Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XIX • 23/9 - 27/9 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 23 februari 2026 kl. 17:06:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Granlid och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Rydfalk

FFdL för hösten är nu fullbokat! :ultra:

Vill du ändå få tillfälle att spela och umgås är det reservlistan och/eller förtätning som gäller!
"Hoppas det regnar i sommar!"

David Sunnergren

Är det några roliga spelprojekt på gång inför detta FFdL?

Rydfalk

Ska ha semester från pensionen i en vecka nu, sedan kommer vårt bokningsschema upp!
"Hoppas det regnar i sommar!"

ErikLj

Jag kan denna gång tänka mig något flerdagars rätt stort för två eller fyra. Med förhoppning att komma rätt långt.

The Dark Valley eller
BCS Valley of Tears

FRVO

Jag är är gärna med på Valley of Tears om plats finnes. Jag är också grymt sugen på åtminstone ett parti Imperial Elegy.

thermopylai

Jag är starkt lockad av Dark Valley, men är bara där fre kväll-sön.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

David Sunnergren

Citat från: FRVO skrivet 14 augusti 2026 kl. 18:44:44Jag är är gärna med på Valley of Tears om plats finnes. Jag är också grymt sugen på åtminstone ett parti Imperial Elegy.

Ja Imperial Elegi står på min FF-lista

thermopylai

Citat från: David Sunnergren skrivet 15 augusti 2026 kl. 13:02:33
Citat från: FRVO skrivet 14 augusti 2026 kl. 18:44:44Jag är är gärna med på Valley of Tears om plats finnes. Jag är också grymt sugen på åtminstone ett parti Imperial Elegy.

Ja Imperial Elegi står på min FF-lista

Min med!

Rexpress

Intresserad av ett längre spel under lördagen.

Congress of Vienna ligger högst på önskelistan, men även Alliances eller kanske Imperial Elegy. Ligger IE väldigt nära HiS i sin natur så är jag dock lite skeptisk.

Spel som jag skulle vilja prova/spela i ingen specifik ordning, ett utkast ur den oändliga listan:

Congress of Vienna (äger ej)
Alliances (äger ej)
FiTl
Churchill
Downfall cotr
Paths of glory
Combat commander
Old school tactical
The other side (äger ej)
Atlantic Chase (äger ej)
Triomphe a Marengo
Crusade and Revolution (äger ej)
Time of Crisis (äger ej)
Högt BGG betygsatta block wargames med speltid <5 timmar
Låg/medel counter density hex & countertitlar

Kanske listan:
Imperial Elegy (äger ej)
Imperial struggle
Maria
Friedrich
Triumph & Tragedy
Övriga COIN
7 empires
Sekigahara

Undviker "bucket of dice" och amerikanska rev/inbördeskriget i den mån det går utan att såra någons känslor  :lol:

Vet att det pratades en hel del om 18xx under förra höstens FF och sedan även på forumet så med risk för hädelse och utfrysning så erbjuder jag mig att hålla i teach för ett kortare 18xx om det intresset skulle finnas. Det är trots allt ekonomisk krigföring på rätt hög nivå ;)

Scipio

Omslag_Fraustadt.png

Jag söker testare till Great Northern War Battles och Time of Troubles CDG under FF.

Headlinern för GNWB kommer att vara Fraustadt 1706.
Det spelet är det mest testade och polerade spelet i systemet för närvarande och är mycket väl lämpat för lag-spel.
Det är en rättfram situation som bör gå att spela klart på runt 8 timmar om man är 2 spelare per sida och är väl lämpad både för dom som vill prova på och lära sig mer om krigföring i Stora nordiska kriget men även för veteraner.

Kort bakgrund till Fraustadt från scenariohäftet:
"In 1706 Charles XII's campaign in Poland left a smaller Swedish corps under General Carl Gustaf Rehnsköld facing a much larger Saxon-Russian force. Anticipating a coordinated attack, Rhensköld realized he had to act quickly and devised a plan to lure the enemy out of their fortified camp into open ground. He spread rumours that the Swedish army were in retreat and executed a deceptive nighttime withdrawal, leaving campfires burning to convince the Saxons that the Swedes were retreating in panic. Misled by this ruse, General Schulenburg advanced his army out of the safety of the camp and pursued. Advancing to a position east of Fraustadt it became clear that the Swedes had turned around and were forced to deploy his exhausted force in haste between Röhrsdorf and Gersdorf, preparing to confront the Swedes on ground of Rhensköld's choosing."

Jag kommer även att ta med dessa spel i GNWB-systemet:
- Holowzcyn 1708
- Helsingborg 1710
- Poltava 1709
- Gemaurthof 1705
- Saladen 1703
- Blenheim 1704

Mer information om GNWB:
https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5314.msg81048.html#msg81048

Det kommer också gå att spela Time of Troubles (CDG) genom hela FF.
Jag rekommenderar det som är standard-scenariot "The Polish Intervention" som är rättfram och väl balanserat och snabbspelat på runt 6 timmar, de första testerna av detta gjordes på konventet som hölls på Sveaborg i april. Det scenariot är den bästa vägen att lära sig spelet och det är full action från början för alla spelarna.

På senaste FF i februari så spelades scenariot "The Thief of Tsushino" där speltiden ligger på ca. 9 timmar.

Mer information om Time of Troubles
https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5367.0.html

Game Box Back_Complete_Compressed_More_test.png

Jag närvarar på FF onsdag till söndag så om du är intresserad av att spela ToT eller något av alla GNWB spelen så skriv i tråden eller PMa mig.
"Randomization is too important to be left to chance"

thermopylai

Så det där var väl närmast en bekräftelse av att det är GMT du diskuterat med om publicering  ;)
Jag är intresserad av att testa båda men det är mycket som konkurrerar om uppmärksamheten de få dagar jag hinner vara där :-/

Delirium

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Midisfi

Citat från: Scipio skrivet 17 augusti 2026 kl. 10:44:23Jag söker testare till Great Northern War Battles och Time of Troubles CDG under FF.

Sign me up for Fraustadt!! I'll also bring the Pälkäne project so we can brainstorm the added mechanics.
Mikko

Midisfi

My new summer project "Cudgel War" (Klubbekrigen SWE, Nuijasota FIN) will be available for testing - it's a simple and straightforward card-driven game about the peasant rising in Finland 1596-7. Takes 1-2 hours to play with two players.

Scipio

Citat från: Midisfi skrivet Idag kl. 08:22:35
Citat från: Scipio skrivet 17 augusti 2026 kl. 10:44:23Jag söker testare till Great Northern War Battles och Time of Troubles CDG under FF.
Sign me up for Fraustadt!! I'll also bring the Pälkäne project so we can brainstorm the added mechanics.
Great, that means that we we will have a Fraustadt game on either Friday or Saturday depending on who more wants to attend. 

A puzzle session on Pälkäne would be great as it also touches upon the Düna crossing 1701 game that I started on. :up:

Citat från: Midisfi skrivet Idag kl. 08:28:35My new summer project "Cudgel War" (Klubbekrigen SWE, Nuijasota FIN) will be available for testing - it's a simple and straightforward card-driven game about the peasant rising in Finland 1596-7. Takes 1-2 hours to play with two players.
Wow a game on Klubbekriget is so cool, sign me up for a session of it!  :up:
"Randomization is too important to be left to chance"