan in en hel kår i motanfall söderifrån (runt Stonne). Heinz tog en rejäl chansning och lämnade kartan med två pansardivisioner och lämnade en pansardivision och regementet GD kvar för att lösa det hela. Chansningen gick hem och Tyskland lyckades på några veckor med det som man inte lyckats med på hela WW1 drygt tjugo år tidigare. Det känns som den dramatiken borde lämpa sig för ett spel.

Startläget på eftermiddagen den 12 maj. De tyska divisionerna har fått använda var sin väg genom skogen och kan först nu överväga att breddgruppera. Fransmännen har spaningsförband i skogens utkanter, en del av förbanden är beridna! De tyska kårresurserna är, förutom det obligatoriska tunga artilleriet, ingenjörer och enorma mängder luftvärn - väldigt genomtänkt för uppgiften, pontonbroarna kommer att ta tid att lägga och fiendens flyg kommer att göra allt för att förhindra brobyggarna. Lutfwaffe har också allokerat avsevärda flygstyrkor för att bistå kåren i den förestående operationen.

Jag har aldrig spelat spelet eller serien förut, så regelmissar och dåligt spel är att betrakta som förväntat och nästan lite charmigt.

Det här blir fantastiskt spännande att följa! Ett spel som jag aldrig hört talas om och det är alltid kul att få upp ögonen för nya grejer, särskilt när det kommer från mindre producenter. Och du är väldigt bra på att väva berättelser också.
MVH Lars

ErikLj

Har själv gjort liknande tabellhäften och med flikar för att snabbt hitta rätt sida.

Jon Karlsson

Är det ljuset eller är brickorna gråa och en lite annan nyans av grå? :cry:
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Fredrik H

Citat från: Jon Karlsson skrivet 15 oktober 2025 kl. 22:45:41Är det ljuset eller är brickorna gråa och en lite annan nyans av grå? :cry:

Det är min häpnadsväckande brist på talang som fotograf kopplat till ljuset. Jag ska försöka skärpa mig.

Nu kan jag börja spela för övrigt, det har varit en konversation med designern om set up:en.

Fredrik H

Vid fyratiden på eftermiddagen den 12 maj så tränger tätförbanden ur Guderians XIX:e pansarkår igenom Ardennerna och når ut i floddalen. Ganska omgående får de tyska spaningsförbanden kontakt med den tunna skärmen av franska spaningsförband, och en tämligen ojämn strid leder till omfattande franska förluster.

En starkt bidragande orsak till de franska bakslagen är att Luftwaffe här genomför vad som visar sig vara hela krigets tätaste koncentration av tyska stridsflygplan, bomb- och attackflyg av alla modeller trycker ner och trycker undan de lätta kompanierna, som faller bakåt i oordning.

1st PzD (orange färg + pil) tar tillfället i akt, divisionens ingenjörer för fram gummibåtar och två av divisionens mc-kompanier lämnar sina motorcyklar och paddlar över Meuse strax efter sju på kvällen. Platsen är inte idealisk, men Guderian vill över så fort som möjligt. Hans chef, Kleist, håller inte med honom. Dom två kommer att dra åt olika håll i diverse frågor de närmaste dagarna. Kåren allokerar både lätt och tungt luftvärn för att skydda brobyggande och färjeverksamhet.

10 PzD (blå färg + pil) når inte hela vägen fram, men siktar på att försöka bygga en bro söder om Sedan.

Fransmännen är i påtaglig oordning. Kåren som försvarar området har två helt gröna (ingen av dem hade ens stamanställda officerare) divisioner till sitt förfogande. Dom gör ingenting innan dom fått sina direktiv i skriftlig form, vilket ingen levererar. Kårchefen inser vad som är på gång och skickar de ingenjörer han har till sitt förfogande för att spränga broarna över floden. Hans kavallerister har antytt att ytterligare en pansardivision är på väg mot Sedan, vilket kommer att innebära att ungefär var tredje stridsvagn i den tyska armén kommer att slåss mot hans två gröna Kat-B-förband. Det är inte hans bästa dag på jobbet. Han snortar i sig en burk rostade myror och kontaktar arméledningen.   

Reglerna är inte svåra eller långa, men ganska kluriga. Man har stor frihet i när och hur man gör saker, vilket leder till ständiga val. Till exempel så kan man göra en hasty attack och sedan fortsätta gå, eller en förberedd attack som har större chans att lyckas - men den sker sist i rundan. Bara den enkla saken gör att det blir mycket att tänka på. Sen har man en hel del modifieringar att hålla koll på, vilket alltid tar lite tid innan man vant sig. Det jag tror jag förstår tycker jag känns bra och rimligt.

Det är svårt att få ordning på bildens färger. Jag experimenterar vidare. 

theeverything

Heja heja.
Citat från: Fredrik H skrivet 17 oktober 2025 kl. 22:43:52Vid fyratiden på eftermiddagen den 12 maj så tränger tätförbanden ur Guderians XIX:e pansarkår igenom Ardennerna och når ut i floddalen. Ganska omgående får de tyska spaningsförbanden kontakt med den tunna skärmen av franska spaningsförband, och en tämligen ojämn strid leder till omfattande franska förluster.

En starkt bidragande orsak till de franska bakslagen är att Luftwaffe här genomför vad som visar sig vara hela krigets tätaste koncentration av tyska stridsflygplan, bomb- och attackflyg av alla modeller trycker ner och trycker undan de lätta kompanierna, som faller bakåt i oordning.

1st PzD (orange färg + pil) tar tillfället i akt, divisionens ingenjörer för fram gummibåtar och två av divisionens mc-kompanier lämnar sina motorcyklar och paddlar över Meuse strax efter sju på kvällen. Platsen är inte idealisk, men Guderian vill över så fort som möjligt. Hans chef, Kleist, håller inte med honom. Dom två kommer att dra åt olika håll i diverse frågor de närmaste dagarna. Kåren allokerar både lätt och tungt luftvärn för att skydda brobyggande och färjeverksamhet.

10 PzD (blå färg + pil) når inte hela vägen fram, men siktar på att försöka bygga en bro söder om Sedan.

Fransmännen är i påtaglig oordning. Kåren som försvarar området har två helt gröna (ingen av dem hade ens stamanställda officerare) divisioner till sitt förfogande. Dom gör ingenting innan dom fått sina direktiv i skriftlig form, vilket ingen levererar. Kårchefen inser vad som är på gång och skickar de ingenjörer han har till sitt förfogande för att spränga broarna över floden. Hans kavallerister har antytt att ytterligare en pansardivision är på väg mot Sedan, vilket kommer att innebära att ungefär var tredje stridsvagn i den tyska armén kommer att slåss mot hans två gröna Kat-B-förband. Det är inte hans bästa dag på jobbet. Han snortar i sig en burk rostade myror och kontaktar arméledningen.   

Reglerna är inte svåra eller långa, men ganska kluriga. Man har stor frihet i när och hur man gör saker, vilket leder till ständiga val. Till exempel så kan man göra en hasty attack och sedan fortsätta gå, eller en förberedd attack som har större chans att lyckas - men den sker sist i rundan. Bara den enkla saken gör att det blir mycket att tänka på. Sen har man en hel del modifieringar att hålla koll på, vilket alltid tar lite tid innan man vant sig. Det jag tror jag förstår tycker jag känns bra och rimligt.

Jag gillar det jag ser. Väldigt förtjust i kartan med det murrigt gröna, de runda linjerna och typsnitten som ger en tydlig retroprägel. Snyggt enligt mig och det bidrar mer än vad man kan tro till känslan.

jerry

Citat från: Fredrik H skrivet 17 oktober 2025 kl. 22:43:52Vid fyratiden på eftermiddagen den 12 maj så tränger tätförbanden ur Guderians XIX:e pansarkår igenom Ardennerna och når ut i floddalen. Ganska omgående får de tyska spaningsförbanden kontakt med den tunna skärmen av franska spaningsförband, och en tämligen ojämn strid leder till omfattande franska förluster.

En stilla undra bara... Var har du köpt det ? Finns det i sverige ..?
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

Fredrik H

Citat från: jerry skrivet 18 oktober 2025 kl. 16:18:25En stilla undra bara... Var har du köpt det ? Finns det i sverige ..?

Alphaspel har det här företagets spel, men just det här hade dom inte inne, så jag köpte det via en tysk återförsäljare som har alldeles utmärkt utbud och service: https://gamers-hq.de/en/cosim-wargames/grognard-simulations/?p=1

Fredrik H

I skymningstimmarna får 1st PzD (orange pil) igång en begränsad färjetrafik, men vägen söderut är blockerad av franska förband. Det märks tydligt att de tyska pansardivisionerna har alldeles för lite infanteri, det rör sig om några bataljoner per division. Kleist har lovat att infanteriregementet Grossdeutchland ska ansluta under morgondagen.

De franska divisionerna börjar förstå att något är på gång och grupperar framåt. Den 55:e franska infanteri-divisionen (gul) märker att tyska ingenjörer paddlar över med avsatt infanteri söder om Sedan och, i sann fransk tradition, beordrar chefen motanfall med alla tillgängliga förband!

Striden som följer blir spelets hittills mest komplicerade strid (blå pil mot gul pil). Franskt flyg kastas in för att bomba båtarna. De tyska jaktflygarna har väntat på detta och anställer en massaker på de franska bombarna. Den franska flygledaren ber RAF om hjälp, men en styv överläpp låter meddela att det tyska anfallet inte verkar vara något att oroa sig för.
Tyskt artilleri stoppar upp delar av den franska regementet som ska anfalla (supressed-brickorna) och till slut anfaller en enda bataljon med hjälp av tre spaningskompanier i pansarbilar. Samordningen går skapligt, men anfallsledaren (random event slås fram) visar sig vara tämligen talanglös.
Trots detta så lyckas bataljonen trycka tillbaka de två tyska kompanier som var på väg över, här släpper man ingen djävul över floden!
Till priset av två franska infanterikompanier, nedgjorda av tyska 105:or huvudsakligen, så kastar man tillbaka gummibåtarna (som klarar sig utan skada).

Striderna avtar när mörkret lägger sig. De tyska förbanden är en enda lång trafikstockning och nu har fransmännen vaknat till. Det ska bli intressant att se om det går att sig över när flodbanken är försvarad. Man kommer att få luta sig mot artilleriet och Lutfwaffe förmodar jag.

Fredrik H

Under natten (ingen bild) så sker det begränsade förflyttningar, men på morgonen den 13 maj så inleds det strider över hela linjen.

2 PzD rullar in och kör över det franska kavalleriet på sin sida floden. Under natten har emellertid de franska ingenjörerna varit aktiva så alla broar över Meuse är nu sprängda. Chefen för 2 PzD ger sina brobyggare förtur i trafikstockningarna.

1 PzD har en blandad runda. Man genomför ett anfall för att vidga brohuvudet, men trots mycket flyg och artilleri så lyckas man inte rubba den förstärkta och nedgrävda franska bataljon man anfaller, istället förlorar man oroväckande mycket infanteri i anfallet. Det positiva är att man nästa runda kommer att ha en fungerande bro på plats, det kommer att underlätta kommande anfall. Grossdeutchland kommer in (röd pil) men stoppas upp i trafiken.

10 PzD anfaller över floden mot franska förband. Stukaplanens sirener ylar tätt över de franska förbanden och man får över två kompanier trots hår motstånd och egna förluster. Det franska motanfallet misslyckas, de gröna trupperna får inte till samordningen och man tar stryk utan att åstadkomma något. För att bygga en bro måste dock rutan vara fri från fientliga zoc:ar, så tyskarna har fortsatt uppförsbacke här.

På arménivå tilldelar fransmännen en pansarbrigad till sin ansatta infanterikår. Nu har man dock tre olika bränder att släcka, så vi får se var den ska sättas in. I nuläget är det också bara en fransk division som får parera hela den tyska attacken och den andra divisionen tittar bara på. Det är i spelet inte helt enkelt att bara rotera förband, så det blir ett pussel att hantera. Den blå pilen på kartan borde skötas av den franska division som än så länge bara lyssnat på artillerimuller istället för att skjuta på fienden,

Andreas Lundin

Va!? Är det bekymmer med att bygga bro över en flod i EZOC? Säg det till ryssen. Eller gör inte det förresten. Låt dom försöka igen.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Fredrik H

Under förmiddagen så inser 55 ID (gula fransmän) att stoppandet av tre pansardivisioner är en orimlig uppgift. Divisionschefen säger något mustigt som innehåller såväl apostrofer som accenter och påbörjar en omgruppering av divisionens regementen. Guderian är emellertid osportslig nog att pressa sina divisioner framåt, vilket försvårar för fransosen. Från vänster till höger:

2nd PzD lyckas paddla över med en bataljon som suttit av sina lastbilar (grön pil). Fransmännen kastar in allt dom har i en motattack, men samordningsslaget är en 1:a (dåligt på 1D10) och anfallet bryts upp i flera mindre attacker, som alla bryts av tyskt artilleri. Det franska flyget luggas också ordentligt av det tyska jaktflyget och det blir uppenbart att flyget i alla praktiska hänseenden gynnar enbart en sida i den här fighten.

Centralt så blir 1st PzD klara med sin pontonbro och de skräckinjagande (eller inte) tyska PzI och PzII rullar över bron. Trycket från divisionen är nu så stort att de franska förbanden börjar konsolidera längre bak, delvis för att inte riskera inringning.

10th PzD infiltrerar framåt, men litar mest till artilleri och flyg för att störa fransmännen. Fransmännen å sin sida försöker ersätta 55 ID med 71 ID söderifrån, en aningen besvärlig manöver som gör att franska motanfall uteblir. Den franska pansarbrigaden är centralt grupperad och kommer troligen få möta de tyska pansarförband som korsat floden.

Spelet är ganska pilligt och jag vet inte om det är intressant att rapportera varenda turn, det är ett par hexar här och där som byter ägare. Jag tror systemet är på en ganska lagom nivå här, jag vet inte om det skulle vara så roligt att sköta mer än en kår i taget. En del regler är inte glasklara, men designern är väldigt tillmötesgående och jag tycker situationen är väldigt intressant.

Fredrik H

Mitt på dagen börjar den franska 55 ID brytas ner av det konstanta trycket. Ett av divisionens regementen har tagit så mycket stryk att det måsta falla bakåt ett par kilometer, detta samtidigt som divisionens och kårens ingenjörer gräver nya försvarsställningar.

Det är däremot väldigt påtagligt att de tyska pansardivisionernas organisation inte alls lämpar sig för uppgiften, balansen mellan stridsvagnar och övriga förband skapar problem för de tyska övergångarna. 1st PzD har nu fått över större delen av sina förband och kan så sakteliga samordna attacker söderut.

Båda sidor tar svåra förluster. Även om fransmännen tar avsevärt mer, så har tyskarna inte råd att förlora så mycket infanteri som man gör.

Jag kan också konstatera att jag missat en regel som kan ha spelat roll, men det var mer väntat än jag skulle fått allting rätt. Jag tror inte det är värt att starta om, det är lättare att bara köra på.

För att få en känsla av vad jag spelar har jag läst om större delen av den fantastiska boken Blitzkrieg Legend (är man intresserad av kampanjen 1940 skulle jag säga att det är bok nummer ett att läsa). Ovanstående operation får stort utrymme i boken, man grottar ner sig med ett antal taktiska kartor och beskrivningar av bataljoner, kompanier och ibland plutoner under de dagar spelet täcker - oerhört intressant.

Jag hade inte koll på hur svårt tyskarna faktiskt hade att komma över. 10 PzD (blå) skulle gå över floden den 13 maj, men en fransk artilleri-insats sköt sönder 81 av 96 gummibåtar innan dom ens kommit i vattnet, 2nd PzD (grön) hade liknande svårigheter och stoppades gång på gång. 1st PzD fick så gott som alla resurser från kåren och Luftwaffe och lyckades osannolikt bra med sin övergång.

Annat i boken har fått mig att ändra på vissa modifikationer i spelet. Är bataljoner från samma regementen nära i strid får de en bonus - jag strök det från fransmännen. De franska förbanden hade ett rotationssystem från ww1, den 12-13 maj så hade varje grupperad bataljon kompanier från 3-4 olika bataljoner på plats - det blir ingen integrity på det.