Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tips på böcker om drönarkrig?

Startat av Erik Norén, 1 augusti 2026 kl. 16:54:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Erik Norén

Halloj. Jag undrar om någon här har tips på bra böcker om drönarteknik och om användningen av drönare i väpnade konflikter, gärna skriven efter den rysska invasionen av Ukraina?
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

thermopylai

Jack Watling har skrivit en som heter "The Arms of the Future". Jag har inte läst den än, men jag har läst flera analysrapporter av honom som varit briljanta. Se vidare: www.rusi.org
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Wes

Nej på första frågan men om du hittar något i den djungel av böcker som finns från Ukraina så berätta gärna. Vissa författare kanske jag skulle lite mer på än andra.

Jag har läst "The Arms of the Future" och den är bra men större delen är hans förslag på hur moderna vapenslag och förband borde se ut för det moderna slagfältet. Väldigt tråkig men bra insikter och beskrivning av slagfältet.

Jag har läst "Army of None: Autonomous Weapons and the Future of War" och "Four Battlegrounds: Power in the Age of Artificial Intelligence" av Paul Sharre. Förstnämnda är en grundsten i diskussioner (/artiklar) om autonoma vapensystem. Lite tråkig mot slutet men bra i början för både noobs och de som utvecklar vapen. Ger en bra förståelse för olika vapensystem och varför man accepterar olika nivåer av automatisering. Den är 10 år gammal,så före Ukraina men tar ändå kort upp olika svärmstrategier.
Nästa bok är relevant för att förstå "AI" men täcker ett mycket större område än drönare men det är en viktig komponent för framtida drönartsktik och strategi. Tyckte den var bra.

Läste nyligen "Ender's game" för att den kommer upp i poddar om drönarkriget i Ukraina. Lite upprepande mot slutet men bra över lag tycker jag. Tänkte läsa lite militär sci fi nu efter den upplevelsen.