Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

ASL för nybörjare...

Startat av Sejanus, 31 maj 2006 kl. 11:46:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sejanus

ASL STARTER KIT #1? Är det något att ha för någon som aldrig provat på ASL förut? Tänkte göra ett litet inköp och se om detta kunde bli inkörsporten till vidare krigsspel.

tobias

Det kan det absolut vara! Jag fastnade totalt för ASL efter att jag skaffade mig ASLSK #1, och blev också mer insnöad på andra krigsspel. För priset tycker jag att det är ett fynd.

Jag passar också på att flytta tråden till rätt avdelning, nämligen Andra världskriget.

Tråd flyttad.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

thark

Häpp, periskop upp... :-)

Kan bara inflika här att jag som total nybörjare på ASL-området (likaså min med/motspelare) och personligen inte allt för stor allmän krigsspelserfarenhet (men det hjälper förstås att ha någorlunda lätt att assimilera regler), nyligen med god behållning spelat igenom startscenarion S1 och S2 från Starter Kit #1, och speciellt givet det överkomliga priset kan jag med gott samvete (nåja--join the dark side!) rekommendera att man ger det ett frest.

Av intresse kan kanske även vara ASL Swedens diskussionsforum även om aktiviteten där verkar vara ... låg.
Ronny Hedin (thark) -- CAVEAT LECTOR
Spelar: ASL!

Scipio

Citat från: "thark"Av intresse kan kanske även vara ASL Swedens diskussionsforum även om aktiviteten där verkar vara ... låg.
Äh, vi ägnar oss mer åt att spela där än att snacka faktiskt.
Mer hockey än snack så att säga...    :D
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Sejanus"...inkörsporten till vidare krigsspel.

Det är inte en port, det är en bankvalvsdörr med elektroniskt låssystem, som i sin tur vaktas av en cyborg utan kill limit.  :shock:

Börja med något enklare är mitt tips...
En mycket bitter liten man.

Klas Malmström

Citat från: "Sejanus"ASL STARTER KIT #1? Är det något att ha för någon som aldrig provat på ASL förut? Tänkte göra ett litet inköp och se om detta kunde bli inkörsporten till vidare krigsspel.
Starter Kit är ett bra (och rel. billigt) sätt att testa ASL på. Även om jag personligen tycker att reglerna kunde var bättre skrivna/strukturerade.

Om du har möjlighet, så försök att hitta någon som redan spelar ASL och be dom spela med/lära dig.

Var bor du ?
Klas Malmström
Linköping

Holmgren

Jag tycker att ASL Starter Kit är en bra investering till en billig kostnad. Om du gillar det kan du fördjupa dig och gå ner dig i ASL-träsket.  :wink:

Om du gillar idén med krigsspel, men kanske inte just ASL har du i alla fall fått en inblick i systemet till en billig peng och kan gå vidare till andra konfliktspel. Tips finns i flera trådar här på forumet, t ex här.

Jag tror inte att ASL Starter Kit kommer att skrämma bort dig från hobbyn!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Sejanus

Verkar onekligen som om jag borde införskaffa detta spel. Men var kan jag få tag i det?
Bor i Göteborg och har kollat runt lite, men tycks inte hitta en endaste butik som har spelet. Webben då? Jodå, har kollat även där, men det tycks vara slut...

A F

Citat från: "Sejanus"Bor i Göteborg och har kollat runt lite, men tycks inte hitta en endaste butik som har spelet. Webben då? Jodå, har kollat även där, men det tycks vara slut...

Det finns just nu knappt att få tag på i Europa. Kanske får jag tag på några till friendly Fire.

Holmgren

Citat från: "Sejanus"Men var kan jag få tag i det?

Trojan Games i Borås. Drivs av den kanontrevlige Andreas Carlsson. Du hittar ASL Starter Kit på sidan två i undersektionen Övrigt. 240 kronor + frakt.

----
Edit: Feta fingrar

Sejanus

Har nu spelat ASL, enligt reglerna i Starterkit #2, några gånger. Hiskeligt kul! Ville bara låta världen veta detta.

Holmgren

Citat från: "Sejanus"Har nu spelat ASL, enligt reglerna i Starterkit #2, några gånger. Hiskeligt kul! Ville bara låta världen veta detta.

Lysande!  :up:   Vem köpte du av till slut?

Magnus2

Snubblade (bokstavligen) på MMP's "Player Aid" till ASL, Advanced Sequence of Play, som jag tyckte var lite rolig.
Nedan är en liten snip...

Citera3.32A May move that non-TI Good Order/Mobile (or must charge with that voluntarily berserk Dare-Death) ground unit/stack after making any required Sewer dr (B8.41), Mechanical Reliability (D2.51 {Stall}), Bog Removal (D8.3; G12.211-.212) and/or Movement/Straying (E1.53-.531; G2.22; G3.21; G13.83) DR. May conduct Infantry OVR (A4.15-.152). Infantry may declare Double Time for one extra MF (A4.5; place CX counter), and/or make Manhandling DR (C10.3, E5.2; Pushing unit and Gun/Boat become TI—place Labor counter if unsuccessful). Infantry may Place (A23.3) or Set DC (A23.7; roll US<). Personnel (etc., for LC; G12.12) may mount/dismount horse (A13.31) or vehicle (D6.4-.5; D12.2; D15.41; G12.4-.45; G13.443). Personnel may attempt SW/Gun Recovery (A4.44) {Ski-use dr; E4.21} and/or drop possession of SW/Gun(s)/Prisoner(s) (A4.43; A20.53). May declare attempt to Clear rubble (B24.71), wire (B24.73), mines (B24.74), Set DC (B24.75), roadblock (B24.76), Path (G2.7), Panji Covered-hexside (G9.71), or non-Factory Debris (O1.5); unit becomes TI. May attempt to Clear Flame (B24.72; unit becomes TI—place Labor counter if unsuccessful). May hook up Gun (C10.11; it, Personnel and vehicle become TI). May unhook Gun (C10.12; it and Infantry become TI). May attempt to place SMOKE Grenades (A24.1; D13.35) or use Smoke Dispenser (D13); resolve ensuing WP NMC (A24.31) and cheek for ensuing Flame (A24.32). May claim Wall Advantage (B9.322). Japanese Infantry squad/HS within 8 MF and in LOS of enemy AFV may attempt to create T-H Hero (G1.421 {DC Hero; G1.4241}). Cavalry may declare Gallop (for 4 extra MF) unless Horse is CX (A13.36), and may declare Charge while ≥ 3 hexes from and in LOS of target (A13.6; resolve in target Location). Make Bog DR as required (D8.2-.23). Recalled vehicle must (attempt to) exit (D5.341; G14.232 [EXC: G14.33]). Vehicle may use Bounding First Fire (C5.3; C8.6; D3.3; D7.1; E7.51-.512; G12.5). Vehicle may declare Wreck Removal (D10.42), attempt ESB-(D2.5)/HD-Maneuver-(D4.22), and/or place or remove CE counter (D5.33). May conduct Armored Assault (D9.31). Wagon/Motorcycle resolves any required Wreck Check dr (D12.4/D15.46). Units using Impulse movement expend MF/MP in their Impulse before receiving First Fire. Check for "?" loss (A12.14-.15; A12.2; A12.33; A12.41-.42) and Column Disbandment (E11.531). Infantry resolves any required Lost dr (B8.41), Falling DR (B11.41) or Swimming TC/MC (E6.1/E6.5). Place appropriate Climb counter for Infantry that successfully ascends or descends (B11.43). Resolve Panji MC (G9.41). May don/remove Skis (E4.2). Check for creation of Vehicle Dust (F11.74-.741). DD tank may drop screens (D16.11). May (un)beach Boat/LC (E5.23/G12.3). LC might run Aground (G12.21; G13.446). Check for Swamping (G13.4222) and/or Heavy-Surf Swamping/Immobilization/(un)Beaching/Broaching (G13.44-.4423). Infantry/Cavalry Wading in Heavy Surf become CX (G13.447). Lastly, go to Step 3.35D.

A F

Citat från: "Magnus2"Snubblade (bokstavligen) på MMP's "Player Aid" till ASL, Advanced Sequence of Play, som jag tyckte var lite rolig.

Fantastisk.

BigPapaBear

Instämmer med Fager!  :shock:
En mycket bitter liten man.