Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fagers Fråga III: Sex, Drugs & Rock'n Roll

Startat av A F, 25 november 2004 kl. 13:14:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Så, när först advent nalkas, något viktigt och seriöst. I vilka krigsspel kan man finna lite Sex, Drugs & Rock'n Roll? Vad spelar vi som vill ha Guns'n Roses på stereon istället för nån sunkig platta med marscher?

Nominerar själv The Gamers' "Embrace an Angry Wind" för att i det kan du spela den stenade och gravt lemlästade General Hood och till och med slå på en opiumtabell. Lämplig skiva är Niel Young med "Southern Man." :up:

Magnus2

Hmm, sex, drugs and rock'n'roll lämpar sig kanske bäst utan krigsspel...och tvärtom...fast det beror ju på vem man spelar med.

Men i minispelet Panzer Pranks (Chaosium, 1980) kunde man bl a slåss om en flaska vin (fanns med som spelpjäs).

Musik, tja...Guns'n Roses för all del.

:ultra:

Magnus

A F

Citat från: "Magnus2"Hmm, sex, drugs and rock'n'roll lämpar sig kanske bäst utan krigsspel...och tvärtom...fast det beror ju på vem man spelar med.

Som sagt. Det gäller att hitta rätt spelare. Kan man spela spel med Joahn Bannér i i nyktert tillstånd?

Citat från: "Magnus2"Men i minispelet Panzer Pranks (Chaosium, 1980) kunde man bl a slåss om en flaska vin (fanns med som spelpjäs).

Bra. En poäng för spelet. En poäng för första inlägg. Och tre stilpoäng.

tinG

En del "sex" med betydligt mindre "droger" och "rock 'n roll"...

Jag nominerar The Gamers' "DAK" innehållande en blipp för en italiensk fältbordell: 10 Armata Mobile Bordello Section

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

thermopylai

I slaget vid Leuktra 371 BC fick fulla spartaner pisk av Thebe och Epaminondas elitsoldater i det "heliga bandet" som bestod av 150 homosexuella par som slogs extra vildsint med sina älskade vid sin sida. Det kanske kvalificerar sig?

Inte så lätt att hitta spel om det dock, men i Ancients (kan laddas ner gratis på http://www.relativerange.com/ancients/index.htm) finns det med som ett scenario. Fast utan specialregler om vare sig fylla eller homosexualitet tyvärr  :wink:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

A F

Citat från: "thermopylai"Fast utan specialregler om vare sig fylla eller homosexualitet tyvärr  :wink:

Hur vet vi att Spartanerna var fulla (eller fullare än vanligt)? Annars så är det ju otroligt synd att inte dessa detaljer kan få inverka på spelet.

Börjar man rota lite i antikens grekland så är det annars makalöst homo-igt. På olympiaden brottas nakna män och kvinnor är förbjudna att närvara. Och så vidare. Jag har alltid facinerats över hur generationer av stelbenta kulturdyrkare har lyckats bortse från detta samtidigt som de upphöjt antiken till höjdpunkten i den mänskliga historien.

thermopylai

Tja, jag har bara ett citat av Xenofon i engelsk översättning:

"And they say that the wine stirred them up as they were drinking a little at noontime."

Att man druckit innan strid ansågs som så normalt, att när grekerna speciellt påpekar det kan man tolka det som att de hade druckit mer än lite vin.

Och när det gäller homosexualiteten kan man bara konstatera att under antiken drog man inte de gränserna. Man kan säga att bisexualitet var normen.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

A F

Citat från: "thermopylai"Att man druckit innan strid ansågs som så normalt, att när grekerna speciellt påpekar det kan man tolka det som att de hade druckit mer än lite vin.

Det där heter någonting, det faktum att vi alltid får undantagen berättade för oss. Sånt gör det svårt att urskilja normer och normala förfaranden.

Delirium

Avalon Hills gamla fina Blackbeard innehöll en hel del R'n'R med strandhugg och romflaskor och annat, men det är väl ett gränsfall för det här forumet.

Och vad gäller homosexualitet under antiken är bilden mycket komplicerad i själva verket. Om man tar Rom som exempel var det ingenting gemene man sysslade med "öppet". En romersk soldat som togs på bar gärning skulle till exempel straffas med att de andra i hans enhet trampade ihjäl honom. För överklassen var det vad gäller den sociala normen inga problem att gå till sängs med karlar, förutsatt att man var den "aktive" och inte "mottagaren", om ni förstår vad jag menar.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

P-O Jönsson

I SPIs "John Carter-Warlord of Mars, kunde man som skurk göra en "Unspeakable Act". Till saken hör att alla spelare spelar en hjält och en skurk samt att skurken har kidnappat en annan hjältes flickvän.
/P-O
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"I SPIs "John Carter-Warlord of Mars, kunde man som skurk göra en "Unspeakable Act".

Lysande. Vad är lämplig musik till John Carter? Nån tidig Yes eller Genesis-platta?

A F

Kan man förresten nominera sitt eget spel på sin egen lista? The HellGame har i stort sätt allt.

P-O Jönsson

CiteraLysande. Vad är lämplig musik till John Carter? Nån tidig Yes eller Genesis-platta?

eller någon medeltidig Ultravox....
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Magnus2

Citat från: "Anders Fager"Kan man förresten nominera sitt eget spel på sin egen lista? The HellGame har i stort sätt allt.

Jaha, där kom den ja... :D

Du glömde musiken.
Black Sabbath?

Magnus

A F

Citat från: "Magnus2"Jaha, där kom den ja... :D

Du glömde musiken.
Black Sabbath?

Magnus

Hitta ett annat spel med spermafläckar i....  :oops:

Och som musik så är nog jävulsk experimentella grejor från förra sekelskiftet perfekt.