avatar_Fredrik H

Replay av Armored Knights - Guderian Crosses the Meuse (Grognard Simulations)

Startat av Fredrik H, 14 oktober 2025 kl. 22:39:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Citat från: jerry skrivet 26 oktober 2025 kl. 00:08:32Underbar bok den där blitzkrieg, ramlade över den för 45:_ på erikshjälpen i kristianstad.
Och hur verkar spelet ... ?

Det är inte helt lätt att svara på. Jag tror att du skulle tycka att reglerna är frustrerande oklara på sina ställen. Det underlättar inte att det knappt finns några exempel alls på hur saker ska funka. Samtidigt är designern gammal militär och jag tycker det märks. Det finns regler för en hel del taktiskt intressanta saker och jag gillar den delen.

Som du ser på kartan är det rätt mycket brickor på liten yta. Man måste vara beredd på att motionera pincetten, för systemet vill att du har två kompanier infanteri för att få en bonus för ditt pansar, detsamma gäller recon och liknande saker. I vilken fight ska ledaren vara med, vilken strid ska få vilket artillleristöd och vart ska Luftwaffe bomba? Ska man anfalla hasty eller prepared? Det är pyssligt och pussligt helt enkelt, och allt är inte glasklart.

Stridstabellen är intressant. Man slår var sin D10 och avläser tabellen utifrån roll (anfallare-försvarare) och kvalitet (här mest veteran mot green än så länge). Det är snyggt gjort så att försvararen ska slå lågt och anfallaren högt, vilket gör att terräng som ger -2 till båda funkar helt rätt. Jag tycker stridstabellen är väldigt intressant och skulle gärna se en liknande i andra spel.

Det är också många odds (3:1,3.5-1, 4-1, 4.5-1 osv) så man jagar inte odds - det ger sig av sig självt.



Jag tycker att spelet ger mig en väldigt bra bild av vad som pågick de där dagarna 1940. Skalan är bra och jag gillar stridssystemet. Det är här inte en putsad produkt som till exempel France 1940, komponenterna och reglerna är mer av ett källarprojekt än GMT (vilket ju är fallet). Om en developer fick putsa på exempel, strömlinjeforma och tydliggöra saker så skulle det vara bättre, men här är vi. Jag ångrar inte att jag köpte det (tvärtom, jag förstår övergången mycket bättre nu - vilket är viktigt för mina spelupplevelser), men jag tror inte det är för alla. 

Strv102r

Har varit där på fältövning med FHS när vi följde XIX pzkåren genom Ardennerna , över Meuse via Haraucourt (nedre högra delen på kartan, där ett mindre pansarslag stod och tyskarna hade klara tekniska problem med verkan i målen) och till Stonne. Stått vid bunkrarna som feldwebel Rubarth ur 10 pzdiv slog ut med sin grupp när de upptäckte att de var ensamma på franska sidan och alla andra gummibåtar vänt om eller sänkts. Därmed öppnade han en lucka för försvaret så att fler kunde ansluta över. Också stått där Hermann Balck, då chef 1 pzgrenreg i 1 pzdiv stod när han tagit anfallsmålet södra sidan Meuse väster om Sedan, och kunde se hur 2 pzdiv hejdades brutalt från att ens komma ner till vattnet med sina gummibåtar, varför han mot given order att försvara tagen terräng inledde att anfall västerut på söder sida floden och slog ut bunkrar så att 2 pzdiv kunde lösa sin uppgift. Samma initiativkraft och förståelse för sammanhang som Rubarth. På morgonen dagen efter hade alla tre pzdiv fått pontonbroar på plats och stridsvagnarna kunde börja rulla över. 

Franska 55 bar en reservdivision bestående av äldre män, veteraner från VK1 till stor del, vilket kan låta betryggande för att försvara en befäst linje statiskt, men mht VK1 natur är frågan om de inte var lite väl traumatiserade redan från början 1940?

Kan rekommendera att använda "Blitxkrieglegende" (men ta den engelska utgåvan, akademikertyska är svår...)  som guide på ett par dagars vistelse i området. Bo på Hotell Panorama i Bouillon (det har jag gjort tre gånger nu) där XIX pzkåren upprättade sin stabsplats. Vildsvinshuvudet som Guderian fick i huvudet när stabsplatsen bombades är kvar. Utmärkt mat, otrolig utsikt över Godfroid de Bouillons (första korståget) slott i dalgången nedanför. 
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

"Franska 55 bar en reservdivision bestående av äldre män, veteraner från VK1 till stor del, vilket kan låta betryggande för att försvara en befäst linje statiskt, men mht VK1 natur är frågan om de inte var lite väl traumatiserade redan från början 1940?"

Eller så visste de redan vad krig innebar, hade redan tagit sig igenom ett och tänkte fan inte låta tysken vinna den här gången heller. 40-50 åringar med rutin? Inte min favoritmotståndare. Det är väl mer ledning och sådana strukturer som fått svårt att hänga med i svängarna.   

Strv102r

Citat från: aegneus skrivet 26 oktober 2025 kl. 11:40:56"Franska 55 bar en reservdivision bestående av äldre män, veteraner från VK1 till stor del, vilket kan låta betryggande för att försvara en befäst linje statiskt, men mht VK1 natur är frågan om de inte var lite väl traumatiserade redan från början 1940?"

Eller så visste de redan vad krig innebar, hade redan tagit sig igenom ett och tänkte fan inte låta tysken vinna den här gången heller. 40-50 åringar med rutin? Inte min favoritmotståndare. Det är väl mer ledning och sådana strukturer som fått svårt att hänga med i svängarna.   

Så hade det kunnat vara. Utfallet talar dock mot det. Så blir det när man slår tärningen illa, potentiella styrkor tonas ner i förklaringarna, och svagheterna accentueras.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Efter åtta timmar (två turns) har läget förändrats avsevärt. Det som hänt är att 1st PzD nu har gått över bron med divisionens alla stridsdelar och verkar på en helt annan nivå än tidigare, Man trycker bort gubbarna i 55 ID och lyckas dessutom besegra den franska pansarbrigad som kastats in som reserv. Den sistnämnda överraskades under förflyttning och vräktes över ända av tyskarna. Det enda smolket i glädjebägaren är att det är tydligt att de tyska stridsvagnarna inte riktigt håller måttet, de lätta modellerna tar ordentligt med stryk och det är besättningarnas kompetens snarare än hårdvarans kvalitet som ligger bakom framstegen.

Infanteriregementet Grossdeutchland har nu också tagit sig över floden och kan snart sättas in i striden. GD är spelets enda elitformation.

De två andra tyska divisionerna kämpar med näbbar och klor för att få till något substantiellt, men Guderian inser utan tvekan att det som kommer att göra att deras övergångar kommer till stånd är framgångarna för 1st PzD och de indirekta effekter dessa ger.

55 ID är en mycket sliten division som faller bakåt för att återfå balansen. Divisionens effektivaste del är artilleriet, men precis som Panzer I inte är framtidens stridsvagn är 75mm inte framtidens artilleripjäs. 71 ID har däremot en stabil position och förstår inte riktigt vad 55 ID klagar över.

Arméchefen skriker för full hals att förstärkningar måste komma på plats omedelbart. Under natten 13-14 maj kommer telefonerna gå varma i de bakre franska områdena. Har någon sett till RAF för övrigt?



Vill bara tillägga att jag väldigt gärna skulle tillbringa en semester enligt Olas anvisningar. När vi var där så hyrde vi en villa vid fransk-tyska gränsen och gjorde dagsutflykter. Det var väldigt lyckat, vi såg Maginotlinjen (ett fort är öppnat för allmänheten), Sedan, Stonne, Bastogne, Verdun och Waterloo. Allt ligger så nära när man väl är där.

jerry

Citat från: Fredrik H skrivet 26 oktober 2025 kl. 23:23:06Efter åtta timmar (två turns) har läget förändrats avsevärt. Det som hänt är att 1st PzD nu har gått över bron med divisionens alla stridsdelar och verkar på en helt annan nivå än tidigare, Man trycker bort gubbarna i 55 ID och lyckas dessutom besegra den franska pansarbrigad som kastats in som reserv. Den sistnämnda överraskades under förflyttning och vräktes över ända av tyskarna. Det enda smolket i glädjebägaren är att det är tydligt att de tyska stridsvagnarna inte riktigt håller måttet, de lätta modellerna tar ordentligt med stryk och det är besättningarnas kompetens snarare än hårdvarans kvalitet som ligger bakom framstegen.

Infanteriregementet Grossdeutchland har nu också tagit sig över floden och kan snart sättas in i striden. GD är spelets enda elitformation.

De två andra tyska divisionerna kämpar med näbbar och klor för att få till något substantiellt, men Guderian inser utan tvekan att det som kommer att göra att deras övergångar kommer till stånd är framgångarna för 1st PzD och de indirekta effekter dessa ger.

55 ID är en mycket sliten division som faller bakåt för att återfå balansen. Divisionens effektivaste del är artilleriet, men precis som Panzer I inte är framtidens stridsvagn är 75mm inte framtidens artilleripjäs. 71 ID har däremot en stabil position och förstår inte riktigt vad 55 ID klagar över.

Arméchefen skriker för full hals att förstärkningar måste komma på plats omedelbart. Under natten 13-14 maj kommer telefonerna gå varma i de bakre franska områdena. Har någon sett till RAF för övrigt?



Vill bara tillägga att jag väldigt gärna skulle tillbringa en semester enligt Olas anvisningar. När vi var där så hyrde vi en villa vid fransk-tyska gränsen och gjorde dagsutflykter. Det var väldigt lyckat, vi såg Maginotlinjen (ett fort är öppnat för allmänheten), Sedan, Stonne, Bastogne, Verdun och Waterloo. Allt ligger så nära när man väl är där.

Gjort samma sak, hyrde hus ganska nära bouillon
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 7 pers. FULL BEMANNING i SVÄNGSTA

theeverything

Citat från: Strv102r skrivet 26 oktober 2025 kl. 11:30:19Har varit där på fältövning med FHS när vi följde XIX pzkåren genom Ardennerna , över Meuse via Haraucourt (nedre högra delen på kartan, där ett mindre pansarslag stod och tyskarna hade klara tekniska problem med verkan i målen) och till Stonne. Stått vid bunkrarna som feldwebel Rubarth ur 10 pzdiv slog ut med sin grupp när de upptäckte att de var ensamma på franska sidan och alla andra gummibåtar vänt om eller sänkts. Därmed öppnade han en lucka för försvaret så att fler kunde ansluta över. Också stått där Hermann Balck, då chef 1 pzgrenreg i 1 pzdiv stod när han tagit anfallsmålet södra sidan Meuse väster om Sedan, och kunde se hur 2 pzdiv hejdades brutalt från att ens komma ner till vattnet med sina gummibåtar, varför han mot given order att försvara tagen terräng inledde att anfall västerut på söder sida floden och slog ut bunkrar så att 2 pzdiv kunde lösa sin uppgift. Samma initiativkraft och förståelse för sammanhang som Rubarth. På morgonen dagen efter hade alla tre pzdiv fått pontonbroar på plats och stridsvagnarna kunde börja rulla över. 

Franska 55 bar en reservdivision bestående av äldre män, veteraner från VK1 till stor del, vilket kan låta betryggande för att försvara en befäst linje statiskt, men mht VK1 natur är frågan om de inte var lite väl traumatiserade redan från början 1940?

Kan rekommendera att använda "Blitxkrieglegende" (men ta den engelska utgåvan, akademikertyska är svår...)  som guide på ett par dagars vistelse i området. Bo på Hotell Panorama i Bouillon (det har jag gjort tre gånger nu) där XIX pzkåren upprättade sin stabsplats. Vildsvinshuvudet som Guderian fick i huvudet när stabsplatsen bombades är kvar. Utmärkt mat, otrolig utsikt över Godfroid de Bouillons (första korståget) slott i dalgången nedanför. 

Tack för tipset! Framkastade idén om hotell panorama för min fru (som för övrigt är tyska) och det hela gick mycket bra till jag lade till det där med att det faktiskt varit XIX kåren stabsplats. Från den punkten gick det betydligt sämre... Men sista ordet är inte sagt. Det är ju bara fyra timmar från svärföräldrarna så det skulle vara utmärkt att kombinera.

theeverything

Citat från: Fredrik H link=msg=79943 date=Divisionens effektivaste del är artilleriet, men precis som Panzer I inte är framtidens stridsvagn är 75mm inte framtidens artilleripjäs.

Säg inte det. Det finns ju förespråkare för att återinföra 105 mm som brigadartilleri så 75 mm ligger ju i tangentens riktning... ;) allt går i cykler. Avvecklar man alla stridsfordon och satsar på drönare kanske till och med Panzer I blir krigsvinnande? Syftar ju här på Olas utmärkta artikel men alla här har väl redan läst den antar jag?

https://kkrva.se/en-arme-utan-artilleri-ar-bara-en-milis/

jerry

Citat från: theeverything skrivet 28 oktober 2025 kl. 18:06:47
Citat från: Fredrik H link=msg=79943 date=Divisionens effektivaste del är artilleriet, men precis som Panzer I inte är framtidens stridsvagn är 75mm inte framtidens artilleripjäs.

Säg inte det. Det finns ju förespråkare för att återinföra 105 mm som brigadartilleri så 75 mm ligger ju i tangentens riktning... ;) allt går i cykler. Avvecklar man alla stridsfordon och satsar på drönare kanske till och med Panzer I blir krigsvinnande? Syftar ju här på Olas utmärkta artikel men alla här har väl redan läst den antar jag?

https://kkrva.se/en-arme-utan-artilleri-ar-bara-en-milis/

Den hade jag missat, tack för länken.
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 7 pers. FULL BEMANNING i SVÄNGSTA

Fredrik H

På morgontimmarna den 14 maj är 1st PzD och GD grupperade för anfall. De två övriga pansardivisionerna har bara fått över infanteri än så länge, men broarna kommer att färdigställas under dagen och Guderian har redan planen klar; två divisioner ska lämna kartan och en division + GD ska hålla övergångarna.

Anfallen inleds så fort solen visar sig. GD har mycket begränsad framgång, men Luftwaffes bombningar har en förödande effekt på en fransk position och i anfallet efteråt drabbas flera kilometer av fransk front av panik (en rolig event som skildrar något som egentligen hände dagen innan - fem franska hexes får slå ett rout-slag)!

Paniken som sprider sig får flera följdeffekter. 55 ID bryts sönder och tyska pansar- och spaningsförband tar sig in i divisionens bakre områden. Det leder till att en brigad med CharB1bis rullar norrut för att stoppa tyskarna, detta samtidigt som RAF låter meddela att man ämnar sätta in en jolly good bombing för att spränga broarna, tydligen är det något på gång som man vill stoppa. 



Min rygg och jag är inte riktigt överens, därför går det sakta med rapporteringen. Hade jag varit en häst hade dom skjutit mig, men nu hinner jag väl flytta några pappbrickor till innan staten fattar ett rationellt beslut i frågan.

nielsen.filip

Citat från: Fredrik H skrivet 31 oktober 2025 kl. 00:33:11Min rygg och jag är inte riktigt överens, därför går det sakta med rapporteringen. Hade jag varit en häst hade dom skjutit mig, men nu hinner jag väl flytta några pappbrickor till innan staten fattar ett rationellt beslut i frågan.

Det rationella beslutet hade varit att ge dig medalj men även en rejäl pension så att du kan göra "replay:s" på heltid! För att bespara ryggen borde de också tillhandahålla några flinka sekreterare.
fredriks_sekreterare.jpg

Fredrik H

Under förmiddagen fortsätter 1st PzD att trycka sig framåt, man lyckas till och med ta sig över ytterligare en flod (minor river) och delar 55 ID i två delar. 10th PzD blir färdiga med sin bro och stridsvagnarna mullrar över till den franska sidan, trycket märks direkt och en fransk by erövras. GD tar sig också framåt i centern.

Fransmännen sätter in ett tungt pansaranfall söderifrån. Man trycker tillbaka en del tyskt infanteri och pansar en kilometer, men man förlorar flera kompanier tunga stridsvagnar. Samordningen i anfallet imponerar inte på någon, men tyskarna märker att de egna stridsvagnarna inte kan mäta sig med fransmännen s tyngre vagnar. 

RAF tänker att dom skall lära de barbariska hunnerna hur en bro ska bombas, men tyskt jaktflyg och luftvärn gör att inte en enda bomb träffar sitt mål. Den vackra franska landsbygden är nu emellertid dekorerad med brinnande brittiska bombplan. Luftkriget i det här spelet är brutalt ensidigt, men jag gillar att man ändå får testa - som dom gjorde.

55 ID kan från och med nu endast agera som trafikhinder i viktiga korsningar. Divisionens enda intakta regemente kommer att vara avskuret från HQ och för att lösa det behöver man återsamlas längre söderut - men då lämnar man terrängen där de tyska pansardivisionerna ska fram helt öppnen!

Om sex turns får fransmännen förstärkningar, men dom kommer i nedre högra hörnet (där det historiska slaget vid Stonne utkämpas). Jag misstänker att det i princip är kapitel två i spelet, 15-16 maj ska en kår med fransmän anfalla GD+ 10th PzD samtidigt som Guderian rider mot solnedgången i väster med två pansardivisioner. 



Filips snälla ord till trots tror jag att jag ska avsluta här. Min trasiga rygg gör det svårspelat (jag får dela upp varje turn på flera sittningar) och jag blir mest frustrerad över att se det samla damm. Jag tycker att jag har tagit mig igenom den kritiska övergången (två av tre broar klara, den sista klar nästa turn) och jag har fått testa systemet. Jag avslutar i nästa post.

Fredrik H

Den så kallade dödhögen mitt på dagen den 14 maj. Spelet har ett intressant och vettigt system för replacements, där man får tillbaka en viss procent av de steps man förlorade dagen innan, fördelat på de olika vapensystemen. En stor del av förlusterna är kvar på kartan som steplosses, en inf-bn har fyra steps till exempel.



Jag har spelat ungefär halva spelet. Utfallet är väldigt rimligt nära det historiska, vilket jag i allmänhet vill ska vara fallet i spel jag spelar. Det går att notera vissa saker i systemet som kan vara värt att nämna.

Terräng spelar stor roll, man måste vara beredd på att analysera tabellerna. Floder hanteras lite ovanligt och kräver sina egna regler.

Ingenjörer spelar stor roll, dom behövs för broar, befästningar och annat. Jag gillar när specialförmågor har mekanisk effekt.

Stridssystemet gillar jag; kvalitet, events, båda slår och roliga resultat utöver olika typer av attacker och samordning ger striderna en dramatisk touch. På grund av allt ovan tar dom förstås en hel del tid att genomföra.

Det är rätt mycket att pilla med, så det tar tid att spela. Det senaste spelet i serien skildrar väldigt stora förbandsmassor i södra Ryssland 42. Det är inget jag skulle ge mig på om det inte spelades med många spelare. Jag förstår mig inte riktigt på att jättemycket mer av allt är bättre. Jag tycker det här var gränsen för vad jag vill sköta i den här typen av system.

På det stora hela så gillar jag det mesta, men jag skulle vilja att en developer gjorde många saker klarare och tydligare. Spelet jag har är tydligen strömlinjeformat relativt tidigare spel i serien, men det finns fortfarande mycket som återstår att göra.

Med tanke på situationens dramatik så förvånar det mig att det inte finns fler spel på temat, men det här spelet förklarar situationen på ett bra sätt. Övergången var mycket svårare än jag har föreställt mig och skulle kunnat gå annorlunda.

theeverything

Tack för en fin replay! Det såg intressant och dramatiskt ut och kartan får många poäng av mig. Fick mersmak.