Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Gustav Adolf the Great (GMT)

Startat av Andreas Lundin, 23 maj 2006 kl. 19:53:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Detta spel fick jag i posten idag. Jag har redan läst större delen av rglerna (Musket and Pikes - series). Jag måste säga att jag är imponerad! Längtar efter ett spel... :roll:

Nu väntar jag på att en motståndare anmäler sig.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

unic

Citat från: "Andreas Lundin"Längtar efter ett spel... :roll:

Nu väntar jag på att en motståndare anmäler sig.
Jag spelar gärna - har solospelat Sweden Fights On lite grann, så har viss bekantskap med reglerna.

Holmgren

Jag flyttar diskussionen om UPS och Tullen till en egen tråd i avdelningen Shopping & Inspiration. Här fortsätter snacket om "Gustav Adolf the Great".

Tråd Delad & Flyttad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

magnus lindström

Se upp för den farliga svenska översten med rating -1.

Andreas Johnson

Jag väntar otåligt på att Gustav ska anlända till Stockholm....
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Andreas Johnson

Hmm... är det bara jag som inte kan hitta några player aid cards i Gustav Adolf? :(

Andreas Lundin

Ett player aid card har jag allt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Johnson

Enligt baksidan på lådan ska det finnas ett 8.5 x 11 och ett 11 x 17 men jag har inget så det är väl dags att maila GMT....

Andreas Lundin

Jo, det är väl det...

tinG

Tja!

Satte vi oss då äntligen ner med GAtG... fyllda av förväntan över att äntligen bemästra MPBS-systemet!

Tji, fick vi!  :shock: - Kaos, kaos och åter kaos! :cry:

Med fyra eller fem tidigare slag under bältet hade vi fått tämligen god kläm på vad kavaleriträffarna kan åstadkomma och det var med van, säker hand som kavalleriet sattes i rörelse på de båda flankerna.

Problemen började efter det att infanteriträffarna kommit inom räckhåll av varandra och sikten försämrats (dust-effekter av SSR). I detta känsliga ögonblick när min kejserliga arme precis går från 'Make Ready' till 'Charge' halveras plötsligt 'Command Range' (från 2 till 1 hex) och högerflanken av min lååånga fina echlonjerade (stavning?) slaglinje blir plötsligt 'Out of Command'!  Resultatet är förödande....

Det tidigare relativt ordnade kaos förbyts i ett totalt virrevarr av hjulande infanteribataljoner som förtvivlat försöker komma i kontakt med sin vänstra granne. Många tvingas gör helt om och hjula för att undvika kontakt med fienden

Någon som känner igen sig?

Detta vackra och fasinerande spel lyckas verkligen återskapa tidsperiodens hysteriska slagfält, speciellt om man i efterhand sätter sig ner och skriver ihop en AAR.

Jag har dock en STOR ISSUE med spelsystemet och det är 'Command'-relgerna... och framförallt gällande 'Charge' och 'Out of Commnad'. Det är så mycket måsten att det inte sällan blir absurda situationer.

Kommentar? Elias? Någon annan?

/Jonas

p.s. Någon som sett till en Cyberboard eller VASSAL modul till MPBS-spelen? Nån som skulle vara sugen på att visa upp hur det där 'text book'-anfallet skall genomföras i praktiken?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

Vassal finns nog inte för det är lite krångel med 2-hex counters där. I MPBS så är det att ha 2 led som gäller. Det är i stort sätt omöjligt att hålla ihop ett enda led. blir en enhet i mitten utslagen så är ena halvan out of command. Inget fel med det, för det är otroligt svårt att hålla ihop en enda lång frontlinje i verkligheten också. Något som jag inte gillar är dock det där med att vända fienden ryggen bara för att komma i kontakt. Ben skriver själv att enheterna slogs mer för sig själva än för armén som helhet (därför det inte finns någotn armémoral). Min lilla idé för att lösa det utan att mixa med reglerna för mycket är att låta en enhet som blir Out of command helt enkelt stå stilla och inte göra något. Det tycker jag mer representerar en enhet som tappat kontakten med befälhavaren. det andra stora problemet i systemet är branta sluttningar som jag skrivit om förut.

Mats Ekblad

Dubbla led är bra så länge man inte tänker retirera... :) Kaos verkar oundvikligt.
   Som G2A i ovan nämnda session fick jag bittert uppleva hur lätt det är att få sitt fina saxiska tunga infanteri (20sp) eliminerat i en kavallerichock. Deras moral är verkligen skamlig. Borta var den linjen ...
    Håller med om att det är en bättre lösning att låta out of command enheter stå still, det fångar bättre idén med individuellt kämpande enheter. Det är svårt med dessa måsten i systemet. Man hamnar i situationer där man MÅSTE gå in command, för att sen tvingas avancera mot fi om orden i frågan är charge. Trupprörelserna blir väldigt märkliga.
   Vi var dock lite för ivriga att charga med tungt infanteri, det skall antagligen med rätta, ur historisk synvinkel, vara oregerligt.  

- Mats
The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his.

tinG

Ahhh... välkommen in i leken Mats!
Kul att ha dig bland oss!  :)  
:up:
-- Napoleon Bonaparte

tinG

FRÅGA

Kan 'Light Infantry' i en kombination LI/CAV använda sig av 'Advancing Fire' [10.3.2]?
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Johnson

Så spelar i alla fall jag, om stacken flyttar max ett steg framåt. Har för mig att Ben själv godkänt det i ett inlägg på Consimworld. Men iom att det är en -3 modifier för advancing fire så är det bara LI med minst tre increments som har chansen att göra nån skada.