Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

A world at war (GMT)

Startat av BigPapaBear, 26 maj 2006 kl. 23:18:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

B_J_S

Håller med.
Anders berättade lite om flottreglerna.
Verkar intressanta.
//Jonas

silversixx

Björn är flottnedtyngd...

B_J_S

Barlasten har precis ökat på fartyget.
Länspumparna arbetar för fullt.

Kapten har sagt att faran är över!
Men pumparna arbetar fortfarande för säkerhets skull!
 :lol:
//Jonas

andqui

Militärövning på ostfronten. Läget sommaren 1941:
[/img]
Anders

aegneus

Nostalgibild verkligen.

En linje?  Det här ser  inte ut som det 3R jag är vän vid. Men jag förmodar det är de där nya reglerna som spökar...

zilver

Precis! Vad hände med den gamla "reversed spaced armor defence"-taktiken eller vad det nu hette?

aegneus

Ja, skall vi behöva komma här och påstå det var bättre förr?

andqui

Citat från: "aegneus"Nostalgibild verkligen.

En linje?  Det här ser  inte ut som det 3R jag är vän vid. Men jag förmodar det är de där nya reglerna som spökar...

Jag är helt obekant med 3R så jag vet tyvärr så du får gärna utveckla varför man undviker linjer där.

Det som är avbildat är Barbarossa-scenariot och det dikterar till viss del hur den ryska sidan skall sätta upp sina enheter helt i linje med hur det är i kampanjen. I kampanjen styrs detta till en del av RGT (Russo-German Tension level) som vid olika nivåer sätter en del krav på Ryssland (men skapar också möjligheter så som mobilisering mm). Exempelvis kan en RGT-nivå och uppåt innebära att ett bestämt antal 3-5 pansar och annat måste finnas inom fyra rutor och 15 faktorer flyg tre rutor från Polen och Östpreussen precis som scenariot föreskriver.

Markstridsystemet i AWAW gör att man helst vill undgå att bli kringränd och ZOC:ad (bara pansar har ZOC). I regel betyder detta att enheterna elimineras ganska raskt. Jag får nog erkänna att jag inte har tillräckligt stor erfarenhet än av systemet för att kunna "optimera" så visst kan det bidra till att det kan se lite okaraktäristiskt ut men en linje känns intuitivt som ett visst hinder för att bli omfattad av exploaterande pansar. Det finns också något som heter attrition combat som är ett väldigt "ekonomiskt" sätt att åsamka fienden förluster i både rutor och enheter och det gör att man gärna söker kontakt över långa linjer - ju fler faktorer du kan frambringa dess då bättre i princip.
Anders

aegneus

Jag skulle ha varit tydligare, och markerat en lite mer :). 3R utmärktes av att det perfekta försvaret var tre linjer tjockt, med den billigaste skiten längst fram. Helst massiva linjer, annars av ZOC.  En linje och du blir av med hela arméen om tysken sköter sina kort rätt (och inte slår 4-6 på fel 2-1:a).

Kör det tyska anfallet så ser du vad som händer.

andqui

Läget efter tysk Combat phase är genomförd:

Tre breakthrough är skapade.

Och efter Exploitation:

Ser inte bra ut för någon av enheterna i den ryska frontlinjen då alla kommer bli isolerade och eliminerade i den ryska turnen.

Tyska förluster:
11 AAF och två 3-3 inf. Totalt 39 BRP vilket gör att tysken kan återuppbygga samtliga förluster.

Ryska förluster:
9 AAF och två 3-5 pansar, ett 3-3 inf, två 2-3 inf och ett 1-3 inf. Totalt 47 BRP än så länge. Rysk ekonomi kommer tillåta återuppbyggnad av max 46 BRP så det ser tufft ut men vintern kommer nog ändra på saker och ting.
Anders

Delirium

Mycket stilrent och vackert! Ser fram emot fortsättningen (och eget deltagande också förstås)!
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

B_J_S

Vafalls är detta??

Komma med bilder som dessa, är som att locka barn med godispåse.
Inte snällt!

Jag kallar till beslut om datum Anders. NU!
//Jonas

Tryggve

Nu blir jag nostalgisk, kommer att tänka på Alex och min kampanj för några år sedan. Jag knäppte en hel del kort då, de borde finnas någonstans.

andqui

Citat från: "Tryggve"Nu blir jag nostalgisk, kommer att tänka på Alex och min kampanj för några år sedan. Jag knäppte en hel del kort då, de borde finnas någonstans.

Körde ni den globala kampanjen eller bara en delmängd? På ett ungefär hur lång tid tog det hela?
Anders

Tryggve

Citat från: "andqui"
Citat från: "Tryggve"Nu blir jag nostalgisk, kommer att tänka på Alex och min kampanj för några år sedan. Jag knäppte en hel del kort då, de borde finnas någonstans.

Körde ni den globala kampanjen eller bara en delmängd? På ett ungefär hur lång tid tog det hela?
Vi körde Europa en gång, och operation Barbarossa en annan gång. Hur lång tid det tog kommer jag inte ihåg på rak arm, måste jag erkänna.

Jättekul med bilder och rapporter också, förresten!