Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Second World War At Sea regeltolkning

Startat av magnus lindström, 3 juni 2006 kl. 12:15:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Skulle vara kul om någon har erfarenhet av något liknande och kan komma med ett förslag.

Fartygen i spelet klassa följande när det gäller beväpning.

Primary guns-secondary gun-tertiary gun-anti aircraft gun

Ett skepp listat på följande sätt 10-1-2-2AA

Har 10 primary (P), 1 secondary (S), 2 tertiary (T) och 2 antiaircraft (AA).

Som reglerna nu är skrivna så sker följande:

Skulle ett skepp vara listat på följande sätt 0-1-2-1AA

Så blir en träff på P istället en träff på S, och alla sorters träffar går vidare sig på samma sätt.

t.ex. ett fartyg 0-0-1-1AA skulle få en träff på T från en träff på antingen P(har ingen), S(har ingen) eller T.

Men nu är det även så att skulle ett skepp ha haft t.ex. en primary gun men den har förstörts så förs inte en ytterligare träff vidare på samma sätt som ovan utan det blir en träff i skrovet i stället. Det samma gäller secondary guns. När det gäller tertiary så fortsätter träffar där att föras vidare till AA guns och blir först träffar i skrovet när alla dessa är förstörda.

Det dumma är att följer man reglerna så har ett tyngre beväpnat fartyg (0-1-3-1AA) lättare att ta träffar i skrovet än ett lättare beväpnat fartyg (0-0-3-1AA)

För fartyg (0-0-3-1AA) kommer börja ta träffar i skrovet från och med den 5:e träffen på antingen P, S eller T.

Medan det tyngre fartyget (0-1-3-1AA) på samma sätt börjar ta träffar i skrovet från och med 5:e träffen på T men redan från och med den 2:a träffen på P eller S. Den första träffen kommer att förstöra den ensamma kanonen och ytterligare träffar där förs vidare till skrovet.

Mitt förslag är att träffar förs vidare på samma sätt som förut.

MEN att det bara kan föras vidare till skrovet om ALLA P, S och T är förstörda när det gäller Primary och secondary hits.

Medan tertiary hit förs vidare till AA som förut och förs vidare till skrovet först när alla AA är utslagna.      

Flödesschema

Vidareförning

P -> S -> T -> AA (gäller alla träffar)

If P (förstörd) and S (förstörd) and  T (förstörd) then (ytterligare träff på P och S) = träff i  Skrov

If P (förstörd) and S (förstörd) and T (förstörd) and AA (förstörd) then (alla träffar) = träff i skrovet

Detta kommer så nära regeln som jag tycker det är möjligt.

Om någon fattar vad jag skriver om så kom gärna med förslag.

A F

Vad är "SWWAS"?

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Vad är "SWWAS"?

Second World War At Sea (Avalanche Press).

Jag passar på att flytta den här tråden till sektionen Andra Världskriget.

Tråd flyttad & trådens titel ändrad för ökad tydlighet.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!