Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bomb Alley

Startat av magnus lindström, 29 maj 2006 kl. 23:15:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

Nej det finns massor av tyska flygplan, dock inga dornier som ska ha funnits enligt tamelanders bok. Vad tyskarna dock har ont om är krigsfartyg. Där är en jagare det slagkraftigaste ytstridsfartyget de har.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Vad tyskarna dock har ont om är krigsfartyg. Där är en jagare det slagkraftigaste ytstridsfartyget de har.

Fullt förståeligt. Småknöligt att ta sig förbi Gibraltar... Men jag förmodar att ett knippe ubåtar finns till hands?
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

japp ubåtar finns det även en hellikopter med tillhörande fartyg. Man får även se tyska marinflyg i händerna på Italienarna. Om italienarna har tillgång till hangarfartyg det vill säga.

BigPapaBear

Provade Bomb Alley med en polare i går (första gången för båda). Måste säga att det var kanonkul och oerhört beroendeframkallande.

Medelhavet 40-42 är verkligen ett bra ställe att kriga på. Nära till allt = mycket flyg, många landmål och begränsad yta. Det borgar för ett intensivt och dynamiskt spel.

Vi hann spela ett dygn (på scenario 1) och ser fram emot nästa session. Även om regelboken är lite taffligt skriven flöt det på bra. Spelsystemet erbjuder många olika alternativ för spelarna och man har aldrig tråkigt.

Förstår inte alls hur spelet ska fungera solitär dock.  :?

BigPapaBear

Nu släpper AP ut en expansion till Bomb Alley (och i viss mån Leyte Gulf) i Pxxx-programmet.

http://avalanchepress.com/gameBlackSeaFleets.php

Äntligen kommer man att få användning av Svarta havsdelen av kartan!  :up:  :D

magnus lindström

Och som tur är så kan man fortfarande använda den gamla kartan, kartorna och boxarna blir bara fulare och fulare, vad sysslar de med??????

magnus lindström

PQ 17 kommer att bege sig till Medelhavet i nästa volym.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"PQ 17 kommer att bege sig till Medelhavet i nästa volym.

Låter mycket intressant! Blir namnet månne Pedestal?

magnus lindström

Haha nu handlar serien inte bara om konvojer:) Efetrsom jag äger istort sett alla AP spel så skulel det vara nice om man kunde skapa egna moduler med PQ 17 som grund. Det verkar flyta på bättre än SWWAS

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Det verkar flyta på bättre än SWWAS

Blir det mindre bokföring i PQ-17 än i SWWAS? Även om jag tycker att det är en trevlig funktion är det onekligen lite tidsödande.

magnus lindström

Just bränsle och Skador blir enklare. Jagarna buntas ihop till multiship counters. Ja SWWAS är trevligt tills man börjar få upp till 20 taskforces med skiftande fartyg.

magnus lindström

Men Pedestal var fran ett bra namn eller kanske destnation Malta :)

yvig

Vilken härlig tråd! Man blir ju himla sugen på att köpa Bomb Alley!

Fråga: Hur är det med scenarion? Finns tex. Herkules (tänkt invasion av Malta)?

Vad ligger speltiden på och måste man beställa spelet frå USA eller finns svenska återförsäljare?

MVH
/Lasse

BigPapaBear

Citat från: "yvig"Vilken härlig tråd! Man blir ju himla sugen på att köpa Bomb Alley!

Bra tänkt!

CiteraFråga: Hur är det med scenarion? Finns tex. Herkules (tänkt invasion av Malta)?  

Bomb Alley är tokspäckat med scenarion. 50 stycken närmare bestämt (varav 40-45 är historiska, resten s.k. Battle scenarios). Just Herkules finns inte om jag miss rätt (det finns ju inga landenheter eller fallskärmsjägare i spelet, vilket dödar själva idén lite...). Däremot kan du ge dig på alla operationer du kan tänka dig mellan den italienska krigsförklaringen och operation Pedestal. Man kan kort sagt säga att spelet följer Tamelanders Malta (som du tidigare angett att du gillar). från början till slut vad gäller händelserna till sjöss.

Skulle du mot förmodan spela dig trött på samtliga scenarion i spelet finns det en liten expansion som heter Distant Oceans med ytterligare scenarion (tyska helikopterhangarfartyg rockar!).

DESSUTOM! Det verkar vara ytterligare en expansion på G som gör att du får användning av Svarta havs-biten av kartan...

CiteraVad ligger speltiden på och måste man beställa spelet frå USA eller finns svenska återförsäljare?

Speltiden varierar stort beroende på scenario, men det är inget monsterspel. Det som tar längst tid är planeringen inför runda ett. Så fort båda spelare har koll på bokföringsbiten rullar det på. Stridsscenarion kan vara klara på tjugo minuter. De stora operationella scenariona kräver några kvällar. Det man inte ska göra är dock att stirra sig bind på antalet rundor i scenariot, då spelarna själva styr över hur många rundor scenariot pågår. Jag och en kamrat spelade ett 48-rundors scenario som var slut efter 10-11 rundor.

Jag tror att du måste beställa det från USA eller genom UGG och Anders Fager, men jag har inte kollat runt i Svedala.

PS. Passa på att tanka ned mina förbättrade Quick Reference Charts till spelet från Boardgamegeek.
http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=24529

aknaton

Citat från: "BigPapaBear"Jag tror att du måste beställa det från USA eller genom UGG och Anders Fager, men jag har inte kollat runt i Svedala.

Finns på hobbygames.se.
Henrik S Törnblom