Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

No retreat! - The Russian Front (GMT)

Startat av jonjac, 5 oktober 2011 kl. 23:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

Fick spelet med posten idag. Blev nyfiken på ifall någon annan hunnit spelat detta spel (GMT eller VPG) och kan ge sin bedömning?

Man fick även tillgång till solitärregler, någon som provat dem?

Elias Nordling

Tror jag skrev en kortrecension av VPG_versionen för ett tag sen. Jag föll inte för spelet personligen, men mer av smakskäl än för att det var nåt fel på spelet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

zilver

Jag tyckte definitivt att VPG-versionen var ett bra spel. Liksom det Russian Campaign som spelet i viss mån försöker efterlikna, när det gäller nivå, så är det väl mer spel än simulation. Det är dock lite frustrerande i början eftersom det finns kort som verkligen kan få rätt stora konsekvenser (och därmed gäller det att hålla reda på dessa kort). I likhet med Russian Campaign (och de flesta östfrontsspel, är de första åren betydligt intressantare än de senare. Oavsett så är spelet nytänkande och innehåller en hel del oväntade lösningar. VPG-reglerna är dock rätt röriga och vi hade en hel del frågor att bena ut under gång. Trots att det är tyskarna som har taktpinnen i början var vi överens om att det nog var roligare och mer utmanande att spela ryss. Men det går inte att göra för många misstag där. Spelet har gissningsvis fått ett avsevärt lyft rent grafiskt av GMT, vilket innebär att jag definitivt kommer att skaffa den versionen också.

BigPapaBear

Kämpar lite med mig själv huruvida jag gillar spelet eller inte. Har två partier under bältet.

Kort sagt kan man väl säga: om EastFront2 hade en mindre karta skulle jag aldrig spela No Retreat. Men nu är det inte så, så No Retreat har ett existensberättigande. :)

Jag börjar bli vän med counterblow-systemet. Lite knasigt, men det går att hitta någon sorts rationalitet i det om man kämpar.

Det oroväckande är korten. Jag gillar funktionen att korten används som resurser för att laga enheter, stratflyttar mm. Inga problem - man skulle lika gärna kunna ha klossar eller en markör på en tabell. Det luriga är eventen. De kan verkligen kasta omkull spelet.

Men det är kul ändå på något sätt...

Kanske borde prova Russian Campaign?
En mycket bitter liten man.

wingnut

Ahhhhh, The Russian Campaign. Finns att låna hos mig om inte annat, kommer inte att säljas. Aldrig. Barnen får ärva och bränna det när jag dör.
wingnut

Tordan

Någon som skulle vilja vara min mentor i detta spel via Vassal? Jag känner att det har ett antal brickor som jag kan hantera utan att det tar så lång tid, och såpass enkla regler att jag borde greppa dem hyfsat. När jag sitter för mig själv och testar lite så dyker det upp en del undringar som förmodligen är enkelt förklarade av en mer rutinerad spelare. Jag är alltså ute efter att få någon som förutom att vara motståndare mer fungerar som lärare, svarar på frågor, korrigerar mina fel o.dyl.
/Tord Hoppe

Detox

Citat från: "wingnut"Ahhhhh, The Russian Campaign. Finns att låna hos mig om inte annat, kommer inte att säljas. Aldrig. Barnen får ärva och bränna det när jag dör.

För mig är det AHs Russian front som barnen får ärva och bränna det när jag dör