Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Trädgårdstips?

Startat av Holmgren, 10 juni 2006 kl. 23:17:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

En sen kväll på LinCon hamnade undertecknad, Martin Jonsson samt Pär "Parni" Nilsson med sambo (har glömt hennes namn, sorry!) i en märklig diskussion om trädgårdsarbete, stenplattor och slingerväxter. Av någon anledning kom ingen av oss på idén om att odla bocage. Nu är alltså frågan - finns det någon hemmansägare här på forumet som ignorerat grannarnas förtvivlade protester och drivit upp en rejäl bocage för att skapa den rätta Normandiekänslan?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Kan du definiera "bocage"? Är det häckar eller murar eller vadförnått du syftar på.

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Kan du definiera "bocage"? Är det häckar eller murar eller vadförnått du syftar på.

De klassiska "häckar" som i spelen allt som oftast framställs som omöjliga att forcera med mindre än buntladdningar eller Shermanvagnar.

Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Daniel S

http://www.skylighters.org/photos/pow08202001.html

En minst 30-60 cm hög jordvall med en flera hundra år gammal vildvuxen häck ovanpå. Börja bygg/odla nu så får barnbarnsbarnen avnjuta resultatet.

A F

Sicken sörja. Inte nog med att de är perfekta för att tvinga lättare fordon att stanna, de skymmer också sikten till vansinne. Påminner starkt om småländsk snårskog - något som är ännu värre för där är marken dessutom pepprad med oändliga mängder sten.

Men som trädgårdstomte. Så svårt kan det ju inte vara att syffla upp en jordvall och plantera exempelvis nått törne ovanpå. Är det någon som vet vad alla dessa människoätande snår på Kreta består av? De som inte är oliver?

P-O Jönsson

Snåren på Kreta består faktiskt mest av vass! Sedan finns det en hel drös med eucalyptys också, men jag tror inte att det är dem du menar.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"Snåren på Kreta består faktiskt mest av vass! Sedan finns det en hel drös med n också, men jag tror inte att det är dem du menar.

Inte fan är det vass som är taggig och växer i buskform på bergssluttningar.

Det gäller hur som helst att hitta växter som bildar riktiga stora taggbollar eller har sk. "spärrgrenigt" grenverk. Eller både och. Kan rekomendera ett besök på nordöstra hörnet av Svea Livgardets skjutfällt för den som vill studera det kaninätande Uppländska mördartörnets inverkan på terrängen. Trasselnystan stora grova som folkabussar. Du kommer inte igenom dem ens med terrängfordon.

P-O Jönsson

Nej jag syftade på det som växer mellan stranden och början på bergsslutningen. Det som är taggigt på bergsslutningarna kan vara i princip vadsomhelst, men skall kolla i bokhyllan på kontoret efter någon "Medelhavets flora".

P-O Jönsson

"Någon Ulex art" är det svar jag får när jag frågar runt här. En av mina kollegor har tagit frågan och skall undersöka tills i morgon.

A F

Citat från: "Peojon""Någon Ulex art" är det svar jag får när jag frågar runt här. En av mina kollegor har tagit frågan och skall undersöka tills i morgon.

"Ilex?" Är inte det nån form av järnek?

Andreas Lundin

CiteraNu är alltså frågan - finns det någon hemmansägare här på forumet som ignorerat grannarnas förtvivlade protester och drivit upp en rejäl bocage för att skapa den rätta Normandiekänslan?

Alltså: Linné nämner en liknande häckkonstruktion i sin Skånska Resa, om jag inte missminner mig. Försökte hitta texten på nätet, men lyckades inte. Detta tyder dock på att denna terräng, åtminstone delvis, måste ha funnits i vårt avlånga land. Bocage är väl bland annat till för att "binda" jorden och därmed förhindra viss form av erosion? (I andra hand är det till för att bortförklara de västallierades stridsinsatser  :ultra: )

Detta kan betyda att endast Skåne kanske haft behov av bocage, kanske... Vad vet jag?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Detta kan betyda att endast Skåne kanske haft behov av bocage, kanske... Vad vet jag?

Kan inte föreställa mig att jordersion är nått störrre problem i Småland. Fast där uppstår ju stengärrsgården som en annan bieeffekt av jordbruket.