Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tobias

Klippa counters

Startat av tobias, 29 november 2004 kl. 14:32:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tobias

Jag har nu börjat klippa mina counters med hjälp av en för ändamålet införskaffad nagelklippare från Coop Konsum. Dock så upplever jag vissa problem med att få lika stor hörnrundning på alla hörn, det är svårt att få det jämnt. Vad är hemligheten?
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Delirium

#1
Tycker också det är svårt, de gånger jag gjort det. Antar att det är övning som gäller.
1914

Maglica

#2
Citat från: "tobias"Jag har nu börjat klippa mina counters med hjälp av en för ändamålet införskaffad nagelklippare från Coop Konsum. Dock så upplever jag vissa problem med att få lika stor hörnrundning på alla hörn, det är svårt att få det jämnt. Vad är hemligheten?

Hemligheten är nog precision i fingrarna eller en lämplig mall. Såg exempel på en mall/ram baserat på ett CD-fodral, men har tyvärr inte sparat länken. Mycket enkel konstruktion dock. (Inte för att det hjälper dig just nu, dock.)
Robert Maglica

Scipio

#3
Tålamod och försiktighet så komme farten eftersom.

Själv så tycker jag resultatet blir jämnare och klippningen lättare om jag har en liten vinkling på klipparen på en 5-10 grader nedåt.

Det innebär att framsidan av brickan får ganska exakt en millimeter och baksidan kanske 1,5 millimeter.

Eftersom framsidan redan är lite fasad nedåt pga stansningen så tycker jag att det blir ett bätrre utsende av att ta lite mindre på framsidan och få lite mer fasning på baksidan.
Kan ju demonstrera principen nästa det blir spelande av.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Fk Ståhl

#4
Bara fjollor använder nagelklippare.
En rejäl sax med bra grepp och korta skänklar ska det vara. Då kan man få bort även "blipparna" mitt på sidorna.
Efter 100-150 counters har man ett fint skavsår i tumvecket om det är första gången. Men snart växer det upp en rejäl klipp-valk där.

 :ultra:
Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

Mattias Rönnblom

#5
Jag rekommenderar att skära loss och trimma blipparna med en vass modellkniv. Att ta bort "kantfrans" med nagelklippare eller sax är lite som att klippa naglarna med en brandyxa. Visst, naglarna är borta, men slutresultatet är ändå inte optimalt.

Mattias Rönnblom

#6
Med "blipparna" menar jag alltså counters, och inget annat. Till skillnad från Matts, gissar jag.

Delirium

#7
Nån mer än jag som inte fattade det där sista?
1914

Fk Ståhl

#8
Hej Mattias,

Menar du att du skär rent från "kantfnas" (="blippar" på närkingska) med mattkniv sedan du punchat ut dina counters?
Eller punchar du ut dem med kniven direkt?
"Brandyxemetoden" känns inte igen, för med rätt sorts sax (och en hel del tålamod) blir resultatet ett under av precision.

"Du kan ha världens bästa vapen - fel använt är det ändå värdelöst".
(okänd tänkare)

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

Mattias Rönnblom

#9
:)

Båda två. Jag punchar och skär rent med kniv.

Hellstone

#10
jag skär ut dom med kniv och sen klipper jag hörnen med nagelklippare. Åtminstone en nagelklippare har jag kört slut på (gav upp, metalltrötthet). Kan säga att jag blev rätt snopen (men när jag började fundera på hur många tusen counters jag hade klippt så förstod jag nog :)

Scipio

#11
Det här måste ju vara det ultimata counter-klipp-verktyget.
En elektrisk Turbo-Clipper.
På baksidan har den en elektriskt driven roterande fil för att få den där perfekta finishen på brickorna:


http://www.sharperimage.com/us/en/catalog/productview.jhtml?sku=SI743GPH  

 :lol:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"