Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Regelhjälp med AI

Startat av Samsara, 18 augusti 2026 kl. 20:39:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Samsara

Hej,

Vill tipsa om ett förnämligt hjälpmedel om man gillar spel med tjocka regelböcker som kan snärja till det.
Gemini Notebook(tidigare LM Notebook) låter dig ladda upp en PDF av reglerna och sen är det bara att fråga. Gemini Notebook
Den har björnkoll på reglerna och kostar inget.

Lite tips och erfarenheter då den gör misstag:
Chatten har björnkoll
Ge inte för många källor, framförallt webkällor. Den kan snurra till det om källorna konfliktar med varandra. Ovanligt men kan hända.

Studion som kan göra filmer, slides, rapporter mm är inte lika sofistikerad som chatten. Där smyger det sig oftare in fel. Chatten kan själv förklara varför men i korthet tar studion genvägar och kan nöja sig när den hittat en grundregel och kan missa snåriga avsteg. Något chatten inte gör. Det är i princip två olika AI som jobbar på två olika sätt.

Studion är dock rolig. Har gjort ett antal slides jag sedan använder vid regelgenomgångar. Snygga tematiska illustrationer mm. Här är tipset att kritiskt granska slides och fråga chatten om det verkar blivit fel. Den hänger gladeligen ut sin studioAI för regelmisstag.

Hursomhelst har detta verktyg blivit ovärderligt när jag själv ska lära mig ett spel eller om jag vill ha material för att lära ut.

Lycka till!

Scipio

Japp jag använder den till mitt eget spelprojekt och den gör bra visuella guider som förklarar de delar av reglerna som man önskar på ett riktigt bra sätt för det mesta.

Den skapar också podcasts, jag laddade upp ett exempel i tråden som visar hur märkvärdigt bra det kan bli.
https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5314.msg80488.html#msg80488

Nu senast så bad jag den att skapa en video från regelboken och den historiska bakgrunden från scenariohäftet och om man bortser från att all utrustning och uniformer är helt uppåt väggarna så är slidesen och beskrivningen mycket bra och förklarande.

"Randomization is too important to be left to chance"

thermopylai

Men heter det egentligen Gopod eller Gopa-doktrin?  ;)

Jag gillar särskilt hur dålig ai är på översättningar och uttal, med tanke på hur länge ai använts för just det.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Citat från: thermopylai skrivet Idag kl. 01:03:19Men heter det egentligen Gopod eller Gopa-doktrin?  ;)

Jag gillar särskilt hur dålig ai är på översättningar och uttal, med tanke på hur länge ai använts för just det.
:lol: Very true
"Randomization is too important to be left to chance"