Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Förslag på slag/system för endagsspel och ca 6 spelare

Startat av David Sunnergren, 25 november 2025 kl. 18:16:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

David Sunnergren

Vad finns det för enkla hexspel där man kan spela två sidor, alla på en sida kan vara aktiva samtidigt, spelet tål spelare med olika erfarenhet och regelkunskap, kan svälja tre spelare på varje sida, samt att man hinner hela slaget på en hel speldag?

Kom med förslag på bra spel.

Delirium

Bra fråga!

Spontant tänker jag på It never snows, simpelt och alla aktiva hela tiden men det vet jag att ni spelar regelbundet i Linköping och hela hinns inte färdigt.

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Skald

Memoir44 med expansionen Overlord.
Overlord är egentligen gjort för 4 spelare, men det är ju enkelt att stoppa in 2 spelare till om man har en extrabox M44 i gömmorna. Ett lämpligt scenario vore inte så svårt att hitta, eller skapa ett "what if" på egen hand.

ErikLj

Holland 44
Något båt eller stridsvagnspel
Battle of Nations (Spi)
Överlag gamla spi-quadar. Enkla regler och går att dela upp i höger-center-vänster. Tex Lutzen

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 25 november 2025 kl. 22:04:34Bra fråga!
Spontant tänker jag på It never snows, simpelt och alla aktiva hela tiden men det vet jag att ni spelar regelbundet i Linköping och hela hinns inte färdigt.

Riktigt bra svar! Man hinner inte riktigt klart på en dag, men oftast tillräckligt långt tycker jag.
Det är som gjort för 6 - 7 spelare, men nu är en del av oss lite trötta på det...

Citat från: Skald skrivet 26 november 2025 kl. 01:47:35Memoir44 med expansionen Overlord.
Overlord är egentligen gjort för 4 spelare, men det är ju enkelt att stoppa in 2 spelare till om man har en extrabox M44 i gömmorna. Ett lämpligt scenario vore inte så svårt att hitta, eller skapa ett "what if" på egen hand.

Hmmm... har Market Garden expansionen och vad det nu är på baksidan av den kartan, men den har aldrig kommit upp på bordet. Kanske nåt att testa på LinCon.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Har inte spelat SCS: Ardennes II. Kan man dela upp sidorna där efter de tyska arméerna?
"Hoppas det regnar i sommar!"

Skald

Citat från: Rydfalk skrivet  6 december 2025 kl. 13:11:32Hmmm... har Market Garden expansionen och vad det nu är på baksidan av den kartan, men den har aldrig kommit upp på bordet. Kanske nåt att testa på LinCon.

Sidospår:

Jag är involverad i galenskapsprojektet att spela _hela_ Overlord i M44 nästa sommar. 14 spelare på ett bord bestående av 7 bräden, alla armeér målade. Förutom att spela och komma med glada tillrop under planeringen så ligger det på mitt fat att måla allt brittiskt vilket landade på ~150 infanteri plus lite extra jox.

Kompisen som drog igång det uttryckte det bäst; "Jag fyller ju bara 50 en gång i livet, och man borde ju spela Overlord i M44 nån gång. Varför inte som födelsedagsfest?".
Går ju inte annat än att hålla med.  :D